1

Man är ju alltid sugen på att bli duktigare på motorer så nu har jag tänkt lära mig att fräsa ventilsäte på en 2.0 motor jag har liggandes.

tips på verktygvore trevligt!  Vill ha enkla handverktyg, funkar biltema fräsverktyg till denna operation?

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

2

Biltema funkar, det är samma som neway m.fl. Det finns även billigare där fräshuvuden med skär är gjorda i ett stycke.. men de är svårare att hålla fräscha.. på biltema och neway går skären att byta ut enkelt när de är slitna.. dessutom går de att justera bredden på lite grann..

Det finns även en kinesisk variant på ebay som kan tillverka i den storleken man vill ha, har dock aldrig testat dem..

Vill man ha riktig precision så är det tyvärr dyrare grejer som Mira som gäller.. inget inköp man gör hur som helst.. Så har du bara tänkt att göra någon enstaka motor skulle jag rekommendera att lämna iväg det.. ska man göra ett gäng och nöjer sig med ok resultat så funkar biltema eller neway ok.

3

Tack för bra info!  Det är inte tänkt att göra på några trimmade prestandamaskiner bara i renoveringssyfte.  Då får det nog bli biltemas i början iallafall!

Tips på bra läsning för att lära sig hur man ska gå tillväga?

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

4

kolla www.topplocksverkstan.se

Erland Cox förklarar och ger mkt intressant info.

5

http://www.classicmotor.se/artiklar/art … ring-del-2

Finns en del 1 där han visar hur man slipar ventiler

6

Någon här som köpt Biltemas?
Det verkar vara en expanderande styrning, men det är väl bara att svarva en egen styrning?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2022-12-17 17:58:25)

Mogge skrev:

Någon här som köpt Biltemas?
Det verkar vara en expanderande styrning, men det är väl bara att svarva en egen styrning?

Har bara kollat på dom
Expanderande är vell ett bra val så slipper man ha varje  hundring eller 2hundringar skillnad på styrningen för fräsen
enda som jag tycker dom skulle ändra på är dom skulle ha 30 eller 35 grader mot 20 för att skära ner bredden så man får 1.5 mm bred kontaktyta  för att slippa att ventilen går för varm
till typ1 bör det funka  Men typ 4 har dom 30grader på sätet 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke