1

Snälla försök hjälpa till här.
Bussen (en underbar -84, automat) startar och går som en klocka.
En morgon när jag kommer ut och ska köra iväg, så vrider jag på nyckeln.
Den börjar på att tända föra att sedan inte ge ett ljud ifrån sig. Testar en gång till och då fräser det lite i tändningslåset. För att sedan vara helt sten död.
Till en början funkar innerbelysning, batteri och oljetryckslampa lyser till och sedan slocknar allt. Det enda som fortfarande fungerar är klockan.
Det låter ingenting när jag vrider på nyckeln.
Jag satte i ett flång nytt batteri  i veckan, och rullade igenom besiktning med blankt papper.

Vad är problemet? Vet inte vad jag ska börja titta på
Vad kan hända över en natt på uppfarten?

Tacksam för alla svar

2

Byt botten på tändningslåset så kommer allt fungera som vanligt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Tack för tipset. Började riva lite i det idag. Mätte och såg att det går ju åtminstone ström fram till tändningen. Så det kanske är problemet.
Något att tänka på när jag ska demontera/montera ratt och spakar m.m.

Tack så länge

4

Hade liknande problem dock med helt fastsatt nyckel vilket innebar att rattlåset gått i.

Nedan guide funkade fint för mig.

http://www.oldbluesblog.com/files/Vanag … Switch.pdf

Tydligen varierande kvalitet på utbytes delen. Denna användes i många vw bilar.

Lycka till.

5

Jag bytte kontakten till tändningslåset för två veckor sedan. Det var första gången och jag tittade på några youtube-filmer där någon som gjort jobbet tidigare gick igenom alla steg. Även om det är en ganska enkel operation är det skönt att gå igenom en instruktion innan.

6

Sist det hände hade jag bråttom iväg hemifrån, då pajjade den förstås.
Men jag bytte på 10 minuter då jag har tändplattor hemma.
Ta det lungt bara.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Jag får väl bita ihop och ge det ett försök. Tack för all hjälp, delen är beställd och bör komma på tisdag.

8

För att avlasta tändningslåset monterade jag ett relä innan startmotorn. så att det bara blir styrström från tändningslåset

Galet par med motorintresse. T3  Dj Aut med förhöjt tak av reimosnitt Byggd 2003 med delar från äldre buss.

9

Hallå igen.
Nu är tändningslåset bytt. 
När jag hade monterat tillbaka allting, och kopplat på batteriet för att starta. Så vred jag nyckeln... Det sprakade och brakade i varenda relä, kabel och säkring i hela bussen kändes det som.
Sedan var den stendöd. Tog bort minuspolen på batteriet och satte tillbaka igen, vred på nyckeln oljetryckslampa och batteri lös som vanligt, men sprakade till och inget hände. (Konstigt att det blev kontakt igen bara av att lyfta av och på minuspolen)
Gjorde samma procedur ett par gånger till utan resultat... Nu vart jag riktigt besviken!!!
Satt och funderade på vad jag skulle göra, blev riktigt sugen på ny buss...

Tänkte att ett sista försök måste jag försöka göra medan min son filmade i motorrummet så jag kunde titta på vart det sprakar.
Men se där ja nu hoppade den igång som en riktig pärla. Stängde av och satte på igen några gånger.

Vad var det som hände?

10

Gick ut en sväng till nu ikväll för att se om den fortfarande fungerade. Den startade igång som vanligt, inga problem. Stängde av och startade upp några gånger. Inga problem alls...men plötsligt! Sprakade till och död.
Lyfte av minuskabeln igen och testade. Nu startade den.

Kan det ha blivit något konstigt jordfel som gör att det spökar? Vart ska jag leta?

11

Jag hade ett liknande scenario på en 84:a
Ljusknappen hade smält ihop invändigt så först efter byte av den rockade den igen ICQ/ab

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

12

Knappen till strålkastarna?

13

Fkgn skrev:

Knappen till strålkastarna?

Japp

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

14

Alla knappar bakom panelen ser fina ut. Tutan kan strula lite ibland, har den något med detta att göra? Måste vrida lite på ratten för att den ska få kontakt.

15

Lysknappen och tändplattan brukar ge sig då och då, syns inte alltid.

16

min svågers buss hadde ett liknande fel då satte jag en startkabel som extra jord kabel till batteriet o då funkade allt, jord punkten i karossen var för rostig  ICQ/ad

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

17

Vwove. Vart drog du den extra jorkabeln? Tack för mycket hjälp och idéer

18

bulten för bilbältet om jag mins rätt

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

19

Ikväll gick jag ut till bussen. Startade hur fint som helst, körde ca 4 mil med ett stopp och stängde av. Inga problem alls.
Bara hoppas det håller i sig

20

Premiärtur med övernattning. Två vuxna, två barn och 55kg hund. Inga problem alls!! Nu börjar livet på riktigt.
Har ingen koll på att lägga upp bilder. Det blir nekat för att filen är för stor? Hur gör man den mindre?