På mitt speedster projekt funderar jag på att montera en startknapp med tillhörande vippbrytare för strömmen. En dold huvudbrytare åxå.
Några invändningar/förslag/godkännande?
Varför en startknapp? Nyckelstart tycker åtminstone jag är mycket snyggare.
Vippströmbrytare dolda brytare och knappar hit o dit känns bara jobbigt, med ett tändlås har du ju allting i ett.
En huvudbrytare till batteriet kan ju dock vara bra att ha.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
3 2016-06-05 11:33:24 Senaste redigerad av Hebster52 (2016-06-05 11:50:03)
Köpte du inte en original startknapp av mej för en tid sen?
Kanske jag minns fel...?
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Startknapp är så jäkla trevligt!
Rekommenderar startknapp å det grövsta 
Det ska ju vara startknapp i 356 om det ska vara som på original.... 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
6 2016-06-05 12:12:02 Senaste redigerad av Marantz (2016-06-05 12:15:02)
Har dessa att välja på.
Men om jag nu använder en startknapp måste jag ju ha strömförsörjning till allt annat. Räcker det att använda en vippkontakt som släpper på strömmen till startknapp och övriga strömkällor?
Har ingen enkelvippa, bara trestegsvippor.
Lite orolig att kontakterna inte klarar av styrkan på spänningen.
Stämmer det,,,,, har lite mer nu,,,,,,,;-)
Köpte du inte en original startknapp av mej för en tid sen?
Kanske jag minns fel...?
Original har 356 2-stegs tändlås + startknapp. Dvs. Tändlåset stänger all el.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Slipper oroa sig för borttappade nycklar (57 plus ;-))
)
Varför en startknapp? Nyckelstart tycker åtminstone jag är mycket snyggare.
Vippströmbrytare dolda brytare och knappar hit o dit känns bara jobbigt, med ett tändlås har du ju allting i ett.
En huvudbrytare till batteriet kan ju dock vara bra att ha.
Har ju inte koll på 356or men om det ska vara startknapp original så ska du ju köra på det, du kan reläkoppla knappen så slipper den ta all stryk.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
men original så går väl belysning tex på egna strömbrytare, så att tändningen bryter "bara" tändspole, blinkers och lite annat... då blir belastningen på brytaren inte så stor... plus att normalläget så håller man inte in startknapp och slår på brytaren, dvs brytaren stängs och öppnas utan lasten från startmotorsolenoiden, när den väl är stängd så tror jag den klarar mera last än om den ska kunna bryta lasten...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Tackar för alla svar. Nu är det så att jag letar någon som kan dra elektriska i min Replica då jag absolut aldrig kommer att lära mig hur det fungerar.
Har ev en här på Orust som kan hjälpa mig. Men om det nu skulle skita sig med det kanske det finns någon här på forumet som kan tänka sig att göra arbetet?
Hej!
Jag kan fixa det i vinter, under förutsättning att replikan hamnar i mitt garage under nån vecka-fjorton dagar. I gengäld behöver jag nya eller bättre begagnade fälgar samt däck till min buggy.
Björn J. Har hittat en elektriker här på Orust som har åtagit sig att tillverka det elektriska åt mig. Dvs tjänster o gentjänster.
Undrar om man kan använda en trestegs vippbrytare till torkarmotorn, som ovanstående bild visar?
Björn J. Har hittat en elektriker här på Orust som har åtagit sig att tillverka det elektriska åt mig. Dvs tjänster o gentjänster.
Undrar om man kan använda en trestegs vippbrytare till torkarmotorn, som ovanstående bild visar?
Nej, det kan du inte göra, alltså ansluta en trestegsomkopplare till torkarmotorn.
Du får leta reda på en originalströmställare, detta för att dessa torkarmotorer har en kortslutningsbroms och självparkering, då krävs det en speciell omkopplare, eller som det egentligen heter "strömställare".
Jag skall se om jag hittar ett kopplingsschema åt dig...

Så här skall det kopplas.
Tack så mycket Björn. Har skaffat en original brytare.
Tack så mycket Björn. Har skaffat en original brytare.
Ingen orsak, vad bra, då blir det lättare att koppla och då det att funka som det är tänkt.