1

Hej
Motorn ska ur och en tändstiftsgänga ska i en cylinder och sedan återmontera motorn så jag kan besiktiga innan semestern. Tänkte sätta i en biltema lösgänga för tändstift men såg att de hade iaf två olika modeller, vilken är bra, finns det någon bättre? Tänkte göra arbetet utan att ta isär motorn. Jag har begränsad skruverfarenhet och tänkte inte låta mig vara ett offer så fort någonting går sönder så nu jävlar ska det bli något gjort. ICQ/ab

Sitter och läser servicemanualen http://www.amescador.nl/documenten/service.pdf och det verkar ju inte överjävligt att få ur en 1600 motor ur en bay 1971, lite fundersam över diverse saker som att man ska använda någon "support bar vw 784" över växellådan, vad kan man använda/hur gör man istället en vanlig pallbock? På motorn tänkte jag bara ta domkraftet och sänka ner motorn på.

Tips mottages som kan underlätta och att man slipper göra nybörjarmisstag ICQ/ab

2

Jag har svetsat ett rör på tankutrymmesgolvet centralt över växellådssvepet,drar igenom ett vanligt spännband och drar åt när det är dags att ta bort motorn..finns alltid på plats när det är dags och syns inte när det ej används.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3 Senaste redigerad av utbys (2016-06-21 09:20:04)

pompejus skrev:

Jag har svetsat ett rör på tankutrymmesgolvet centralt över växellådssvepet,drar igenom ett vanligt spännband och drar åt när det är dags att ta bort motorn..finns alltid på plats när det är dags och syns inte när det ej används.. ICQ/ab

Bra tips men skulle det fungera med en pallbock, domkraft eller liknande som håller emot växellådan som en snabb lösning nu*?

4

Pallbock passar alldeles ypperligt..bara att köra! ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

5

Smart lösning Pompejus! Har du några bilder på denna hemlighetsmodd? Definitivt något att tänka på när man ändå har motor, låda och tank ur. Själv har jag ofta kört med pallbockar, men även spännbandslösningar. Vet t.o.m. en som kört en begränsad sträcka med motorpaketet upphängt i spännband när ena bakre motorfästet gick tvärt av! ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Nä har nog ingen bild,men kan fixa om det är intressant..återkommer.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..