1

Jag har förstått att det finns ett behov ICQ/ad  av lite information kring de VW-fordon som rullade inom det Svenska försvaret ICQ/ae , och framförallt vilken typ av Svensk försvarsutrustning som var gällande Default/yikes .
det finns även lite civila frågetecken och kunskapstörst kring de äldsta VW-bilarna, som denna skola löpande (eller medelst ålning genom hasning...) skall informerade eder ümm ICQ/af

I del A av denna lärdomsskola så börjar vi med att beskriva "Luftfartorienterings(LUFOR)radiomottagare MT 920 ICQ/ad , hur dessa ser ut och skall monteras i typ 1 och typ 2.

Alla här på forumet som har en Volkswagen som har tillhört det Svenska försvaret, hand upp!! (hände hoch!!)

Då börjar vi skolan;

http://i55.tinypic.com/2it5sgx.jpg
http://i56.tinypic.com/2s8grhi.jpg
http://i51.tinypic.com/21dfkhf.jpg
http://i54.tinypic.com/w0sxfl.jpg
http://i53.tinypic.com/2d18pd1.jpg
http://i56.tinypic.com/xftemd.jpg

Dessa mottagare är utmärka även nuförtiden, trots att det kalla kriget upphört ICQ/ad

Man kan få in ryska kanaler som redovisar isläget vid Murmansk, eller ännu bättre, radiak-strålningen i Tjernobyl, ifall man tänker sig dit på en Weekendresa... ICQ/af

Om intresse finnes, så kan jag förmodligen förmedla lite kontakter för att få tag i en dülik mottagare...

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

2 Senaste redigerad av Johan W (2011-09-07 17:42:01)

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Jag har förstått att det finns ett behov ICQ/ad  av lite information kring de VW-fordon som rullade inom det Svenska försvaret ICQ/ae , och framförallt vilken typ av Svensk försvarsutrustning som var gällande Default/yikes .
det finns även lite civila frågetecken och kunskapstörst kring de äldsta VW-bilarna, som denna skola löpande (eller medelst ålning genom hasning...) skall informerade eder ümm ICQ/af

I del A av denna lärdomsskola så börjar vi med att beskriva "Luftfartorienterings(LUFOR)radiomottagare MT 920 ICQ/ad , hur dessa ser ut och skall monteras i typ 1 och typ 2.

Alla här på forumet som har en Volkswagen som har tillhört det Svenska försvaret, hand upp!! (hände hoch!!)

Då börjar vi skolan;

http://i55.tinypic.com/2it5sgx.jpg

Dessa mottagare är utmärka även nuförtiden, trots att det kalla kriget upphört ICQ/ad

Man kan få in ryska kanaler som redovisar isläget vid Murmansk, eller ännu bättre, radiak-strålningen i Tjernobyl, ifall man tänker sig dit på en Weekendresa... ICQ/af

Om intresse finnes, så kan jag förmodligen förmedla lite kontakter för att få tag i en dülik mottagare...

Hmm en dülik tingest har jag monterat i min -65a ICQ/ae

Mest pga att jag inte hittade en gammal vanlig radio Default/lol

Post's attachments

004.jpg, 227.65 kb, 1600 x 1200
004.jpg 227.65 kb, 292 downloads since 2011-09-07 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Är det antennfästet som sitter ovanför mörkerbelysningen på bussen? Har någonstans fått för mig att det sitter i höger bakkant på taket? Hade hoppats att jag hade listat ut vad det var som satt där ;-(

4

Om du har en bild på dina hål, så kanske jag kan komma med några förslag på vad som suttit där, och om det är något ex.militäriskt!

btw, hade du en fd mil. VW?

5

Jag har en gammal buss som engång tillhörde P4 i Skövde. Mycket bra eftersom militära plåten låg kvar i bussen när jag köpte den vilket gjorde pappersinhämtningen såååå mycket lättare. Antennfästet var inte på min utan på ett skogsvrak men jag skall se om jag har någon bild eller två.

6

Härligt bdagman nu vill vi se bilder.. Tack Roger för du scannade in bilderna Default/smile

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

7

En liten fråga som kanske passar här.. Har läst att försvarsmakten ägde ett antal bubblor. dock inte många men finns det någon som har en bild på hur dom såg ut eller var utrustade ? såg på dina bilder Roger vad antennfästet monterat på en typ 1.

Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65

8

På bilden av antennfästet så ser vi en ovali-käfer.

Under min tid på I14 i Gävle 1974-75 så fanns där en VW 1600 variant som Överstelöjtnant Järrulf (fiin kille...)åkte omkring i. Den var i försvarets olivgröna såväl in som utvändigt.

Regementschefens ställföreträdare hade tillgång till en 1975 års VW Passat TS (85 din)i olivgrönt . Regementschefen dock, svassade omkring i en splirrans Volvo 244 i olivgrönt samt med chaufför ur fjärde kompaniet.

Köket stoltserade med en VW typ 1 ca 1970 i samma olivgröna färgsättning, och Fjärde kompaniet (malajerna) hade ett antal VW typ 2 sjuktransportvagnar. Även dessa var olivgröna.

Min pluton (PBS Skytte, Livkompaniet) var dock befriade från VW, och hade istället en styck tygvalp samt inte minst en styck RAPTGB 915, den sk militärsuggan!! ICQ/af

Historiskt sett, så tog Sveriges krigsmakt in ett antal VW typ 82 Kübelwagen (minst en, enligt forskning). Dessutom så hade man minst en VW typ 166 Schwimmwagen för utprovning. Detta skedde i direkt anslutning till krigsslutet, och vagnarna avmönstrades samt försåldes tidigt 1950-tal i en överskottsförsäljning.

Vad har då hänt med dessa vagnar frågar sig den vetgirige då, kanske?? Default/yikes

9

Kläm fram det Roger!
Jag tror inte du mår bra av att inte berätta vart 166an och 82an tagit vägen.  ICQ/ae

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

10

ICQ/ad

11

Kübelwagen-exemplaret försvann (står kanske på någon loge i Sverige??).

Schwimmwagen-exemplaret råkade ut för följande efterkrigshistoria;

Den såldes ut av försvaret i Örebro på 1950-talet.
Den köptes av en skogsbonde i trakten av Östersund.
Denne skogsbonde såg att Schwimmwagen skulle passa utmärkt som skogsmaskin.
Sagt och gjort, han betalar denna schwimmwagen (undrar just vad den gick loss för.... femti spänn??)
och får ut en helt komplett Schwimmwagen, dessutom försedd med Svenska förbandsbeteckningar och Svenska flaggan i minsta storleken på fordonets sidoplåtar.

Åren gick, och bonden blickade på sitt finfina kap, men han ville ju egentligen ha en snöskoter, så vad tror vi att farbrorn gjorde då??... ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an  ICQ/am  Default/hmm

12

Det kom en engelsman och bytte schwimmen mot en skoter eller så byggde han om den till en dubbelbandare ICQ/ae

Roger har du eller kan hitta någon bild på en typ1 á la försvarsmakten? Eller någon annan här på forumet som sitter inne på en bild ?

13

Byggde om Schwimmwagenkärran till badtunna och gick och köpte en skoter

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

14

Både rätt och fel.
Farbrorn skruvade av propelleraggregatet och framaxeln med drivlina (till skrot??) och börjar skissa på ett skidaggregat fram.

Åren går och farbrorn börjar tröttna på att se denna ofullbordade skapelse i sin verkstad, så cirka år 2005 drar man ut resterna av denna Schwimmwagen till skogs på de egna ägorna... ICQ/ad

15

Men den är hämtad va? Tror jag läst om det eller sett en bild av av resterna

16

Parallellt med denna händelse, men helt utan koppling till fordonets existens så utspelar sig följande osannolika scenario;

En röd liten stuga blir till salu i skogarna kring Östersund år 2008.
Ingen nappar på denna fina stuga så säljarna börjar tvivla på möjligheterna att bli av med kåken..

Man annonserar då ut stugan utomlands, och då får man napp.

En Tysk, som har ett klappande hjärta för det ursvenska, med skog mark och frisk luft, investerar i denna stuga och påbörjar sitt nya liv, långt borta från Ruhr-gebiet u.s.w.

Eftersom han inte kan det Svenska språket så har han svårt att få kontakt med de lokala människorna i grannstugorna. ICQ/ad

17

En vacker morgon så tar vår Tysk sin sedvanliga "morgenvaldspatsiergang" i skogen runt sin nya stuga...

Vad finner vår Tysk, om inte denna Schwimmwagen, liggande så sött i det Svenska lingonriset, med Svenska krigsmaktens beteckningar fortfarande skönjbara!!

Till yttermera visso, så är vår Tysk dessutom orienterad i vad en Kdf-wagen är för något, men kunde för sitt liv inte tänka sig att något dylikt skulle dyka upp i Sverige!!

Nu fick Tysken stora problem... ICQ/ad

18

Eftersom han inte kunde ett endaste ord Svenska, så anmäler han sig till en kvällsintensivkurs i vårt språk(snacka om att Tyskar är grundliga!!! ICQ/ae ).
Han går denna kurs av en enda anledning, och det är att kunna kommunicera med lokalbefolkningen för att sedan utröna vem som är ägare till Schwimmen, för att sedan så småningom kanske kunna förvärva den. ICQ/af

Under denna kursperiod, så är givetvis vår Tysk ytterligt orolig att någon annan skall finna denna Schwimm, och så att säga, agera  före honom... Default/yikes

19

Nåväl, vår Tysk lär sig Svenska (mycket bra dessutom, har jag kunnat konstatera efter att ha talat med honom ett antal gånger).

Han får tag i vår skogsbonde, och får då givetvis köpa denna Schwimmrelik till ett , skall vi säga "facilt pris??"

Stora restaureringsplaner sätts upp, och han införskaffar de saknade delarna till hutlösa priser nere i Europa, för att sedan försöka göra en bra restaurering. Default/yikes

Hans målsättning är uppriktig då han säger att denna Schwimm aldrig skall få lämna Sverige!! ICQ/ae

20

Dock knäar vår Tysk inför detta gigantiska renoveringsobjekt, och Schwimmen blir till salu, nu till ett mer marknadsanpassat pris.

Vårt eget pansarmuseum försöker att skramla ihop medel för inköp, men lyckas ej ICQ/ac  ICQ/ac  ICQ/ac , så denna enda Svenska Schwimm med militärt förflutet säljs utomlands till någon kunnig schwimm-renoverare.

Man kan ju naturligtvis hoppas på att vagnens Svenska förfluta kommer att sparas på något sätt i alla fall. ICQ/an

21

Längesen den såldes utomlands?? Riktigt rolig histora btw ICQ/ab

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

22

Häromåret, för 600k. ICQ/am

Tänk att få hitta en KdF i Sverige ICQ/ae

Det kan inte kännas bra att bo i närheten av denna fyndplats, ovetandes om skogens hemligheter ICQ/ac

Måste man vara Tysk för att hitta dylika vagnar?? ICQ/ad

Ut ur stugorna och följ min devis "Gräv där Du står!" ICQ/af

23

Hittade en bild på den svenska Schwimmern i den här The Samba-tråden http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … gen+sweden
http://i455.photobucket.com/albums/qq273/NiklasLarsson/SchwimmwageninSweden.jpg

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

24

Snacka om att man höll på att göra i byxorna när bilden kom upp på samba för några år sedan Default/lol denna historia är otrolig!!!

25

Helt otrolig historia men också ett helt vansinnigt pris, 600K

Medlem i Halmstad Luftkühlers