1

Som så många andra vill jag få på större däck för att få ned varvtalet vid landsvägskörning och få lite mer frigång. Jag har en Caravelle från -88 med originalfjädring. 1,6 TD. Har fått tag på 15" LM fälgar som passar och har kört på 195/70-15 senaste året. Funkar bra, men jag vill ha ännu större. Bredare får jag inte på utan spacers och längre pinnbultar.

Är det någon som kör på 195-80-15? Får de plats ordentligt? Hur upplevs varvtalet, accelerationen etc? Har hittat lämpliga däck, men vågar inte riktigt beställa sprillans nya utan att veta om de kommer funka.

Och JA. Jag har läst igenom alla däcktrådar på TheSamba... Men hittar inte svaret på min specifika fråga... Eller rättare sagt, jag hittar för många svar som är alldeles för olika  ICQ/ab

// Anders

2

(195-80-15 är totalt 693 mm, 9,4% större än originaldimensionen)

3

Om de får plats? De lär ju få plats ... ja har 217/75-15 på min & de går fritt  ICQ/af
Svaret på varvtalet har du ju redan svaret på, de kommer märkas.
Om de sedan passar din körstil, last, skick på bil? ... de är bara pröva.
Men de är ju ingen otrolig skillnad så tror inte du behöver oroa dig. 

http://forumbilder.se/F9QQ3/img-20160430-082739.jpg

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

4

Jamen va bra då! Läste någonstans på TheSamba att 8% större än original var max. Sen måste man höja. Men när jag har mätt och kollat på bussen så verkar det orimligt, det ser ju ut att finnas gott om plats. Men det är väl skärmkanterna som ev ligger lite nära om det fjädrar mycket samtidigt som man svänger?

Det är en campingbuss och blir mycket transportsträckor på landsväg. Efter några timmar blir jag tokig på hur motorn vrålar. Byta växellåda känns som ett lite för stort projekt, större däck är lite lättare. Vad kan bli problem? Att man får växla ner tidigare i uppförsbackar? Att den blir för svag på 1:an? Hur upplever du din Edström?

5

Mina stänkskydd fick flyttas men då har ja ju mönster som gärna nafsar tag... dimensionen hade säkert gått fritt i slicks .
Du lär ju inte få en för slö etta med den lilla ändringen. Min går kanon men min motor har gått totalt 140 mil sedan ny så den är pigg.
På nätet finns alltid förståsigpåare..... ja är mer en försökdigpåare.

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

6

Jo det är klart. Bara att prova. Men när det kostar 4-5 tusen att prova så är det värdefullt att få lite input. Uppskattar att du delar med dig!

7

Jag satte på nya 195-80-15 däck på aluminium JP-fälgar. Däcken är 693mm, ca 12% större än original. Inga spacers behövdes, men det blev lite trångt mot bärarmarna. Däcken fick balanseras med klistervikter, då klämvikter inte fick plats. De går fritt med några mm marginal. Fick byta till längre hjulbultar och pinnbultar.

Har kört några hundra mil på dem nu.
¨
Mycket nöjd! Tycker att varvtalet vid landsvägskörning är mycket behagligare. (fyrväxlad 1,6 TD). Tidigare var ljudnivån olidlig vid 90km/h. Nu är det helt ok. Visst får jag växla ner lite tidigare i uppförsbackar, men det kan jag leva med. Hastighetsmätaren stämmer nu exakt med gps:en.

8

Jag satte på nya 195-80-15 däck på aluminium JP-fälgar. Däcken är 693mm, ca 12% större än original. Inga spacers behövdes, men det blev lite trångt mot bärarmarna. Däcken fick balanseras med klistervikter, då klämvikter inte fick plats. De går fritt med några mm marginal. Fick byta till längre hjulbultar och pinnbultar.

Har kört några hundra mil på dem nu.
¨
Mycket nöjd! Tycker att varvtalet vid landsvägskörning är mycket behagligare. (fyrväxlad 1,6 TD). Tidigare var ljudnivån olidlig vid 90km/h. Nu är det helt ok. Visst får jag växla ner lite tidigare i uppförsbackar, men det kan jag leva med. Hastighetsmätaren stämmer nu exakt med gps:en.