1

Satte på breddade fälgar bak på -67:an. Breddar typ 2 tum utåt med 195/65-15 på.
Efter det började pedalen pulsera när man bromsar!
Nån dom har nån som helst idé?

Martin A

2

Det har jag också vart med om. Kanske en väldigt orund fälg? En orund fälg verkar kunna ställa till med detta. Jag testade med originalhjulen och då försvann det..

3

Japp det stämmer! Hjulen kastar lite i sidled och det är orsaken. Satte på originalhjulen och då försvann det.

Martin A

4

låter som skeva fälgar..

5

Går det att rikta fälgar ?

Hur mycket kan dom slå tills det inte är OK ?

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

6

plåtfälgar går väl att rikta om de inte är alltför jävligt skeva.. sätt upp på en axel och snurra, värm med gas kanske innan man bankar? kan väl va bra med en breda mellan också så man inte slår sönder fälgen.

7

Svetsade om fälgarna så nu är dom så raka jag kan få dom. Glad i hågen monterar jag och upptäcker att det pulserar ändå!!
På originalhjulen funkar det perfekt så nu tror jag att jag ger upp.

Martin A

8

Min är lika. Tycker knappt att hjulen kastar nåt men det verkar väldigt känsligt!

9

Fler som kör så? Nån som har löst det på nåt sätt förutom att göra om fälgarna igen?

Martin A

10

Visst borde väl en bubbla med 4/130 va mindre känslig för flex i bromstrummorna med skeva fälgar än en 5/205?
Tänkte att man fäster närmre navet så trumma borde inte flexa så lätt.

Martin A

11

Om det är 205x5 så kan nog fälgen dra trumman skev så det pulserar.
Din 4x130 borde vara okänsligare, men eftersom du får probloemet vid montering.

Prova med att dra fast en skruv eller två och se pm fälgen "hänger" i luften.

Det behöver inte vara mycket.

Jag gjorde om Ford fälgar med stora bultmönstret och fick samma symptom.
Fälgen snurrade fint , men bromsarna pulserade, jag proved med att dra tre bultar och då försvann det.
Men det kunde man ju inte åka med, tro det ligger kvar i förrådet som ett varnande exempel

12

Mitt problem var på en 5/205. Nu håller jag på med en -68 med 4/130 och ska testa på den.

Martin A