1

Någon som vet något om dessa toppar 041 med insug 39mm avgas 32mm? Hur flödar de jämfört med standard 1600 DP toppar?
Ger de mer effekt än standard 1600 DP toppar? Är inte detta en ganska bra kombination på insug/avgas om man vill bygga en bussmotor
då man vill ha effekten på låga varv? Berätta gärna vad ni tycker och har för erfarenhet om dessa toppar.  ICQ/ab

2 Senaste redigerad av Atrox (2016-06-19 17:46:36)

Läs lite i den här tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359, så får du svar på många av dina frågor.

Anders

3

vw67bubbla skrev:

Någon som vet något om dessa toppar 041 med insug 39mm avgas 32mm? Hur flödar de jämfört med standard 1600 DP toppar?
Ger de mer effekt än standard 1600 DP toppar? Är inte detta en ganska bra kombination på insug/avgas om man vill bygga en bussmotor
då man vill ha effekten på låga varv? Berätta gärna vad ni tycker och har för erfarenhet om dessa toppar.  ICQ/ab

Hej Om du skall ha vrid skulle jag köra på 35x32 ventiler på en 1600 md Dp lock
Skulle du öka volymen på maskin så skulle Jag köra på 041 locken
Om du följer råden i tråden så kan du få ut mer än 100 hk med rätt prylar i maskin men inte på låga varv
Skulle tippa på 65-70 hk med en större förgasare ett bra avgas och 1,4 vippor med 043or
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

På en appendix k motor jag byggde bytte jag till större säte på insug. jag provade 40mm insug och 39mm. Det visade sig att 39mm flödade bättre fast jag öppnade upp runt ventilen så mycket som gick. Vw var nog inte helt ute och cyklade när man tog fram 041toppar. Vilket jävla fordon dom använde när dom tog fram typ 4 toppar vore intressant att veta. Halkade kanske in på ett bananskal. En tvålitersmaskin på 70 otroliga hästar. Hade en enkelport med dubbla förgasare på 80hk. Vet att folk overthere har utan problem plockat ut runt 175hk ur 041 med stora förgasare och strokad vev.

5

Min fråga beror på att 041toppar är ju ganska billiga, och verkar ju inte vara så dumma till en motor i en bubbla. Men till en bussmotor vill man kanske ha orginal DP toppar på en 1600. Bygger man en 1776 till en buss så kanske man väljer 041 toppar då.  ICQ/ab
Eftersom typ4 nämndes så ett par tankar om de. Har inte 1700bussmotor 39mm insugningsventil och 32 avgas och rätt ok flöde?
AN 1800 motor från 412 har väl något sådant med i topparna och de lämnar ju 85hk. Och självklart är det mer som ger den effekten. Så om man bygger typ4 motor vill man kanske ha toppar från dessa motorer? ICQ/ab

6

vw67bubbla skrev:

Min fråga beror på att 041toppar är ju ganska billiga, och verkar ju inte vara så dumma till en motor i en bubbla. Men till en bussmotor vill man kanske ha orginal DP toppar på en 1600. Bygger man en 1776 till en buss så kanske man väljer 041 toppar då.  ICQ/ab
Eftersom typ4 nämndes så ett par tankar om de. Har inte 1700bussmotor 39mm insugningsventil och 32 avgas och rätt ok flöde?
AN 1800 motor från 412 har väl något sådant med i topparna och de lämnar ju 85hk. Och självklart är det mer som ger den effekten. Så om man bygger typ4 motor vill man kanske ha toppar från dessa motorer? ICQ/ab

Hej igen
Tror det har blivit ett missförstånd  här
Jag  menar VWs 041or   som brukar vara svåra att få tag i hela och dom är oftast dyra också
Det som du har kollat på är Kina kopior  på 041  som är 040  med större insugs ventil ( dom är billiga )
Det är även andra förbräningsrum på dom också  ICQ/ac
412 motorn o VWs motor är ganska stora skilnader på invändigt
Sen är avgaskanalen något som vw glömde att tänka på dessa motorer
Man kan tro att stora hål flödar bra men det är inte alltid så
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

Ok, det förklarar varför de är så billiga, alltså inget att ha. Default/hmm
Tack för förklaringen Micke.
Så vill man ha lite vassare toppar än orginal så är det CB 044 toppar som gäller?
Hur är Empi toppar?
/David

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-06-20 19:10:40)

Dom topparna som du har tittat på är inte ren skit 
Det finns vissa saker som  inte är så bra som ventiler och styningana tycker jag
Om man byter styrningana mot några som är hårdare så kommer du ha toppar i många år  ICQ/ab
Empis (dom finns under ett gäng olika namn)  om man köper dom med små ventiler (40x35 ) Så bör man fila rent under ventilen
På min flödes tråd som sista toppar är det sådana som hamnade i gatbilen så kan du se själv
Gjutningen är bra på dom Alun är jätte bra i dom  så kan man hitta dom billigt i usa också  ICQ/ab
I mina så bytte jag  styrningar mot vw std och titan fjäder brickor  och mjukare fjädrar  ICQ/ab  så jag blev nöjd ( tycket dom som satt där var förtunga  ) (lyfter 15,82mm så det behövs lätta saker  och flödar 171 cfm @ 16mm med 40mm ventil  ICQ/ab  )
Du kan pma  om det är mera frågor
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Jag brotschade om mina styrninga i mina miniwedge toppar då dom kärvade lite då dom var helt nya, jag köpte till titan retainers och .650fjädrar mina lock kostade $1000 och insugen $285, sen hade jag tur o klarade mig från tull o moms, sätesjobben var dåligt gjorda så det gjorde jag om, har dock lite fix att göra på insug o sätesbrädd, men jag skulle nog säga att ett par rundportar vire ett bra val i en bussmotor och inte för stora ventiler.

Anders

10

Tack Micke. Fler frågor kommer längre fram.  ICQ/ab