Fick soppatorsk igår och efter att jag hällt i reserven vill han ej starta. Körde 50mil med han igår ua. AD motor och PICT 34.
Förgasaren sprayar soppa, startgas gör ingen skillnad.
Hur kan jag kolla gnista utan att ta bort tändstift?
Mvh Joel
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Sur? Gnista?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Fick soppatorsk igår och efter att jag hällt i reserven vill han ej starta. Körde 50mil med han igår ua. AD motor och PICT 34.
Förgasaren sprayar soppa, startgas gör ingen skillnad.
Hur kan jag kolla gnista utan att ta bort tändstift?
Mvh Joel
Stroboskoplampa medan nån kör på starten.
Var det soppatorsk då? Det var inget som hände med tändningen, har du en gamal fungerade tändkabel och ett stift så slipper du krångla i trängseln vid sidorna
Bara att plugga i och testa mot jord.
Tack det ska jag pröva.
Det kändes som soppatorsk och det var så att säga "dax", soppmätaren är paj.
Har nu kontrollerat/bytt följande utan resultat:
-Tändlås
-brytare
-kondensor
-fördelare och lock
-tändspole
Motorn går runt, ström kommer till spolen men när jag ska ställa tändning lyser inte testlampan.
Kontollerat brytar avstånd.
Kontrollerat säkringar och hittar inga kabelbrott. Kondensatorn var helt ny.
Finns det ström på spolen lyser lampan när brytaren är öppen så pilla på brytaren, koppla dän kabeln till choke och tomgångs grejen om du har sådana och om det finns någon annan kabel än till brytarn och testa igen 
Kontrollerat att den rörliga delen av brytaren INTE är jordad?
Gör som så att du tar en av de korta tändkablarna och kopparmden direkt i tändspolen, sedan i med ett taädstift som du jordar med en startkabel. Nu skall det bli fyra gnistor på varje varv som fördelaren roterar, rotor och fördelarlocket behöver inte vara monterade. Om du nu får gnista så ve du iallafall att spolen och brytarspetsarna funkar.
tändkabeln från tändspole till fördelaren
var känt fel på gammelbilar då jag växte upp
för längesen.
Jordkabeln i fördelare kan ha gått av.
Tack för svaren, ska testa detta så fort jag kommer till.
Kontrollerat att den rörliga delen av brytaren INTE är jordad?
Efter att tagit isär fördelaren hittade jag att brytarspetsen hängt sig och kortslöt.
Bilen startar och går okej, nu är det dags för att dra motorn.
Stort tack för all hjälp, ödmjukheten och tålamodet!
Det är som de gamla grekerna sa: VW-motorer käkar brytarspetsar
.
En extra brytarspets är därför bra att ha med sig på färden
.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Sur? Gnista?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.