1

Hade isär justerskruven och fjädern i vacuumdosan när jag renoverade fördelaren för ca 1år sedan och har tydligen tappat bort anteckningarna hur långt in justerskruven satt.
Skruvar man in den i bott orkar inte vacuum ifrån motorn suga så någon tändförstälning blir. Ställer man tändningen på 7,5 grader med slangen pluggad och sedan ansluter slangen är det fortfarande 7,5 grad.
Är det någon som antingen har mått på hur långt in justerskruven ska vara eller vet skillnaden i grader på tändningen med vacuum pluggat och tillkopplat?

Vw typ1 -56

2

Eller nån som har en tabell på när undertrycks reglering börjar och slutar på denna fördelare?

Vw typ1 -56

3

Har diagram på hur den ska slå ut ska fota av den så fort jag hinner.
Funkar dosan? på många av dessa dosor har tyvärr membranet torkat och är stelt så dom slår inte ut alls, du har dock en mekanisk förställning med vikter, sitter under brytarplattan, den borde funka iaf.

4

Hej. Tack för svar.
Jo den mekaniska funkar.
Membranet är helt och verkar inte va särskilt hårt, blåser jag eller suger så vrider sig plattan i fördelaren som det ska.(när fjädern som spänner membranet är urtagen).
Ingen som ställt tändningen med vakuumslangen pluggad och sedan anslutit vakuum och tänkt på skillnaden i grader?

Vw typ1 -56

5

Finns information på forumet om du använder sökfunktionen i menyn men tack vare att oregnet står som spön i backen och att jag är så förbaskat snäll ibland så serverar jag informationen på ett silverfat till dej  ICQ/ab

Frederik delar sin kunskap
"Sen har man detta med att det finns 2 olika tändkurvor på vju4br8, jag vet att jag kollade upp detta lite mer i mina vw pärmar och vj4br8 (019 föregångaren) hade samma ändring. vju4br8 före mars 56 har alltså en total centrifugalreglering motsvarande mer 010 (även om kurvan skiljer) Kan kanske vara bra i de fall man önskar mer total tändförställning, men med 019 kurva (lätt trimmat/vardagskörning?)

Före mars 56:
Vacuum: startar vid 100 mm Hg och ger max förtändning 13-17 grader vid 350 mm Hg
Centrifugal: Startar (från grundinställningen 7,5 grader) vid ca 950 rpm, stiger till 10-14 grader straxt över 1300 rpm där det är en platå innan den stiger igen vid 2100 rpm och fortsätter att stiga till 3400 rpm där den når max 23-27 grader förtändning. (om man vill veta hur mkt den reglerar, dra ifrån 7,5)

Efter mars 56:
Vacuum: Startar vid 80 mm Hg och ger max förtändning 8-12 grader vid 270 mm Hg
Centrifugal: Samma som tidigare till 2100 rpm, men stiger därefter bara till max 20,5-24,5 grader vid 3200 rpm. Kurvan är ungefär samma dock, ev ligger de tidigare någon 1/2 grad högre redan vid 3200 rpm."

Vill du riktigt nörda ner dej finns en länk om fördelare i tråden Länksamling, reservdelar till VW..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35895

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

6

Jag bockar och bugar ICQ/ab
Precis den info jag behöver!
Tack tack.

Vw typ1 -56