Tjena! Jag har en 1300 som är helt original och orörd. Nu är det så att bilen har stått i ca 10 år innan jag fick fingrarna ur. Så nu till problemet. Jag får den inte att gå på tomgång. Jag har surfat runt på olika trådar och snappat upp diverse tips om allt möjligt, och naturligtvis testat rengöring av förgasare. Nya kablar stift rotor tändspole och vacuum slangarna har jag bytt. Motorn verkar gå kanonbra när choken är i och det finns lite varv på den. Men när den blir varm och chokespjället öppnar så lägger den av, och påverkas inte alls av hur jag skruvar på tomgångs skruven. Som jag läst så har jag förstått att detta fenomen kan uppkomma om membranet i fördelaren är trasigt. Men jag har bara hittat en tråd som handlade om en äldre modell av fördelare. Och min verkar vara någon mellanmodell med 2 st anslutningar så kallad "dual-vacuum distributor". Nu till frågan : Gäller samma metod att testa den genom att suga i slangen och sätta tungan för och så ska den stanna i läge ? För när jag gör det så kan jag inte få den att stanna kvar ( det verkar som den läcker). Ska det vara så eller inte ? Och om så är fallet att den läcker och måste bytas. Finns ny klocka eller åker man på att byta hela fördelaren ?
Tjena! Jag har en 1300 som är helt original och orörd. Nu är det så att bilen har stått i ca 10 år innan jag fick fingrarna ur. Så nu till problemet. Jag får den inte att gå på tomgång. Jag har surfat runt på olika trådar och snappat upp diverse tips om allt möjligt, och naturligtvis testat rengöring av förgasare. Nya kablar stift rotor tändspole och vacuum slangarna har jag bytt. Motorn verkar gå kanonbra när choken är i och det finns lite varv på den. Men när den blir varm och chokespjället öppnar så lägger den av, och påverkas inte alls av hur jag skruvar på tomgångs skruven. Som jag läst så har jag förstått att detta fenomen kan uppkomma om membranet i fördelaren är trasigt. Men jag har bara hittat en tråd som handlade om en äldre modell av fördelare. Och min verkar vara någon mellanmodell med 2 st anslutningar så kallad "dual-vacuum distributor". Nu till frågan : Gäller samma metod att testa den genom att suga i slangen och sätta tungan för och så ska den stanna i läge ? För när jag gör det så kan jag inte få den att stanna kvar ( det verkar som den läcker). Ska det vara så eller inte ? Och om så är fallet att den läcker och måste bytas. Finns ny klocka eller åker man på att byta hela fördelaren ?
Är det en 1300 dubbelport?
Problemet och lösningen är hittad! Det var vacuum klockan som spökade. Bytte fördelare till en med enkelvakum och pluggade det andra hålet i förgasaren. Så nu går den som en klocka.
