1 Senaste redigerad av mtf (2016-05-28 19:28:30)

Tjena!

Har helrenoverat mitt chassi (bubbla 1962) och tänkte jag skulle dra några varv på gårdsplanen innan jag sätter dit karossen. Motorn startade jag upp igår (senast i trafik 88) och de gick fint, men idag när jag skulle försöka köra en vända så fick jag inte i någon växel, har haft lådan ur och tänkte att de kanske va något med växelföraren.

När jag tryckte på kopplingen så hände de typ ingenting kändes det som, inget motstånd alls. När jag varvade upp motorn och tryckte ner kopplingen så märktes inget på varvtalet. Sen nu precis innan jag skulle sticka hem så gick kopplingsarmen knappt att trycka ner till hälften, och så var det inte innan.

Någon som vet vad så kan vara fel? Är min första bubbla så är ingen expert direkt. Men bra om jag får lite tips så jag vet ungefär vad jag ska kolla på först imorgon:)

2

Lamellen brukar "klibba fast" när man långtidsförvarar.... typ rostar fast?
(Likaså bromsbelägg, så trumman fastnar!)

Om detta är problemet är lösningen att varmköra motorn, hissa upp bakvagnen och sedan starta motorn med "växel i", efter att stått och ryckt på tomgång med växel i brukar det lossna - jodå det "funkade för mig" ;-)

Alternativet är att din kopplingsgaffel (som urtrampningslagret hänger i) har gått av....

3

Med ett tomt chassie tar det inte många minuter att ta ur motorn och kolla. Kolla även kopplingsvajern.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av mtf (2016-05-29 09:25:40)

Tog nyss ur motorn, kopplingsgaffeln va hel, kopplingsvajern är ny. Får väl testa det som du säger mettis så får vi se om de fungerar.

5

mtf skrev:

Tog nyss ur motorn, kopplingsgaffeln va hel, kopplingsvajern är ny. Får väl testa det som du säger mettis så får vi se om de fungerar.

Tag bort tryckplattan kolla om lamellen sitter fast i svänghjulet för sådant är förslitnings delar    (Om du är smart så sätter du dit nya prylar innan du monterar dit karossen ) (tryckplatta och lamell och ut trampningslager) 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6 Senaste redigerad av mtf (2016-05-29 10:42:37)

Okej, låter som en bra idé. Byter nog allt så de blir nytt o fräscht ICQ/ab funkar det med en "ekonomi" sats? Funderar kanske på att byta motor i framtiden så de kanske duger med det sålänge.

7

Om något gör att kopplingsarmen bara går att trycka ner till hälften och det inte är fel på kopplingen så hjälper det inte att montera nya grejer. Kolla om vajern hoppat av vid pedalen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

När jag plockade av motorn så gick det trycka ner den som vanligt igen. Tog bort plattan och lamellen, va rätt blank sleten och man såg knappt räfflorna. Behöver man byta tryck plattan med eller de räcker med lamellen?

9

mtf skrev:

När jag plockade av motorn så gick det trycka ner den som vanligt igen. Tog bort plattan och lamellen, va rätt blank sleten och man såg knappt räfflorna. Behöver man byta tryck plattan med eller de räcker med lamellen?

Om tryckplattan inte är blåanlöpt eller skev (kolla med linjal) så kan du använda den.

10 Senaste redigerad av mtf (2016-05-30 12:36:03)

Plattan va skev på ett ställe så får väl bli en ny !
Något speciellt man ska tänka på vid montering av ny kopplingssats?

11

Upp! Ska skruva på satsen imorgon, något speciellt man behöver tänka på?

12

Tvätta av grejerna med break cleaner så det inte finns nåt fett på svänhjul, lamell o tryckplatta, jag använder lite gänglåsning på skruvarna till tryckplattan

Anders

13

Ok tackar! Fick fel tryckplatta, skulle haft den med 3 armar men fick något annat. Antar att de inte går att använda?

14

Du fick nog en med solfjäder, men det fungerar, nu vet jag inte vad du har för växellåda i bilen men -70 ska du ha en rin i mitten av solfjädern från 70 ska det inte vara någon ring för då sitter det en hylsa på växellådan, urtrampningslagrena skiljer sig med

Anders

15 Senaste redigerad av mtf (2016-06-13 19:48:03)

De är orginal lådan 62:a. Kanske fick en med ring, hur ser ringen ut?

16

Med ring
http://www.vwimporten.se/images/7981/240x320/1509.jpg

Utan ring

https://az666937.vo.msecnd.net/32/f68f2 … set=listX2

Anders

17

Ska jag spänna åt tryckplattan så att den ligger an mot svänghjulet? Tänkte bara så jag inte förstör något, va väl 3-4mm till hjulet runt om plattan.

18

Ja det ska du, tror dom ska dras med 18nm, se till att ha lamellen centrerad med.

Anders

19

Okej, köpt ett litet plastverktyg som man centrar med. Skulle byta urtrampningslagret med men de gamla clipsen funkade inte till de nya lagret så den blev inte centrerad. Funkar de att köra med de gamla?

20

Låter som att du har fel lager.

Ali G

21

Kan ha blivit det, var det som följde med i satsen men kändes som det inte passade riktigt.

22

På de äldre är det gaffeln som bestämmer läget, på de nya är det styrhylsan.

Ali G