26

Fick nog inte med hela länken
http://www.cabby-info.com/Files/Digifan … Manual.pdf

27

Tack Zündfolge!

Jag vet inte hur man gör när man mäter och letar el-fel. Därför gör jag såhär. Just nu enda sättet för mig.

Har kompisar som vet hur man gör detta, dock är dom upptagna med annat. Så är det när man är beroende av andra ...vilket jag inte tycker om alls.

Jag har förträngt tanken att lära mig Bil-El i alla år men börjar inse att detta borde man kunna och att jag måste ta tag i detta och lära mig själv , helt enkelt.

Länken du skickade fungerade tyvärr inte....men tack ändå!

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

28 Senaste redigerad av juggas (2016-06-15 14:47:21)

AlexanderR skrev:

Hej alla igen!

Då fortsätter följetången med mitt kära MV problem.

Fick en ny fin fördelare idag. Monterade på den och hoppades att Hall-givar-problemet skulle bli löst. Men så blev inte fallet. Motorn ville absolut inte starta ändå. Det är något annat som är fel helt enkelt.

Här finns två fel till som jag inte nämnt tidigare...för jag har tänkt i mitt stilla sinne att det kan väl inte ha att göra med dessa.

Men nu måste jag titta på detta och se om det kan vara något av dessa som trilskas.

Nu tillägger jag alltså ytterligare två problem till den här Multi-fel grytan.

1. Tomgångsventil kontakten!

Bilen vill inte starta alls när kontakten är ikopplad. Det var egentligen här problemet började! Jag märkte att motorn startade utan problem när tomgångsventilen var ur kopplad. Trodde då att tomgåmgsventilen var sönder.
Har därefter läst på flera ställen på nätet att den brukar folk bara koppla bort och inte bry sig om...för att motorn fungerar alldeles utmärkt utan den ändå. Så kontakten har bara fått ligga löst bredvid nu under arbetets gång.
Trodde även att felet låg FRAMFÖR kontakten, när jag insåg att tomgångsventilen var inte sönder ...eller vidare in i luftburken och i dosan som sitter uppe på luftburken eller ännu längre fram. Nu har jag upptäckt att problemet ligger FÖRE kontakten , eftersom att när folk beskrivit att dom kopplat bort tomgångsventilen, så har dom sagt att dom "loopat" strömmen och allting har fungerat bra....alltså så här...se bilden: Men varje gång jag kopplar sladden så här ....så stannar motorn direkt!!?? Så elfelet här måste då förslagsvis ligga före kontakten, tänker jag.
Kablarna ser hela och fina ut så kabelbrott är det inte. Inte på dom synliga kablarna i allafall...kanske längre in i kabelhärv -systemet. Alltså...kortslutning någonstans.

2. Ibland....och bara ibland är det så här åxxå att när jag slår till tändningen...så stannar inte bensinpumpen utan den fortsätter bara att gå, konstant, med en pulserande rytm. Det är precis som att reläet försöker slå av bensinpumpen med en sekunds mellanrum ...och inte lyckas med detta....och motorn startar givetvis inte då heller.

OK då har jag berättat lite mer och jag har naturligtvis ingen aning så jag är beroende av alla era ideér, gissningar och erfarenher.

I sådana här lägen så är det minsann lätt att tröttna och vilja slänga in handduken och sälja bilen eller göra en motorkonvertering till någon mer tillförlitlig, modernare och okänslig motor.

Tänker att man skulle nog lätt skulle kunna göra en egen special avdelning i Forumet för bara MV motorproblem. Den hade förmodligen blivit väldigt välbesökt, tror jag.

Hoppas att alla ni andra har rull på era t3:or

Hej svejs sålänge!

Tja om detta är kabeln till en ventil dvs en solenoid så blir denna koppling en kortslutning deluxe när ECU'n vill öppna verntilen och kan således bränna ngt i ECU'n(boxen).

mvh
/Juggas

Post's attachments

8888.JPG, 71.94 kb, 388 x 260
8888.JPG 71.94 kb, 54 downloads since 2016-06-15 

Typ 1 -72 90's custom edition
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition

29

Det är till oljetryck så nej det kan ej påverka.

Jag har bortkopplad tomgångsventil, trasig tempgivare och lambda ändå startar och går min MV, dra massor med bränsle och svårtstartad när motorn är halvvarm.

Brygga kontakten ska du inte göra till tomgångsventilen, det räcker man kopplar bort den finns risk något går åt helvete i databoxen.

Rengör och mät allt du hittar i kabel/kontakt väg.

AlexanderR skrev:

Tack Dominique!

Kollade den här kontakten! Den har verkligen sett sina bästa dagar. Blå kabel in i kontakt...över till Brun kabel, som går......? Nån som vet?

30

Andra försöket till länkpostning fungerar. Du har ju gjort en del testning och byte av komponenter så jag tror att du klarar av en del testning/mätning med testlampa och även instrument för att mäta motstånd (kostar inte mycket). Manualen för Digifant är mycket bra med beskrivning av alla komponenter och beskrivning var och hur man ska mäta med slutsatser beroende på mätresultat. Som gjort för nybörjare. Ska du komma vidare så måste du ge dig in i det annars lämna bort.

31 Senaste redigerad av AlexanderR (2016-06-17 22:32:25)

Tänkte kolla tomgångsventilens relä.....och såhär såg det ut. Jag låter bilderna tala!

Post's attachments

DSC_0185.JPG, 118.26 kb, 581 x 389
DSC_0185.JPG 118.26 kb, 86 downloads since 2016-06-17 

DSC_0194.JPG, 118.37 kb, 581 x 389
DSC_0194.JPG 118.37 kb, 106 downloads since 2016-06-17 

VW T2 Deluxe 2L 1979.

32

maskinisten blev lite hungrig  ICQ/ad

buss 76a ,ghia-65a ?,t-1 66a, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,scirocco 76

33

Hirrr hirrr horrr horrr....Ja så va de nog vwove!

Drog isär kablarna, rensade från söndertuggat koppar-spret och provisoriskt eltejpade dom tre kablarna som var drabbade.
Vred på startnyckeln....å motorn purrade igång lätt å smidigt som den alltid gjort tidigare. Kopplade in tomgångsventilen....å körde en alldeles förträfflig liten åktur fram och tillbaka i byn utan några som helst problem.
Väldigt skön känsla när man till slut lyckas.
Så fick denna historien ett lyckligt slut!

Tack till alla för att ni orkat hänga med!

VW T2 Deluxe 2L 1979.

34

Fasen va gött när man hittat problemet och dessutom åtgärdat det  ICQ/af

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

35

De där kan ställa till det!

36

Tack vare denna tråd så hittade jag mitt elfel. En av kablarna till tändspolen hade ärgat av men satt ihop. Drog lite i den så lossnade den. Ny flatstiftkontakter och startar den utan problem.

STORT TACK FÖR TIPSET! ICQ/bp