1 Senaste redigerad av norrby89 (2016-04-17 10:54:06)

har lite strul med min tillfälliga motor som jag inte blir klok på, den tickar, en hel del! jag är 99% säker på att det är ventilknackningar då jag har justerat dom 3 gånger, första 2 gångerna så blev det bättre men 3e så vart behövdes det ingen justering. sen märkte jag att det luktar lite soppa om oljestickan så provade byta olja vilket även det löste problemet (innan hade 20w50 nu 10w40, dock så varade det bara en kort strund, började ticka ordentligt igen efter ca 2 timmars körning.

så min fundering är vad felet är? kan det vara att soppan som kommer i oljan gör att han inte smörjer ordentligt ? (20w50 oljan va tjock och fin när jag tömde ur den) och vad kan orsaka det i sånt fall? vet att packningarna till soppa pumpen kan vara boven och kolvringarna men finns det något mer som kan spöka?

han går förövrigt helt felfritt, inga problem med choken eller liknande.

[video] (videon  borde funka snart)

bubbla 1303 73a

2

Jag skrev det nyss i en annan tråd, lukta på oljan, den skall inte lukta bensin, och om den dessutom är tunnflytande kan det ju tyda på bensininblandning.
Det är aldrig fel att byta bränslepumpen vid läckage då det kan det rinna ned bensin genom pumpen ned i vevhuset.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Björn J. skrev:

Jag skrev det nyss i en annan tråd, lukta på oljan, den skall inte lukta bensin, och om den dessutom är tunnflytande kan det ju tyda på bensininblandning.
Det är aldrig fel att byta bränslepumpen vid läckage då det kan det rinna ned bensin genom pumpen ned i vevhuset.

asså mitt luktsinne är värdelöst om jag säger så, men tyckte mig känna lite lukt av bensin i 20w50 oljan när jag tömde ur den (mitt luktsinne är värdelöst), men den va nog inte mindre trögflytande än normalt

pumpen tror jag inte det är fel på dock, då den är så gott som helt ny (körd en sommar) men kan det vara bara att packningarna under pumpen som behöver bytas?

bubbla 1303 73a

4

Packningarna under pumpen är till för att oljan inte ska komma ut, det kan vara så att din nya pump ger för högt tryck och då flödar förgasaren över

5 Senaste redigerad av norrby89 (2016-04-17 18:41:27)

Atrox skrev:

Packningarna under pumpen är till för att oljan inte ska komma ut, det kan vara så att din nya pump ger för högt tryck och då flödar förgasaren över

Hmm är det skillnad i trycket på en pump från en 1300dp och en 1500 tro?

har denna nu
http://www.classicvw.se/bensinpump-std- … ts_id/1797

satt någon som liknande denna på innan
http://www.classicvw.se/bensinpump-t1-2 … ts_id/1913

samt hade han inte gått lite halvdåligt om han flöda över ?

bubbla 1303 73a

6

Det ska nog inte vara någon skillnad, men eftermarknadspumparna ger ofta för högt tryck, mät bränsletrycket så vet du och slipper att gissa.

Anders

7

Vad ska det vara för tryck?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

8

0.15 barg max 0.2barg

Anders

9

Min erfarenhet av knackningar är ju ventilspelet.
Som oerfaren brukar man ju få justera spelet mer än en gång, oftast två, eller fler.

Här finner du en reparationshandbok i sin helhet:
http://www.vwfiv.se/rephandbok.htm

Här, under enklare underhållsarbeten finner du instruktion om ventiljusteringen, scrolla nedåt en bit!

Sedan kan det ju hända att såväl stötstänger som lyftare är slitna, det var ju ingen kvalitet på VW-motorena, dom slets ju ut efter bara 40-års drift... ICQ/an

Att en ny bränslepump kan läcka ned olja i vevhuset är ju lika osannolikt som det som hände i Harrisburg aldrig har hänt*, i alla fall inte här...
Så låt någon med välbevarat luktsinne lukta på oljan, och berätta inte i förväg vad det skall, eller inte skall lukta.
Annars brukar ju inte utspädd olja ge upphov till knackningar, då brukar det hända andra grejer med lager och sådant...

* Den "Danielsonska sannolikhetsprincipen"
http://www.talarforum.se/beromda_tal/ta … het/43/45/
För er som inte var med 19791017.

10

Björn J. skrev:

Min erfarenhet av knackningar är ju ventilspelet.
Som oerfaren brukar man ju få justera spelet mer än en gång, oftast två, eller fler.

Här finner du en reparationshandbok i sin helhet:

Här, under enklare underhållsarbeten finner du instruktion om ventiljusteringen, scrolla nedåt en bit!

Sedan kan det ju hända att såväl stötstänger som lyftare är slitna, det var ju ingen kvalitet på VW-motorena, dom slets ju ut efter bara 40-års drift... ICQ/an

Att en ny bränslepump kan läcka ned olja i vevhuset är ju lika osannolikt som det som hände i Harrisburg aldrig har hänt*, i alla fall inte här...
Så låt någon med välbevarat luktsinne lukta på oljan, och berätta inte i förväg vad det skall, eller inte skall lukta.
Annars brukar ju inte utspädd olja ge upphov till knackningar, då brukar det hända andra grejer med lager och sådant...

* Den "Danielsonska sannolikhetsprincipen"
http://www.talarforum.se/beromda_tal/ta … het/43/45/
För er som inte var med 19791017.

Okej, men min undran då är varför knackningarna försvinner med ny olja? Samt märkte även i söndags att han knackar med när motorn blivit varm.

Har dubbelkollat två gånger sen jag sist justerade ventilerna o h ventil spelet är 0,15 precis som de ska va på alla ventiler.

bubbla 1303 73a

11

Det är ju så med att viskositeten minskar när oljan blir varm, vad har du för oljetryck?

Anders

12

Atrox skrev:

Det är ju så med att viskositeten minskar när oljan blir varm, vad har du för oljetryck?

Anders

Jadu, bra fråga, ska montera oljetrycksmätare i helgen är planen just nu vet jag bara att lampan i mätarhuset inte lyser.

bubbla 1303 73a

13 Senaste redigerad av Björn J. (2016-04-19 16:34:46)

Knackningarna kan ju naturligtvis uppkomma i anda ändan av stötstången också, och mellan stötstång och kamaxel finns det ju en grej jag inte vet namnet på, här kan de ju också vara slitage, liksom på kamaxelns kammar.
Annars har jag en motor som går hårt med kanackningstendens då den är kall, sedan tyst och fint när den är varm...
Nåväl, nu drar jag mig ur denna diskussion då, som ni ser, min kunskap inte räcker längre ned i vevhuset.

14

Hmm antar det blir att byta pump/olja/filter imorgon när allt kommer så får jag väl börja kolla stötstänger och lyftare efter det.

men känns ändå skumt att det har vart helt knackfritt med ny olja men att den uppkommer efter några timmar.

bubbla 1303 73a

15

Om du tar bort vipparmarna så har du säkert gropar i ändan på ventilerna (ställ skruven har gjort det ) (man kommer inte ned med bladmåttet)
Då är det näsan omöjligt att få tyst på ventil skramlet
Av 50 toppar så har 48 dessa skador på ventil ändan
Det går att slipa till ändan men man måste vara mycket noga så det inte kommer in metallspån in i motorn
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

PPRMicke skrev:

Om du tar bort vipparmarna så har du säkert gropar i ändan på ventilerna (ställ skruven har gjort det ) (man kommer inte ned med bladmåttet)
Då är det näsan omöjligt att få tyst på ventil skramlet
Av 50 toppar så har 48 dessa skador på ventil ändan
Det går att slipa till ändan men man måste vara mycket noga så det inte kommer in metallspån in i motorn
/// Micke

Hmm där sa du något, men borde det inte gå att gå ner till 0,10 i ventilspel för att kompensera?

hittade en till tråd från 2012 med vad jag tror är samma problem men 4 sidor utan att dom hittade felet.

men här kommer ett litet videoklipp hörs väldigt dåligt iom glapp mellan ormboet och dämparen

bubbla 1303 73a

17

Svårt att höra eftersom det tydligen stog en stenkross och ett asfaltsverk bredvid. Skämt åsido du har säkerligen slitna vev och ramlager för när du häller i ny tjock olja så tystnar dom en stund innan dom blir utspädda med bensin och får samma viskositet som förra oljan. Jag skulle nog inte ta några längre resor med den motorn men så länge du inte överbelastar den så kan den funka en sommar. Tyvärr så finns det väldigt få motorer kvar som orenoverade klarar några längre resor. Annat var det på sjuttitalet då man kunde köpa en utbytes på VAG för en billig penning. Min första trimmotor var en icke hämtad utbytes typ 3 som jag köpte i Katrineholm 1992 för 2500 och som sen blev 1915 och 150hp på bugruns glädjedyno.

18

Hans Landelius skrev:

Svårt att höra eftersom det tydligen stog en stenkross och ett asfaltsverk bredvid. Skämt åsido du har säkerligen slitna vev och ramlager för när du häller i ny tjock olja så tystnar dom en stund innan dom blir utspädda med bensin och får samma viskositet som förra oljan. Jag skulle nog inte ta några längre resor med den motorn men så länge du inte överbelastar den så kan den funka en sommar. Tyvärr så finns det väldigt få motorer kvar som orenoverade klarar några längre resor. Annat var det på sjuttitalet då man kunde köpa en utbytes på VAG för en billig penning. Min första trimmotor var en icke hämtad utbytes typ 3 som jag köpte i Katrineholm 1992 för 2500 och som sen blev 1915 och 150hp på bugruns glädjedyno.

Hmm ja blir att byta till en renoverad soppa pump imorgon samt ny sil/olja sen får det vara som det är efter det tror jag. har ändå en 1300dp som ska rivas och göras något roligt med så småningom så.

bubbla 1303 73a