1

tänkte kolla lite fort bara om stötstängerna ska ligga dikt ann eller ska dom ha lite spelrum? kom och tänka på det när jag kängde på dom när jag justerade ventilerna sist.

bubbla 1303 73a

2

Spelet i hela lyftarmekaniken är det du justerar när du ställer ventilerna. Från kamnock,lyftare, stötstång,vippa och tillslut ventil. Eller missförstår jag frågan? När ventilen är ställd ska du kunna snurra på stötstången.

Bubbla -62

3

Det beror förståss på vad du har för motor, om du har en typ4 med hyduraliska lyftare ska stötstången ligga i spänn(1,5 varv in på justeringen har jag för mig). Har du vanliga mekaniska lyftare så ska du ha ett litet spel i lyftargalleriet(ventilspel)

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

är en 1500 motor helt original, förstod att dom ska gå att snurra på men ska dom glappa mot vipparmen när ventilerna är i "stängt läge"

bubbla 1303 73a

5

GB63VW62 skrev:

Spelet i hela lyftarmekaniken är det du justerar när du ställer ventilerna. Från kamnock,lyftare, stötstång,vippa och tillslut ventil. Eller missförstår jag frågan? När ventilen är ställd ska du kunna snurra på stötstången.

men hur går det till? när jag justerar ventilerna så är det bara spelet mellan lyftare och ventil jag justerar iom att dom inte ligger emot varandra ?

bubbla 1303 73a

6

Spelet som du ställer är det som finns hela vägen från nock på kam till ventil. Dvs du har 0,15 i spel och det kan du ha mellan stötstång och vippa om du trycker vippan mot ventilen.
Så ja de kan glappa men det glappet skall vara 0,15.

Bubbla -62

7

GB63VW62 skrev:

Spelet som du ställer är det som finns hela vägen från nock på kam till ventil. Dvs du har 0,15 i spel och det kan du ha mellan stötstång och vippa om du trycker vippan mot ventilen.
Så ja de kan glappa men det glappet skall vara 0,15.

Okej men då kräver väl det att stötstången ligger dikt ann med vippan? För nu när jag ställde sist så hade jag ett litet spel mellan stötstångerna och vipparmen samtidigt som 0,15 i spel på ventilerna (utan att trycka vippan mot ventilen)

Kan säkert vara jag som är seg så ber om ursäkt i sånt fall Default/smile

bubbla 1303 73a

8

Om du lägger ett bladmått mellan ventilen och och justerskruven på vippan och skruvar in skruven tills du inte får bort bladmåttet ,då har du 0.15 i ventilspel. Om du lägger ett bladmått 0.10 mellan skruven och vippan och skruvar in så att du precis får bort bladmåttet så är man väldigt nära idealet 0.15. Sen är det väldigt viktigt att du ställer spelet när kolven är i topp på respektive cylinder dvs för ettan och trean när jacket i remskivan står mitt för blockets delning pekandes uppåt. Sen är det elementärt att skaffa sig en handbok som beskriver alla funktioner i motorn och hur man gör olika inställningar. Det brukar dyka upp handböcker på Tradera och även på Blocket.

9

här har du thorsells rephandbok, bara att skriva ut.

http://vwfiv.se/rephandbok.htm