1

Fick liv i min 1800-motor (bay) idag efter att den stått stilla i många år och den gick rätt så bra. Men! Den bara kräkte ur sig oljerök.. mindre kul...

SÅ! Vad är det som kan orsaka detta/hur gör jag för att åtgärda det? Var kan problemet ligga?

Svar? Tips? Råd?! All hjälp uppskattas!

2

Har den stått utan konservering i många år kan kolv och oljeringar ha beckat fast! Då blir det fin rök..
Slå i lite diesel, vrid runt och låt stå några dygn, sen starta och se om oljeröken försvinner, om inte blir det nog att ta isär.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Bilen i fråga stod ute i ca 10år och ska inte ha rört sig mycket innan jag kom över den.
Får prova det. Vore ju fint om man slipper riva isär den. Hade inte planerat motorrenoverning i sommar..

4

Hade samma problem med min 1200, stått länge och rök fint när den gick. Provade dieseltricket utan framgång. Visade sig att en kolvring var av när ja plockade cylindrarna.

NewfieldVW
1972 Bay buss

5

RatBug skrev:

Fick liv i min 1800-motor (bay) idag efter att den stått stilla i många år och den gick rätt så bra. Men! Den bara kräkte ur sig oljerök.. mindre kul...

SÅ! Vad är det som kan orsaka detta/hur gör jag för att åtgärda det? Var kan problemet ligga?

Svar? Tips? Råd?! All hjälp uppskattas!

Vill inte vara  dum mot dig
Men var väntar man sig av en motor som har stått i 10 år med gammal olja i sig
Nr 1 när två ventiler står uppna så kommer det in fukt i cylinderloppen
Nr 2 gammal olja med svavel i sig gör att det rostar på glidytorna (vev/ram tappar ) (hur man ser sådant det är svarta märken där)
Nr3  efter som ventilena står uppna så har man ofta rost på ventilsätena o ventilena  ofta även på skaften
Nr4 när man startar en sådan motor brukar kolvringana vara fast i kolvana  och man sliter ut ringana på två röda
samma med loppen
Nr 5 dom ventilena som har stårt uppe är nog ventil fjädrana mycket dåliga i spänst (det blir så när en fjäder står belastad under lång tid)
Det finns änu mera saker som man bör kolla upp
Mitt råd är att uppna och kontrolera skicket  för det finns ingen kvick fix om man vill ha den länge i liv (framför allt  på typ 4 motorer )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Jo jag förstod väl att det inte skulle gå problemfritt men man måste ju prova och fråga när man stöter på trubbel..
Sen har den ju som sagt stått länge men under vilka förhållanden ät lite oklart. Men den har ju ståt endel ute.
Jag har ju naturligtvis bytt olja, filter, gjort rent, bytt tändstift och annan almänn servic.