1

Enligt bilprovningen är bromsvärdena på protokollet i kN. Men att bromsa skapar man en vridmoment, som har som enhet Nm.
Kan nån förklara varför bilprovningen inte använder den där enheten?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Jag är inte helt hundra så rätta mig om jag har fel men skillnaden är väll att det är Kilo-newton istället för newton-meter?

alltså 2kN = 2000Nm. ?!?

3 Senaste redigerad av johansjogren (2011-09-07 22:11:40)

2000N är samma sak som 2kN

Nm står ju för Newtonmeter

Newton är SI-enheten för kraft
Newtonmeter är SI-enheten för vridmoment..

Svarar ju iofs inte på din fråga, hur dom tänker där vet jag ej. Är dom intresserade av kraften eller vridmomentet?

4

Dina funderingar är roliga Rainier, men min åsikt är att det finns så många konstiga enheter här i världen att jag slutat reflektera över det. Jag ska återkomma i denna tråd om jag kommer på några bra exempel. ICQ/ab

Jag tror bromsprovarens främsta funktion är att se hur bromsarna reagerar relativt varandra, enheten, eller ens värdet är av underordnad betydelse. Visst att man i extrema fall kan få på nosen för "svag bromsverkan" även om bromsarna drar jämt, men överlägset vanligast torde ju "ojämn bromsverkan" vara, eller vad säger forumets besiktningskillar?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Jag skulle gissa på samma sak som kee, helt enkelt att man har två "vågar" som mäter en godtycklig enhet.

Jag som ombesiktigade 2ggr pga bromsar nu i våras fick ju se dessa värden flera gånger, dessutom försökte iallafall en av gubbarna "bromsa igång" bromsarna, står de hårt på pedalen blir ju värdet högre, smyger de på pedalen blir det lägre. Det verkade inte spela nån roll egentligen, det viktiga verkade vara att det inte drog snett...

Men utan nån skala blir det ju svårt att skriva nåt på protokollet så...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Frågade här på jobbet och fick svaret nedan;
Värdet är bromskraften som däcket ger mot vägen (dvs rullen i provaren). På personbil har man inget krav utan bromsar upp det att hjulet börjar låsa. Provaren mäter hjulets slip (slirning) på rullarna och när det börjar att låsa stananr provaren och man läser maxvärdet. Ska då inte skilja mer än 30% höger vänster. Samma för p-bromsen.

7

Då beror det på diametern av rullarna. Om de inte skulle vara samma på alla besiktningsstationer, skulla man få olika bromsvärden på olika stationer. Tycker fortfarande att det är "oproffesionellt" att inte använda rätt enhet för bromsprovet, alltså Nm.

Det skulle vara samma om istället för ha en max hastighet mellan Sthlm och Nyköping av 100km/h, ha en minimum  tid av 1 timme att nå Nyköping från Sthlm...  Default/hmm

8 Senaste redigerad av johan_l (2011-09-11 09:53:08)

Nja, borde väl inte spela jättestor roll på diameter, värdet borde ju vara avstämt mot diametern... Då får du ju faktiskt bort enheten meter från ekvationen... Kraften bör ju vara den som är på däcket...  och inte på rullens axel... men säkert påverkar mycket annat... Material i rullarna tex...

Kravet är väl som sagt baserat på att det inte ska dra snett och inte bromskraften. Kan gissa att det är för att de flesta personbilar faktist kan låsa hjulen om man trycker max broms...

På lastbilar är det tydligen en "bättre" mätning.

Vad jag förstått när jag frågade runt om bromsar är att de flesta små verkstäder utan egen utrustning för att prova bromsar helt enkelt har att antingen "byta allt" på bromsarna eller får "chansa" ungefär som man själv gör vid hobbymek...

Vet inte hur du gör om du får in en kundbil med underkänt på bromsar, om det är att byta det som kunden vill (och kunden tar risken för underkänt igen) eller "allt" för att säkra att det funkar vid bes...

Vore inte fel om det fanns någon besiktningsstation där man utan att besiktiga till en reducerad kostnad kunde få prova bromsar, avgasvärden och kanske den här grejjen som rycker i framhjulen för att se om man har glapp... Åtminstone jag skulle faktiskt utnyttja det när man har nåt man tror är på gång med bromsar osv.

9

Tänk om du skulle försöka stoppa rullarna med hand, då är det svårare med mindre diameter än när diametern är stor. Exakt samma händer på rullande landsväg vid effektmätningen. Då får man värdet i Nm.

När det gäller bromsarna och kundbilar, är det helt enkelt; allt nytt på samma axel och bara a-kvalitet produkter. Bromsarna ska vara i toppskick, särskillt när det gäller veteranbiler som besiktas varannat år. Annars får de åka till en annan verkstad. Jag vill inte vara ansvarig för en olycka för att jag har varit snäll (snål) åt en kund.

När jag besiktigade bilar i Holland hade vi en mätare i bilen som vi tog med på en provtur. Mätaren visade decelarationen vid 50km/h vid en pedaltryck av 50N.

10

Förvisso men det som tydligen mäts är ju slippet, dvs kraften när däcken bromsar så hårt de börjar slira. Rullande landsväg mäter ju inte slip, helst vill man ju koppla mekaniskt för att just slippa däckens grepp och slip i mätningen. De chassidynamometrar som finns på jobbet föredrar många de utan rullar just pga detta..

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-09-12 20:25:32)

RAINIER skrev:

Tänk om du skulle försöka stoppa rullarna med hand, då är det svårare med mindre diameter än när diametern är stor. Exakt samma händer på rullande landsväg vid effektmätningen. Då får man värdet i Nm.

När det gäller bromsarna och kundbilar, är det helt enkelt; allt nytt på samma axel och bara a-kvalitet produkter. Bromsarna ska vara i toppskick, särskillt när det gäller veteranbiler som besiktas varannat år. Annars får de åka till en annan verkstad. Jag vill inte vara ansvarig för en olycka för att jag har varit snäll (snål) åt en kund.

När jag besiktigade bilar i Holland hade vi en mätare i bilen som vi tog med på en provtur. Mätaren visade decelarationen vid 50km/h vid en pedaltryck av 50N.

Du har inte funderat på hur mycket däcken har inverkan i sådant
Jag fick nöjet att vara med på en däcktest som Yokohama höll på mantorp park
Testet var att man axade upp till 150kmt  sen bromsade man vid en bestämd punkt som det satt en fotocell sen bromsade man till det tog stopp och sen mätte man längden
Till början använde man samma storlek på däcken (195/60-16 )  det visade sig att ett gammalt däck (5-6 år) ökade broms länden med 50%mot ett nytt däck
sen visade dom hur mycket kortare broms längd det var med ett Rdäck  och sist med ett slicks som minskade broms länden med 40%
alla däck var i samma storlek
Till sist monterade dom dit 5,20-15  från 60 talet och frågade om det var någon som ville åka med testföran
Den lycklige som åkte med tomas "gullabo"jansson var lycklig tills det svängde effter prov turen rusade den lycklige till toa
när han kommut sa han att det var det värsta han varit med om och han mummlade om att förbjuda sådana däck  ICQ/ab
Om man har olika gammla däck på H-V kan man få problem på bromsprovaren och inte förså varför bromsarna drar snett

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Däck borde man också byta per axel. Däck och bromsar är grejer man inte får snåla till med !

13

Visst är det väl (egentligen) så...  sen påverkar väl tid och pengar detta ofta när det väl kommer till kritan... Pajjar ett däck som är fräscht så byter man nog inte båda, även om man borde... Bromsar kan jag hålla med om att det är vettigt att byta per axel... Sen har jag som sagt svårt att se att cylindrarna egentligen ska påverka, om man tar i sär och ser över dem...

Med moderna bilars låsningsfria bromsar borde det iofs spela mindre roll... på en bruksbil altså...

Nåja, huvudfrågan torde väl iallafall vara besvarad... Det mätaren på bromsprovaren visar är när de däck man har släpper från de rullar de har på stationen... Och däck, bromsar och rullar påverkar alla det hela... men eftersom de inte bryr sig om VAD det stannar på för värde utan bara skillnaden så spelar det ingen roll... Enda grejjen borde ju vara om det inte GÅR att låsa hjulen... Kanske då man får "otillräcklig bromsverkan"?

14

Väldigt konstigt att värdet på inbromsningen inte är viktigt vid besiktingen. Är det bara viktigt att bromsarna bromsar jämnt?
APK Artikel 5.2.38 (Google translate):

Personbilar registrerade före 30 juni 1967, skall vara utrustade med en broms som inbromsar på en torr eller nästan torr, ungefär horisontell liggande väg minst 3,8 m/s2, med en pedalkraft av högst 700N och en hastighet av ca 50 km/h.

Personbilar registrerade efter 30 juni 1967, skall vara utrustade med en broms som inbromsar på en torr eller nästan torr, ungefär horisontell liggande väg minst 5,2 m/s2, med en pedalkraft av högst 500N och en hastighet av ca 50 km/h.

För handbromsen gäller 15km/h med en inbromsning av 1,0 m/s2, respektive 1,2 m/s2

15

Bromsvärdet avläses så nära blockering som möjligt.
Finns inget krav på att färdbromsen måste låsa vid bromsprovet.

Retardationsmätning görs inte på vanliga 2wd bilar.