51

umekille skrev:

du kan ju ha turen o få tag i begagnade i bra skick o kurs

Nä, de struntar jag i. Blir nya moderna däck istället  ICQ/ab

Johan W skrev:

Köpte av bribos för 1800 iof några år sen

http://www.bribos.com/intra_modul_info. … 2&id=1

Tack för tipset, men tyvärr så var de Bribos som jag pratade med  ICQ/an

52

Centrumhålet på fälgarna var ganska så grovt uppkapat/hugget och väldigt precis så att de gick att montera, men nu är de tillslipat så de ser bättre ut och inte skadar lacken.

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6385_zpsllvdnkym.jpg

Sen så har jag köpt en låda med bult och mutter

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6370_zps5zniwhqk.jpg

Ser seriösare ut så här även om de andra säkerligen funkar lika bra  ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6372_zpsubiwkeva.jpg

Fick lov att kapa lite på dom för att dom skulle passa

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6374_zps2rmpyj1f.jpg

Byggde ett stöd i rostfritt så dragbommen slipper stå å rosta nere i marken hela tiden, här provmonteras även kulhandsken

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6381_zpsnhmsqshl.jpg

Ville inte ha reflexerna på stänklapparna så tog och tillverkade en hållare

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6399_zpsfysfjmyk.jpg

Tänkte bygga den i aluminium först men ångrade mig och tog ett vanligt plattjärn å utgick ifrån istället, då törs man fästa nåt rep för nå väskor eller dunkar där om det behövs utan att behöva vara för försiktig..

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6400_zps844kqoln.jpg

Lite skillnad på skärmarna före och efter renslipning...

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6386_zpsxmethvzf.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6387_zps0wciydyv.jpg

Den som breddade skärmarna nångång i tiden hade lite otur när han borrade hålen för popnitarna då han missade med 4st hål  ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6401_zpsjtxkqr10.jpg

De syntes att de inte var ihop poppade då de var en bred springa på ovansidan.
Borra ur nitarna och poppa dit nya fast med en M4 bricka på baksidan som klämmer på kanten, sen nita nitens baksida var en utmärkt lösning på ett problem som egentligen inte är ett problem...  ICQ/ae

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6403_zps9vozfx0g.jpg

Nyblästrat å fint  ICQ/af

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6406_zpszxcdbfyu.jpg

Nedre stötdämparfästet är så jäkla snyggt gjort...  Default/lol  Default/lol

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6410_zpswzzvumey.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6411_zpszah7l3in.jpg

Fördelen med plattjärnet på bärarmen vet jag inte, men de sitter en kränghämmare på axeln å den har gått av på ena sidan, de är den sidan dom "svetsat" fast plattjärnet på...

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6412_zpsse0cjtdv.jpg

Nångång så har det varit M14 hjulbultar till kärran, men satt med vanlig M12 nu.

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6416_zpsh2mwbnmo.jpg

ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6414_zpstlt3tt2j.jpg

Eftersom de var gängade hål jag slog i pinnbultarna i så tyckte jag att de inte fastnade så bra som de borde, så jag satte ditt ett par svetsar på varje bultskalle för att slippa framtida strul

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6417_zpsjj4oxg6k.jpg

Draget kommer skarvas efter lackeringen eftersom pulverlacks ugnen precis rymmer kärran som den är nu.
Å jag lackar mycket hellre om dragbommen än lackar hela alltet....

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6407_zps53nc45cm.jpg

Ett av de få rören som jag inte böt gick det hål på vid blästringen, jag har en vässad spetshammare som jag knackade med men missade dessa, eller om dom gick på för hårt med blästern..?

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6421_zpsiksv9qmq.jpg

Sprickan hade jag iaf missat helt under färgen

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6420_zpsyfztrfif.jpg

De var lätta fel att åtgärda då de var bra med material att svetsa i så det räckte att punkta ihop hålen å jag behövde inte byta röret.
Å de var skönt att slippa för då skulle säkert inte hålen för golvet eller gul/gröna plåten passa längre

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6426_zpsir7dsybb.jpg

53

Har varit på G länge med en uppdatering, men eftersom Photobucket krånglar mer eller mindre hela tiden så har jag inte kunnat ladda upp nå bilder...

Så de här är troligen min största uppdatering någonsin, har skrivit på den under ett par dagar nu


Nåja, detta har hänt...  ICQ/ab

Hämtade hem lite smått och gott ifrån pulverlacken  ICQ/ag

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6447_zps5ftw7ikn.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6446_zpsov8nr26d.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6448_zpso4bnhl6k.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6445_zpsegiye3s6.jpg

Maskerat vid lackningen så ja slipper slipa rent för å kunna svetsa

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6449_zps0yzjruyl.jpg

Sisådära

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6451_zpsfgugsf8q.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6453_zpsdtv8lsrq.jpg

Å lackad

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6458_zpsecav8qf8.jpg

Fick slå med slägga på bärarmarna för att få ur dom ur axeln förut, men när den hängde i pulverlacksugnen så ramlade ena backelit bussningen ur, å lackeraren plockade ur den andra.
Trodde backelit var ett dött material som inte påverkades av värme, men tydligen så krymte dom...

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6452_zpsjwmvonq4.jpg

Inga som helst problem att stoppa i dom i axeln igen, dessvärre så åkte dom in så fort ja nuddade dom med bärarmarna.
Efter lite uppfilning så passade bärarmarna bra igen, då upptäckte jag att de inre bussningarna också satt löst å flyttade på sig...
Dom gick inte att dra ut hela vägen då axeln troligen ändrat lite form när ramen svetsades, men drog ut dom dit dom fastnade och filade upp hålet på dom också.

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6457_zpskf5b2qpi.jpg

Och för att de inre bussningarna inte skulle åka in för långt när ja monterade bärarmarna så borrade och gängade jag så jag kunde montera en M6 lite innanför bussningen så den stannar mot den.

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6470_zpso0skelx9.jpg

Fick se när jag monterade fjäderbladen att de var försänkt för stoppskruvarna på samma sida av bladen för alla 3 skruvar, den i mitten ska vara försänkt på andra sidan om den ska göra någon nytta...  ICQ/ad
Man kan se ett litet tryckmärke i bladen där spetsen på skruven varit

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6460_zpsmclg4z1e.jpg

Upp i skruvstycket vid pelarborren å borra och försänka, då blir de så här bra

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6462_zps4xdvocgy.jpg

Det är säkerligen nån standard storlek på kränghämmargummina, men eftersom dom som satt på var hela men fula så duger dom igen.

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6468_zpsybkiuszu.jpg

Å efter lite sprayfärg så blev dom nästan som nya...

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6474_zpsbcbu6orf.jpg

Plåtskalen till gummina pulverlackade, bättre än nytt  ICQ/af

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6475_zpsoisuictl.jpg

Svårt att lära om efter förra bygget, blir några lackade bultar på de här bygget också, passar bättre....  ICQ/af

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6464_zpsmv4bjms6.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6467_zpsjvcm5zbl.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6466_zpsma54pmqk.jpg

Nya packboxar från ClassicVW, skönt att kunna köpa VW delar till de här bygget också  ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6473_zpstjoonvnn.jpg

Hjulnaven monterade

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6533_zpssskz11c2.jpg

Typskylten på kulhandsken åter på sin plats

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6535_zpslhtvk5di.jpg

Låsningen på kulhandsken

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6537_zpsregkgcjr.jpg


Stötdämparna var inte riktigt vad dom borde vara, crossdämparen hade samma funktion som en cykelpump och all olja hade läckt ur den..

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6363_zpsvoudh8dj.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6364_zpsvnbhcgl9.jpg

Å stötdämparen som funkade som den ska å bara såg rostig ut, blev mycket sämre efter att jag tog fram vinkelslip med stålborste på..

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6482_zpsy34uzkww.jpg

När jag böt dämpare på Husqvarnan så sparade jag givetvis de gamla, å dom kommer bra till pass nu

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6477_zpsrejtd1id.jpg

Ser raceigt ut iaf  ICQ/af

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6479_zpswxeqyfmg.jpg

Inte världens roligaste, men eftersom alla brädor har gulnat olika mycket och jag inte vill ha en massa blyertsstreck under lasyren så blev jag tvungen att slipa dom

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6433_zpsvzmuhjko.jpg

Blir en jäkla skillnad

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6436_zps5vfdi8cq.jpg

Alla brädor laserade å hänger på tork.
Jag valde den exklusiva Biltema lasyren: Mörk

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6441_zpsrpzdvte1.jpg

Påbörjad montering, kommer bli bra de här  ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6486_zpsljkoqlx2.jpg

Alla brädor monteras med försänkt rostfri skruv med en klick sika i varje skruvhål

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6498_zpsohbtegif.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6487_zpssq0dixkx.jpg

Passade på att koppla elen innan golvet monteras

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6489_zpsaeahmdl1.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6500_zpsxhk1tqda.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6497_zpsgjsjby7r.jpg

Ville ha lite mera skyddad kabel, så jag borrade hål och drog den i dragbommen istället för utanpå som förut

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6496_zpsscze4z4i.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6499_zpsk0k5afzl.jpg

Alla brädor som ligger över dragbommen slipade jag ner på mitten, för att slippa lägga schims under alla brädor som det var förut

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6502_zpsar81pvih.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6503_zpsra6dok8z.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6504_zpsiax9gmgd.jpg


Å när ja kommit så långt, så är var det svårt att hålla sig från att montera sidorna  ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6509_zpsdbkptmhx.jpg

Valde svarta nitar, jag har inte lackat dom....   ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6510_zpsq4zwac0t.jpg

Fick lov att lossa på den övre dämparskruven då jag hade glömt att den skulle monteras efter plåtsidorna

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6512_zps5vnxamx6.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6513_zpsviyhtzqp.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6513_zpsviyhtzqp.jpg

Den som borrade hålen för kablarna till baklyset var troligen skelögd och använde ögonmåttet....

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6516_zpsv7an18px.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6515_zpstvzgzadi.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6526_zps4poyxokm.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6529_zpsh6h6jbja.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6527_zps8w9gjith.jpg

Täckplåtarna blev som jag skrev förut väldigt matta i lacken jämfört med de gula på sidorna som jag lackade samtidigt.
Trodde att de bara skulle vara att polera upp dom, de funkade inte alls. Blev lite missfärgningar bara.
Vaxa dom hjälpte inte, var bara svårt att få bort de torra vaxet, å tar man in dom med lite skitiga fingrar så blir de avtryck som knappt går att få bort.
Så ja får ta och lacka om dom sen å hoppas att det blir bättre resultat då...

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6517_zpsyptj5s5t.jpg

Kederlisterna mellan skärmarna och karossen hade sett sina bättre dagar för åtskilliga år sedan.
Tog med en list till en veteranmarknad för att köpa nya på Örebro Agenturaffär som har en jäkla massa lister å sånt, tyvärr så hade dom aldrig sett nån liknande list...  Default/hmm

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6260_zpsu1nbq9td.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6492_zpsxlhnx4j5.jpg

Patinerad...

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6262_zpsdydzczwt.jpg

De värsta sprickorna superlimmade jag ihop

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6271_zps3ihlmbfe.jpg

Jag hade läst att de skulle funka med glyserol och T-röd för å få gammalt gummi lite mjukare, och när ja sökte mer om det så framstod det som värsta undermedlet som verkade kunna göra allt från att få gammalt gummi att bli bättre än nytt till att få döva att höra...

Började med att tvätta listerna med T-röd för att få bort lite skit på dom, syns lite skillnad

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6263_zpskwcolyen.jpg

Sen hände inte så mycket mera än det.. Jag blandade i ordning 50/50 med T-röd och glyserol, det var tydligen den optimala blandningen där T-röden skull mjuka upp gummit å glyserolet skulle bevara mjukheten om ja fattade rätt.
Jag gned in blandningen åtskilliga gånger under flera dagars tid med inte fan vart listen nå mjukare, blev bara en kladdig yta.
Tänkte att ja lägger dom i blöt i en hink med T-röd för att riktigt mjuka upp dom, men de var samma där, hände ingenting å ändå låg dom i blöt över en vecka...

De slutade med att jag tog svart sika å la ett tunt lager, hittar jag nångång nya lister så byter jag, men de här är bättre än innan iaf.

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6525_zpsx2we4meq.jpg

Halva listen klar

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6495_zps4dgw6oef.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6494_zpsq3ic1psa.jpg

Så blev de

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6613_zpsjsfrko8h.jpg


De blev inte VW stänkskydden. Hade ett gammalt pepita skydd liggandes som ja fått av farsan, men eftersom jag har 2 hjul på kärran så behövs ju ett till.
Efter lite sökande på nätet så hittade jag såna här på nån moppe sida, känns som dom är som gjorda för kärran

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6532_zpsxavyvkkf.jpg

Å så kom samtalet från pulverlacken att jag kunde hämta de silverfärgade delarna  ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6539_zpsg4zea1xd.jpg

Stänklappen är bara provmonterad, ska skäras till lite innan den passar bra

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6540_zpsaxndhnog.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6541_zpsllwfuw0o.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6543_zpsbh54d4wp.jpg

Sen blev det en lång väntan på att få tillbaka hjulen från däckverkstaden, de visade sig att dom glömt ringa till mig....  ICQ/an

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6545_zpsurx9n8zi.jpg

Å när hjulen var monterade så är de ju lite surt när det visar sig att de nya däcken sticker ut utanför skärmarna, 3cm på höger sida å 2cm på vänster. Diagonalerna hade rakare sidor, kanske stack ut lite där också men det är inget ja minns nu  ICQ/an

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6546_zpsw8kzwy9m.jpg

Så de blev till att bygga nya skärmar...

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6550_zpswnfp1hs7.jpg

Borrat ur alla nitar ur den nyligen lackerade skärmen

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6555_zpsruazxual.jpg

Plattade till den gamla skärmen och spände fast den på de som skulle bli den nya, borrade alla hålen för popnitarna

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6556_zpsaspktmpf.jpg

Alla hålen stämde så det var bara att böja plåten å poppa nit för nit och sen nita baksidan med kulhammaren

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6558_zpsrtplxmch.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6561_zpsfsvn7h6s.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6567_zps12uqjchm.jpg

Sen var de bara att upprepa samma operation på den vänstra skärmen..

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6592_zpszujbpfcm.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6595_zpsxpilaze0.jpg

Skyltlyset som satt/hängde på kärran när jag fick den var liksom resten av kärran inte i de bästa skicket

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6508_zps0getwxau.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6505_zpseemo1lbh.jpg

Skruven som håller fast kabeln till glödlampan gick av nästan bara ja tänkte på att lossa den, så jag borrade bort resterna av den skruven å gängade ett nytt hål och satte i en stoppskruv

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6518_zpsyo0xekd4.jpg

Glaset vände jag bara på så den hela sidan kom utåt, klippte till en bit gummi som får agera packning bakom så de inte läcker in vatten

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6514_zpsvjyedzez.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6552_zpsx3if4ia6.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6551_zpskcvh9ry6.jpg

Och för att få en platt yta att montera lyset på så att gummipackningen gör nån nytta så fixade jag till en lagom monteringsplatta

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6609_zps74atnofj.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6611_zps0dykzitb.jpg

Så kommer den att monteras, fast på andra sidan av röret

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6612_zps5nvcrwbp.jpg

Bra att man sparar på de mesta, framskylthållare från bubbla passar perfekt efter att ha bockat om lite i ändorna

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6519_zps7jlvbwzh.jpg

Å så är tanken att den ska sitta

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6520_zps2ufcxiz6.jpg

Pulverlackad å klar att montera

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6591_zpsdj07vj1w.jpg

De fanns ingenstans att ha kontakten när kärran inte används, å känns dumt att ha den ligga på marken.
Så jag snidade ihop ett litet fäste

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6521_zpssvgstzf6.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6522_zpsrovygkgk.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6523_zpsmxrccytm.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6589_zpsslhcgu3p.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6590_zpscotrdk4k.jpg

Bara för att de här bygget också ska spåra ur lite så har jag börjat samla på mig lite tidstypiska saker att ha med när jag är ute med kärran.
Inte den dunk jag helst vill ha, men duger så länge

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6549_zpshln0255m.jpg

Vet inte om den ska stå där, men kommer spännas fast med ett gammalt bälte. Ser bättre ut än spännband  ICQ/af

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6554_zps9rlvjuxk.jpg

Sen hittade jag ett par gamla tröjor på Tradera, en stickad att ha på sig de där kalla tidiga dagarna man åker iväg och en mek tröja i lite sämre skick...  Default/lol

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6571_zpsdmjofgrz.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6568_zpsqo63htwa.jpg

När jag skulle provmontera kärran bakom bubblan så upptäckte jag att att jag monterat kulhandsken 3-4mm för långt bak på axeln eftersom de inte gick att öppna den helt så den passade på dragkroken.
Tog bort handtaget och märkte på hur mycket som skulle gå att ta bort å sen fram med kapen.

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6596_zpsush3lduz.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6597_zpsirbapiyj.jpg

Jag fick lite märken från Sala MSK som jag tävlar för, kommer bli jäkligt bra på kärran  ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6615_zps51msejzv.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6622_zpso2oukdnt.jpg


Hade inte tänkt testa kärran bakom bilen innan den var helt färdig, men vinter kom alldeles för tidigt och bilen skulle ställas undan så jag bara måste testa hur de blir  ICQ/af

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6572_zpsz1rhas4j.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6573_zpsixndv2me.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6574_zpsqhev5sgw.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6578_zpsw9mzwmxw.jpg

Till kärran som jag kör hojarna på i vanliga fall så har jag en ramp tillverkad av aluminiumdurk, men de kändes inte som de passar på den här kärran.

Så fram med en spåntad planka som kapades på mitten å limmades ihop så den blev dubbelt så bred

Kanterna kapades bort för utseendets skull

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/IMG_0487_zpsmawhwy85.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/IMG_0486_zpsegijtedv.jpg

En passande u-profil letades fram

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/IMG_0488_zpsn4bobgbc.jpg

Och kapades upp till samma bredd som rampen

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6397_zpsmfcqkjk1.jpg

Tänkte att de kunde vara bra att ha skydd i ändorna på rampen, lite längre hållbarhet

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6396_zpsbdq45rvo.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6395_zpst5he9hge.jpg

Även rampen slipades och laserades, måste ju passa ihop med resten  ICQ/af

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6440_zpss7kvjatm.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6443_zpscmd2whq8.jpg

Å första gången som jag testade rampen så gick den bakre brädan i golvet sönder i kanten

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6587_zpscfdxokbw.jpg

Letade fram en passande aluminium vinkel som ska monteras som skydd på den bakre brädan.
"tyvärr" så var vinkeln väldigt rak och slät, dvs inte alls som resten av kärran, men efter lite slipande å masserande mot garagegolvet så passar den bättre, bara lacka den så blir de perfekt

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6607_zpslvahc5v9.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6616_zpsp5ailexw.jpg

Ändbitarna till rampen är pulverlackade som så mycket annat.
Och i ena änden så monterade jag ett par gummifötter så att rampen inte flyttar på sig när ja rullar på eller av hojen

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6618_zpsn5kofmcx.jpg

Vet inte varför, men nu har rampen vridit sig rätt mycket.. Laserad runt om och rejält med lim i den spåntade kanten, och den har stått torrt hela tiden, finns ingen anledning att den vridit sig....  Default/hmm

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6620_zpsvn8zmpdw.jpg

Rampen kommer även den att monteras med nåt gammalt bälte, måste bara hitta nåt passande först bara..
Sen om den monteras liggande platt eller som på bilden vet jag inte riktigt

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/Bp%20karran/DSCN6621_zpskmnbjkfe.jpg

Å nu så finns det för stunden inget mera att visa, ska upp till pulverlacken imorgon med de nybreddade skärmarna å lite smått å gott, sen närmar sig kärran färdig, lite dekaler å besiktning bara  ICQ/ag  ICQ/af

54

satan vad snyggt jobb

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

55

Ja, vad ska man säga, helt fantastiskt!

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

56

Och priset för årets updates går till...och snyggt blev det också.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

57

ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  vad mer kan man säga

buss 76a ,ghia-65a ?,t-1 66a, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,scirocco 76

58

ICQ/ag nice!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

59 Senaste redigerad av Keyser Söze (2016-11-06 23:37:56)

Det här är så löjligt vackert så att det inte går att finna ord.....  ICQ/an

Typ2 Bay dubbeldörrad halvglasad panel-72

60

Blir ju hur fint som helst

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

61

Grymt instruktivt
Du kan skriva en bok
"How to renovate a BP-kärra"
ICQ/ab

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

62 Senaste redigerad av umekille (2016-11-07 05:21:13)

Ha gärna en 12v kompressor med då kärran blir så lätt
utan last att sänka lufttrycket i däcken är ett måste om den
inte skall stutsa o flyga omkring bakom bilen ICQ/ag
Jula har spollampa med dioder en typ 5w o en typ 10w
den 10w går använda som dimlyse fram då den lyser starkt.
(lätt modifierad lampfaastsättning i vilken reflektor som helst)

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

63

Tackar tackar  ICQ/ag

64

Jäklar vad bra det blir!

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

65

Snyggt jobbat!!  ICQ/ag

VW Typ 2 1970

66

Bergau skrev:

Jäklar vad bra det blir!

nicabr skrev:

Snyggt jobbat!!  ICQ/ag

Tackar !   ICQ/ag

67

Kul när ALLA bilder i ALLA mina trådar har försvunnit pga Photobucket....  ICQ/am
Så nu testar vi med Forumbilder å ser om de funkar ett tag, kommer dock inte att ladda upp alla bilder på tidigare trådar jag har...  ICQ/an  ICQ/ac

Nåja, har iaf hänt lite med kärran som är värt att visa.
När jag snackade med regbesiktningsgubben som kommer till jobbet så sa han att jag måste ha sidomarkeringar på kärran.
De här hände i höstas straxt före inomhusmarknaden i Västerås, hade tänkt att åka till Biltema efter marknaden var avklarad för att köpa ett par fula moderna sidomarkeringar som jag tänkte montera lågt ner å gärna lite under kärran så man skulle slippa se dom.

Då känns det rätt bra när man hittar en säljare som hade dom här 2 på sitt bord  ICQ/ab

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/13/DSCN6825.jpg

Dock fick jag inte köpa dom för 15:- st som dom kostat nya, blev tvungen att ge 20:-st... Fast de kändes helt ok ändå eftersom Biltemas fula kostar 40:-st  ICQ/ag

Vet dock inte riktigt vad dom tänkte på när dom skrev texten på förpackningen då de varken är kromad sarg eller inbyggd reflex i dom, kommer faktiskt inte ihåg om de var nån lampa med till dom  Default/lol

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/13/DSCN6826.jpg

Då var det bara de lilla detaljer var jag skulle sätta dom någonstans på kärran.
När jag kikade lite noggrannare på kärran så fick jag se att det fanns en uppsättning med matchade hål på båda sidorna av kärran

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/13/DSCN6851.jpg

Monteringshålen stämde nästan

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/13/DSCN6853.jpg

Borrade upp ett hål och satte i en kabelgenomförning i hålet så kabeln slipper skavas sönder

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/13/DSCN7031.jpg

Sen så blev de så här

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/13/DSCN7032.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8907.jpg

Fick en rackarns trevlig BP mössa av farsan, kul när den kommer från Sätrabrunn som ligger 1,5mil från där jag bor

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/13/DSCN6753.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/13/DSCN6752.jpg

Lite smått å gott från pulverlacken


http://www.forumbilder.com/images/2017/07/13/DSCN6783.jpg

Från slät aluminiumvinkeljärn till lite mera slitet patinerat utseende som passar med resten av kärran

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/13/DSCN6784.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/13/DSCN6810.jpg

Skyddsplåtarna för stötdämparna på insidan av kärran blev ju av nån anledning matta när jag lackade dom, trots att jag lackade dom samtidigt som kärran med samma blandning av färg. Den enda skillnaden var att dom här var av eloxerad aluminium och att ja inte hade nån grundfärg på dom.

Testade att våtslipa dom, polera dom och att vaxa dom. Men de gick inte att få dom blanka på något sätt.
Blev fläckiga när man tog i dom och det blev rester kvar av vaxet som inte gick att få bort, så de var bara att slipa dom så de skulle gå att lacka dom

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8521.jpg

Innan jag lackade så tog jag och byggde mig en sprint utav en M12bult å ett par stora M5 brickor å en liten M5skruv...

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8515.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8516.jpg

Skönt att kunna provmontera innan lackering

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8518.jpg

Måste ju få med mig rampen på nåt bra sätt  ICQ/af

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8520.jpg

När jag sedan lackade om plåtarna så blev dom bra, å sprinten fick åka till pulverlacken och hälsa på några dagar, sen vart de så här fint  ICQ/ab


http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8652.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8643.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8642.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8650.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8653.jpg

När jag trodde att den började närma sig färdig sisådär ett par veckor före veterancrossen i Sala i början av maj, som skulle bli premiärvisningen av kärran, de var där jag fick den för ett år sedan så kom jag på att förarna på -60 talet borde haft en verktygslåda med sig för att kunna meka vid behov.

Jag har några lådor ståendes men några gick bort då de är moderna i plast och några andra kändes bara inte rätt i storleken (som visst har betydelse).

Den lådan som kändes rätt kom verkligen upp sig i livet då den har upplevt några jobbiga år.
För 16-17 år sedan så testade jag att lacka den för att få ett hum om hur man lackar, hade aldrig hållt i en lackspruta före.

Underarbetet bestod då i att göra upp en liten brasa i den utanför garaget med lite papper och bensin för att på så sätt bränna upp allt flott som var inuti lådan, ingen slipning alls utan bara en knappt hjälplig avtorkning.
Sen stod den mest i vägen i garaget med diverse överblivna och oönskade verktyg som ändå kan vara bra å ha innan den blev förpassad ut till ett uthus efter några år.
Den var i vägen där också hela tiden, och planer fanns på att kasta bort skiten...

Tur jag har svårt att kasta bort saker...  ICQ/af  ICQ/ad 

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8582.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8580.jpg

På bilden syns också lite loggor jag skrivit ut på vanligt papper i väntan på riktiga dekaler

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8581.jpg

Eftersom de inte var nåt underarbete förut så släppte mycket av färgen bara genom att blåsa med tryckluft, å resten försvann med färgborttagningsmedel å lite slipning..

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8584.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8603.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8602.jpg

Sen riktade jag upp lådan lite där de behövdes, bland annat så den skulle gå att låsa vid behov för att sedan lacka den med epoxi grund

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8611.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8610.jpg

Sen slipades epoxin och de bidde lite gult

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8682.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8683.jpg

Maskeringen var ett jäkla pill

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8698.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8697.jpg

Å lite mera lackering

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8713.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8714.jpg

Pillrigt att maskera, fast kul när det blir lyckat  ICQ/ab

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8717.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8721.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8719.jpg

För att inte lådan ska halka på kärran och även inte behöva stå nere i skiten direkt på marken vid mekning så monterade jag en liten gummifot i varje hörn

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8733.jpg

La gummiduk i botten mest för att ja kunde...

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8732.jpg

Å som lök på laxen så pimpade jag lådan med en gammal dekal, blev mera race på en gång  ICQ/af

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/14/DSCN8735.jpg

Bockade till ett fäste för oljedunken

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8594.jpg

Sen åkte ja runt på lite återvinningsvaruhus å leta gamla bälten, hittade väl inga riktigt bra, men för 10:- st så duger dom så länge

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8577.jpg

Samma med dunken, inte den BP dunk ja helst vill ha, men den är ju lätt att byta ut när ja hittar rätt

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8596.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8656.jpg

För att hojen ska stå stadigt å inte halka i sidled så plockades en lämplig planka fram för att klyvas på mitten och hyvlas fram till en dimension som såg ok ut, kanterna frästes mjuka då dom annars skulle skavas sönder direkt

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8589.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8591.jpg

På Viksta marknaden så köpte jag lite grejer till kärran.
2st gamla hänglås, ett till kulhandsken å ett till verktygslådan, en passande soppadunk. Dessvärre så hittade jag bara en gammal reflex

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8655.jpg

Bad farsan om hjälp med att bygga en mekpall och en rejäl kloss att ha under stödet eftersom det är en jäkla lutning på hojen när den står på stödet, och är de sen lite mjukt i marken så vickar hojen lätt.

De hade säkert gått bra även om jag inte hade laserat dom, men varför chansa....   ICQ/af

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8928.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8930.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8929.jpg


Ett par dagar före veterancrossen så fick jag äntligen några av alla dekaler jag har beställlt, resten har jag ännu inte fått.... Har dock stödköpt några på tradera men saknar ändå några som ja vill ha på kärran

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8710.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8758.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8755.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8750.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8752.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8754.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8751.jpg

De var massor med folk som kom fram å frågade om kärran  på träffen så den gjorde succé  ICQ/ag  ICQ/af
Många kände igen typen av kärra från förr, några hade haft en själva å nån hade nå liknande hemma.
Var lite skoj när nån gubbe frågade var man får tag på en sån kärra någonstans, å jag svarade å pekade: Ungefär 300 meter däråt uppe i skogen...  Default/lol

Eftersom de här projektet var lite vilande över vintern å ja började med de sista lite för sent så blev de inte tid att rega å besikta före träffen, men bättre sent än aldrig....  ICQ/af

Blev dock tvungen att låna farsans bil då de var den enda bilen med drag ja hade tillgång till där alla lampor funkade, vet inte vad de är för fel på min buss eller pickup, men får inte bromsljuset att funka på nån av dom.  Så de var enklast att låna farsans bil istället..

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/IMG_5790.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/IMG_5789.jpg

Reg gubben skrev å mätte lite på kärran å tyckte att jag borde ha ett par reflexer på sidorna fram (de tyckte inte reg gubben som ja pratade med först så ja hade skippat)
För övrigt så tyckte han att allt såg bra ut så han sa att ja kunde ta en kopp kaffe så skulle han fixa lite papper, efter en kvart kom han tillbaka å sa att jag kunde åka å köpa reflexer å montera på så skulle jag få den godkänd. Kunde han väl kläckt ur sig tidigare så hade jag kunnat åkt direkt å skippat kaffet....

Nåja, Mekonomen hade nå små fula jäklar som var självhäftande som jag köpte å klistrade på så han fick se att de blev fixat å han blev nöjd

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/IMG_5793.jpg

När jag bokade regbes så ville jag boka vanlig besiktning också. men dom avrådde mig ifrån det eftersom om kärran inte blev godkänd på regen så skulle jag ändå få betala för vanliga besiktningen som då inte gick att genomföra.
Men sa dom, om de finns tid så är de upp till station att själva avgöra om dom kan ta och besikta utan förbokning..

Jag bad lite snällt å tindrade med ögonen och såg så där extra snäll ut så dom sa att dom kunde besikta den då de var en kvart innan nästa bokade tid  ICQ/ag

Passade på att fota undersidan på kärran när jag följde med ner i gropen.

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/IMG_5796.jpg

De små fula reflexerna syns längst ner, längst fram på de gröna på kärran

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/IMG_6326.jpg

Skylthållare och skyltbelysning

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/IMG_5797.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/IMG_5794.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/IMG_5795.jpg

Och trots att jag fick de två besiktningsgubbar som jag tycker är bäst så hjälpte de inte med tindrande ögon då dom tyckte att vänster hjullager var slut, höger var dock bra.
Däremot så tyckte dom att ja kunde backa ut å inte avsluta bes så skulle jag inte behöva betala nåt  ICQ/ab

Så trots att jag fick regen godkänd så kändes dagen lite misslyckad, fast så här i efterhand så var de ju jäkligt bra att ha fått hjullagren kollade utan att betala för det

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/IMG_6325.jpg

Jag plockade isär hjulnaven förut å fettade om lagren, men tänkte inte på att de var lite rostporer i yttre lagerbanan, de var det som gjorde att de vart missljud

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8866.jpg

Lagerbanan satt fast nå så in i helvete, men med lite svets så släppte den snällt

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8864.jpg

Å efter att ha sökt runt på numren som stod på lagerna så visade det sig att de var samma sorts lager som sitter i framvagnen på bubblor  ICQ/ag

Så tillbaka till besiktningen ett par veckor senare, fick samma bes gubbar igen, fast då tyckte dom att höger hjullager lät illa !!! De gick iaf å snacka bort, men jag har lager hemma så de kommer jag iaf att byta.
Kärran gick igenom med blankt papper  ICQ/ag  ICQ/af

Tog å pillade bort de fula reflexerna som jag var tvungen att montera och limmade en bit plåt bakom dom.
Så nu kan jag montera dom bättre med hjälp av en stark magnet på insidan av kärran, fast det blir nog bara vid högtidliga tillfällen, tex vid besiktningen....   ICQ/ad  Default/lol


På Arosmarknaden så köpte jag två till reflexer så nu har jag en i reserv

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8760.jpg

Den är bra mycket snyggare den äldre, dessvärre är de inte samma cc mått på skruvhålen på dom

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8861.jpg

Men cc måttet går lätt att ändra
Kapa lite...

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8862.jpg

En lagom lång plåt med två hål borrade på rätt mått å sen svetsa fast två försänkta M5or

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8872.jpg

Passa in...

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8875.jpg

Limma...

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8878.jpg

Upprepa...

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8876.jpg

Lacka...

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8906.jpg

Montera å njut av hur mycket bättre de blir  ICQ/af

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8907.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8908.jpg

Jag ville kunna låsa fast hojen på kärran men det fanns inget bra ställe att kätta fast den.

Fick en bit rejäl kätting av farsan

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8881.jpg

Svetsade fast en M12 bult

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8882.jpg

Å lite färg på det

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8884.jpg

Sisådärja

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8891.jpg

Duger åt mig

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8887.jpg

Ville även kunna låsa fast verktygslåda och dunk, men där valde jag en tunnare kedja


http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8883.jpg

Å för att slippa att den skaver bort all färg på dunk å låda så klädde jag in kedjan en snutt kabelstrumpa

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8886.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8888.jpg

Ett par gamla BP nyckelringar är ju ett måste på nycklarna  ICQ/af 

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8885.jpg

Lite flera dekaler från Tradera har hittat hem  ICQ/ab

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8903.jpg

En svensk flagga är ett måste under mitt namn  ICQ/af

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8904.jpg

Original skylten med ursprunglig ägare var ett måste att montera tillbaka

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8976.jpg

Skulle vara kul att veta vad som suttit i de fyra hålen som sitter jämnt uppdelade å på matchande höjd..??

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8977.jpg

Den 1a Juli var de dags för veterancross i Surahammar, men nu ville jag inte ha pickupen till att dra kärran.
Så min första bubbla som stått avställd i 2-3 år dammades av för att besiktas och reggas med draget som jag monterat för några år sedan.

Funderar på att 12volt konvertera den, massor av spänningsfall som gör att de knappt lyser å sen en kärra som redan är på 12volt är väl kanske inte bästa kombinationen  Default/lol

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8921.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8917.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8914.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8913.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8919.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8918.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8916.jpg

Min uppblåsbara BP gubbe verkar godkänna ekipaget iaf  ICQ/ab

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8927.jpg

Dagen efter crossen så är det alltid en veteranmarknad där, blev lite smått å gott därifrån också, tex de här dekalerna som passade perfekt på skärmarna

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8951.jpg

En säljare hade en gammal S-skylt i tunn aluminium tillsalu som jag tänkte skulle passa bra på kärran, men jag tyckte inte den passade inte så bra att jag ville betala 200:- som han begärde.
Men kunde inte släppa skylten riktigt så när jag kom hem sökte jag på tradera å hittade en likadan fast i bättre skick å den kostade bara en tjuga  ICQ/ag

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8952.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2017/07/15/DSCN8956.jpg

68

ICQ/ag Gött !!!! snyggt genomfört projekt som vanligt!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

69

Kan inte annat än älska kärran. Så ball.

Mera känd som jb...

70

Ännu en fantastisk update..bra jobbat.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

71

Bra jobbat ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

72

Vilket härligt projekt, bra jobbat!

Tråkigt med alla bilder som försvann, dina projekttrådar är såna man gärna går tillbaka och kikar på. Hoppas du får tid och energi att lägga upp dom igen på någon annan sida så att kan återställa några av dina projekttrådar.

/foppa

73

he he kompis har en gammal bp mack som sin verkstad...
där e en toastol i verkstadsdelen gul med grönt lock(du lackade
verktugslådan tvärsom) en såndär gammal som ger vattnet en
ordentlig virvel då det rusar ner från behållaren...
En Snygg kärra har åter fått nytt liv tack vare dej och
inte skrotats.

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

74

Tackar tackar  ICQ/ab

De var troligen sista uppdateringen i den här tråden, då kärran är klar till 99% bara några få dekaler som fattas.
Fast ett projekt blir ju aldrig helt färdigt så man vet ju aldrig....  ICQ/af

75

Snyggt bygge och tack för bra bilder och text.
Tråkigt att de gamla bilderna försvann.
Jag är ju BP fan sedan mina första inköpta droppar petroleum rann ner i moppen hemma i Vadstena och inne i matrummet står sedan ett år tillbaka gårdens gamla pump renoverad.