1

En "kompis" (host, host) har en lätt trimmad 1600 med okänt innehåll. Den går jättebra, låter fint, drar bra, drar måttligt med bränsle, går svalt. Men, det känns inte som den vill varva ur ordentligt.

Kanske är det bara så att den (okända) kamaxeln slutar dra ganska tidigt, kanske levererar inte de små halsringarna i typ3 32 PDSIT förgasarna tillräckligt med luft, kanske är det något annat... En misstanke är att ventilfjädrarna inte hänger med.

Frågan till er är: Hur vet man att man har ventilsläpp? Finns säkra tecken? Missljud? Svartrök? Annat? Hur känns det?

2

Om det är ventilsläpp låter det som ett varv stopp 
Om det ryker svart så får den  för mycket på toppen ( Pumpen kan skapa ett högt soppatryck när det varvar mycket )
Var slutar den dra i varv ???
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för svar.  Nej, ingen svartrök. Din fråga fick mig att fundera. Inser att jag kan dra den längre på tvåan än på trean, så det är nog inte ventilsläpp. På trean kan jag varva max 4000 rpm.

Kan det vara så att jag kör slut på soppan i flottörhuset?

4

Om du inte har koll på ditt soppa system  så kan det bli så
Det kan också vara att bestyckningen i förgasarna Man brukar ändra om man trimmar
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tack igen! Nog nå't soppa/förgasar-relaterat som du skriver. Påminner lite om en annan motor jag hade där bränslefiltret var lite igensatt. Accelerade jag mycket tömde jag flottörhusen snabbare än de hanns fylla på, körde jag lugnt var det inga problem. Kanske skall ta att börja kolla bränslefiltret?