1

Hej är i färd med att köpa ny förgasare till min 1600 motor helt original.
Så min fråga vad ska man köpa solex 34 pict 3 eller någon weber förgasare eller andra sorter

Provade med en 30 pict 2 motorn går bra men den gåsåren är ganska slut som det verkar.

Tips montages

Magnus

Vw 1300 1966

2

Om du behlver byta förgasaren... Hur bra är motorn.. Har du gjort ett komprisions test..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Motorn är ny renoverad kampprov är gjort det var bra
Är bara det har inte köp ny förgasare än tänkt vad jag skulle satsa på

Vw 1300 1966

4

malle03 skrev:

Motorn är ny renoverad kampprov är gjort det var bra
Är bara det har inte köp ny förgasare än tänkt vad jag skulle satsa på

Vad är bra i komp ?
och vad är renoverad  bytt ringar ?? 
Hur är toppana renoverade ?
Om du köper en ny förgasare så plocka i sär den gör rent  för det är vanligt det är skit i dom efter tillverkningen
Tänk på att om du har köpt en soppa pump så kan du får problem
Om du söker här på sidan så finner du jätte många som har haft detta problem
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Ja vad är bra komp?
allt nytt nya kolvar nya cylindrar nya lager arbossat block nya toppar ny kam ny olje pump ja det mesta är nytt

Vw 1300 1966

6

Anledningen till ovanstående frågor är just att utröna motorns ev kondition. Då det inte är helt ovanligt att en del personer blir förvånade att deras 40år gamla motorer känns kraftlösa..  ICQ/ad
Om du vet=mätt upp bränsletrycket efter din nya bränslepump. och det är korekt tryck så kan resten bli bättre. Inte helt ovanligt att trycket är för högt.. Ett ev utbytt luftfilter till nytt eftermarknads kan oxå ställa till det liksom "effekt" avgas system liksom den lägre energi halten i dagens benzin..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Helt ok att ställa frågor till mig jag lär mig av dom också
Anledningen att jag tänkte köpa ny är att chocken inte funkar som den ska samt inbillar mig att den är för lite den som jag har nu solen 30 pict 2 men motorn går bra på den förgasaren men man vill ha den bättre helt enkelt

Bilen går bra med den svarar bra på gasen
Det är en gammal förgasare som sitter på som inte är renoverad nu tänkte därför köpa en ny

Vw 1300 1966

8

malle03 skrev:

Ja vad är bra komp?
allt nytt nya kolvar nya cylindrar nya lager arbossat block nya toppar ny kam ny olje pump ja det mesta är nytt

Om alla saker är nya och du inte har kört minst 50 mil så kommer du ha sämre komp
Det läcker igenom innan ringana är inslitna i loppen  sen kommer det bli jätte bra
Om jag var dig skulle jag renovera förgasaren  För det finns så mycket kina skit på marknaden så man blir gråt färdig
Nya förgasare som man måste byta till orignal prylar för dom skall funka bra
En länk till repboken så du ser hur det skall funka
http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf  ( det finns mycket nyttigt i den )
Förgasar prylar skall man köpa hos sådana som jobbar med sådant så man inte får kina skit saker
En länk till en firma som har jobbat med sådant i minst 50 år ( dom kan sin sak  ICQ/ab )
http://www.misab.se/kategorier.php?kid=4-544

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Hej ska kolla det att renovera förgasaren

Tack för alla tips och råd.

Vw 1300 1966

10

malle03 skrev:

Hej ska kolla det att renovera förgasaren

Tack för alla tips och råd.

Ett tips på vägen innan du börjar renovera. Kolla glapp i spjällen. Har för mig att jag hört någonstans att lägena blir slitna och då glappar spjällen vilket i sin tur gör att förgasaren inte funkar riktigt hundra trots renovering. Om detta är fel att påstå så får någon gärna säga det. Antar att det gäller gamla förgasare men antar att i Kina kan ju lite vad som helst slinka igen kvalitetskontrollerna

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

11

Det där med inkörning som nämts ovan kan jag verkligen styrka  ICQ/ab Har nu kört ca 30 mil efter byte av vissa delar och det är stor skillnad på hur motorn upplevs. Då har jag inte renoverat utan bara gjort en "reparation". Fel i många aspekter men den börjar verkligen gå bra efter dessa mil.. Hoppas du får till det!

12

Motor mässigt går den bra tycker jag det är bara förgasaren som inte är ok tror jag problem med choke spjället det fasnar sen tycker jag den är för liten svara dåligt på gas sitter en 30 pict 2 nu på en 1600 som är original.

tänkte bara om jag ska renovera den eller skaffa en annan förgasare

Vw 1300 1966

13

Vad har du för munstycken i förgasaren, har du rätt fördelare till förgasaren?

Anders

14

ska vara rätt enligt fråga här på forumet förut, där emot är det frågan om munstycken det måste jag kolla.
vad ska man ha för munstycken?

Vw 1300 1966

15

E det det en orginal 1600 så skulle jag ha satt i ett 135 H munstycke

Anders

16

Har nu bestämt mig för att köpa ny förgasare lutar åt en weber av något slag vad ska man satsa på enkel eller dubbla och vilken sort?

Vw 1300 1966