1

Fick soppatorsk igår och efter att jag hällt i reserven vill han ej starta. Körde 50mil med han igår ua. AD motor och PICT 34.

Förgasaren sprayar soppa,  startgas gör ingen skillnad.


Hur kan jag kolla gnista utan att ta bort tändstift?

Mvh Joel

Tyresö Stockholm, 0707466781

2

Stroboskoplampa medan nån kör på starten.

Gubbjävel; dvs originalfantast

3

Var det soppatorsk då? Det var inget som hände med tändningen, har du en gamal fungerade tändkabel och ett stift så slipper du krångla i trängseln vid sidorna ICQ/ab Bara att plugga i och testa mot jord.

4

Tack det ska jag pröva.
Det kändes som soppatorsk och det var så att säga "dax",  soppmätaren är paj.

Tyresö Stockholm, 0707466781

5

Har nu kontrollerat/bytt följande utan resultat:

-Tändlås
-brytare
-kondensor
-fördelare och lock
-tändspole

Motorn går runt, ström kommer till spolen men när jag ska ställa tändning lyser inte testlampan.
Kontollerat brytar avstånd.

Kontrollerat säkringar och hittar inga kabelbrott. Kondensatorn var helt ny.

Tyresö Stockholm, 0707466781

6

Finns det ström på spolen lyser lampan när brytaren är öppen så pilla på brytaren, koppla dän kabeln till choke och tomgångs grejen om du har sådana och om det finns någon annan kabel än till brytarn och testa igen Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Kontrollerat att den rörliga delen av brytaren INTE är jordad?

Gubbjävel; dvs originalfantast

8

Gör som så att du tar en av de korta tändkablarna och kopparmden direkt i tändspolen, sedan i med ett taädstift som du jordar med en startkabel. Nu skall det bli fyra gnistor på varje varv som fördelaren roterar, rotor och fördelarlocket behöver inte vara monterade. Om du nu får gnista så ve du iallafall att spolen och brytarspetsarna funkar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

tändkabeln från tändspole till fördelaren
var känt fel på gammelbilar då jag växte upp
för längesen.

10

Jordkabeln i fördelare kan ha gått av.

11

Tack för svaren, ska testa detta så fort jag kommer till.

Tyresö Stockholm, 0707466781

12

Kurtivan skrev:

Kontrollerat att den rörliga delen av brytaren INTE är jordad?

Efter att tagit isär fördelaren hittade jag att brytarspetsen hängt sig och kortslöt.
Bilen startar och går okej, nu är det dags för att dra motorn.

Stort tack för all hjälp, ödmjukheten och tålamodet!

Tyresö Stockholm, 0707466781

13

Det är som de gamla grekerna sa: VW-motorer käkar brytarspetsar ICQ/ad .

En extra brytarspets är därför bra att ha med sig på färden ICQ/ab .

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )