Hej
Kan någon förklara lite grundläggande om bredbandslambda. Tänkte kolla om jag lyckats med mina ida48:)
1303s -73
Typ 1 - 61
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej
Kan någon förklara lite grundläggande om bredbandslambda. Tänkte kolla om jag lyckats med mina ida48:)
Hej
Kan någon förklara lite grundläggande om bredbandslambda. Tänkte kolla om jag lyckats med mina ida48:)
Skall försöka förklara
En O2 sensor (lambda) mäter syrehalten i avgaserna
Skillnaden mellan en vanlig O2 sensor är mät hastigheten
På en smalbands O2 sensor är signal på 0-1 volt klarar inte av snabba mät ändringar (full gas ) (över 675 g C ger den fel mät värde samma om den blir för kall =full gas)
Där i mot bredbands O2 sensorn är mycket snabb den kan man se varje tändning och full gas signalen är 0-5 volt
Det som är det känsliga är drivstegen att den håller rätt arbets temp för exaktheten i mätningen
En bredband klarar temp på mer än 850 g C
Min favorit bland dessa är innovativ motorsports lambda För man kan koppla in datorn och logga infon efter körning
/// Micke
Om man har en Innovative LC1 liggandes, kan det vara värt att koppla in den för att ställa in sina förgasare eller är det bättre att gå på känsla/ljud?
Helt klart ska du koppla in den! Du kan se luft/bränsleförhållandet i realtid och bestyckning blir MKT enklare.
Med standard-ljuddämpare och dubbla Weber borde jag svetsa en lambda-mutter på varje sida (t ex 1:an och 3:an) eller räcker det med en mutter direkt på ljuddämparen?
Det funkar
Ps det är mycket motstånd i dit system
/// M
Vilket funkar? En mätpunkt i ljuddämparen?
Har funderat på ett nytt avgassystem i den här stilen:
http://www.vwcustomspeed.com/product.as … r=3-115-20
Hur står det sig i flöde och ljudvolym mot standard?
Att ha en mät punkt Gärna i cc på dämparen för där slutar rören i dämparen
Nästan allt är bättre flöde än std men ljudet är högre
CSPs system är kvalitets produkter Tillverkat här i landet
/// M
Är det 14,7 som är optimal förbränning? Hur brukar det ligga med weber ida och lite trimmat? (150hp)
Är det 14,7 som är optimal förbränning? Hur brukar det ligga med weber ida och lite trimmat? (150hp)
Max effekt har man vid 13,6 ARF
Lite trimmad vid 150 ??? det är 300 % mer än en 1600 som är i egentligen en 34 hk motor som vw trimmade till cirka 50 hk
/// Micke
12,6 i AFR är optimal effekt!
Optimal förbränning är 14,7 AFR = 1,0 lambda.
Optimal soppaförbrukning ca 15,5 där kan man ligga på låglast i landsvägsfart om man vill snåla in på soppa.
Hänger på frågan!
Lämpliga AFR värden vid:
Tomgång?
Låglast/lågvarv (krypkörning)?
Högfart(landsväg jämn fart 90-110km/h)?
Fulllast (accelererar fullt)?
Jag gissar
14,7:1
Ca 13,5-14
Ca 13,5
Ca 13
Är jag ute å cyklar, precis installerat min MTX-L 
tomgång cirka 14 ( vita stift) ( co cirka 3,0)
13,5-14 ( lite brunt på porslinet)
12,6 -13 om du är ute efter Hk där om inte 13,5 (ljus bruna )
Max hk 12,4 -12,8 ( bruna stift ) (så dom skall vara )
När du trampar ned och axpumpen pumpar max 11,5 -12 ( mörkt brunt -svart stift)
/// Micke
Skall man gå på annat lamndavärde med E85 ? (har för mig 10 - eller om det var på metanol...)
Skall man gå på annat lamndavärde med E85 ? (har för mig 10 - eller om det var på metanol...)
Ja Mettis
Cirka 9,1 men om du kör lambda så är det samma som bensin (0,85-0,86)
mettis är det 6,1-6,6
Ps I dom spruten som är styrning för E85 kör bara med lambda värde
/// Micke
Tackar, användbar info
Hade problem att den dog vid gaspådrag, för mycket bensin, AFR 7-9!
Ska bestycka lågfart å högfart först, accpump sist.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.