Hans Landelius skrev:Du skriver att bilen är en 1200 och att motorkoden H0 vilket är en 1500 motor så motorn är allså bytt. Det jag ville säga med mitt inlägg är att för många skiter i att kolla själv utan kastar ut frågan på forumet direkt utan att ha fakta på tex motorkod ,fördelare.enkelport eller dubbelport och förväntar sig ett vettigt svar. Själv är alltid bästa dräng så om man tar sig lite tid och kollar up fakta så få man alltid bättre svar. Jag brukar tänka på när jag började med VW, året var 1971 och vi skulle trimma en Berylgrön -60a. Vem skulle vi fråga? hur skulle vi gå tillväga. Man måste läsa på för att ställa rätt frågor och man måste vara påläst för att förstå svaren man får.. Som Roger skriver varför skall jag åka till en verkstad. Svaret är att om du inte orkar läsa på all bra info som finns på internet och kan skilja mellan kunskap och hörsägen så bör du nog söka upp någon som kan. Jag vet att många tycker det låter drygt men med min erfarenhet ser jag många som lägger ut stora summor på dåliga råd och snart är tillbaka på ruta ett. Tex nej du behöver inte riva blocket utan trimma och porta med dubbla fuggar det funkar skitbra. Gjorde själv samma sak 1971 och motorn skar efter 500meter. Ofta är det så att många vill inte höra att motorn behöver en helrenovering och lyssnar då hellre på någon som berättar om en billig motor som har gått två somrar. Helt okey. Frågan är egentligen bara vad man vill ha ut av sin hobby. Åka på långresor och veta att allt är renoverat eller sitta som på nålar och åka till Bugrun och hoppas att man kommer hem med den där rovan som enligt säljaren var renoverad och kostade 4500. Jag träffar dagligen på kunder som köpt ¨renoverade¨motorer som sen måste arborras och helrenoveras. Från att ha varit en billig ungdomsbil när jag var tonåring så är den numera en rätt dyr bil att renovera men jämfört med japsåkarna i stort sett gratis. Tyvärr hör inte jag till dom som säger det folk vill höra, efter snart 45år i hobbyn är jag ganska luttrad och har sett ett otal folk blivit lurade av folk som härjar på detta forum. Man köper något som nästan låter för bra för att vara sant. När man upptäcker att så är fallet skickar man det vidare för att rädda sina egna stålar. Men helgonglorian behåller man på huvet utan att blinka. Kunskap är nutidens vassaste vapen och kan inte ersättas med jag tror eller har hört.
Jo att erfarenhet kommer med tiden. Men däremot så är det aldrig positivt med en hård attityd. Det är ungefär som att skrika i en konversation för att vinna. Det är mycket roligare för den andra parten att inse att personen har fel när man förlorar mot fakta som förklarats på ett lugnt och sakligt sätt om du förstår vad jag menar.
Har skruvat stereo i gamla saabar, har bytt topplockspackning med helt fel verktyg på en Audi 2,3 cab, har skruvat lite på en 700 Dodge Viper, har hjälpt till att skruva ihop en AC cobra replica men jag är helt grön på bubblor det kan jag erkänna.
När jag köpte bilen av Roger här ovanför så visste jag att det fanns en del kvar att göra. Dock så kan jag även erkänna att jag inte insåg att det satt fel insug på motorn och tänkte inte ens på det hela utan tänkte väl bara att eftersom det sitter en förgasare där nu så kommer en annan att passa också. Jag hade som inte räknat med att vw skulle sätta grejer i riktning mot generatorn när det finns bra mycket mera plats åt andra hållet.
Då det här som sagt är en helt ny värld för mig så räknar jag med att det kommer bli en del trial and error men för att minska på utgifterna så måste man ju fråga. Dels även att jag kanske har en tanke om vad som är fel men kanske vill höra från andra att -jo men så är det, köp den delen så fixar det sig. Då vill man ju inte få ett tungt inlägg kastat i ansiktet, för då blir det som Roger skrev att man undrar vad man ens gör här om man inte kan ställa en fråga.
Sunt förnuft löser många problem men innan idag visste jag inte ens om att det fanns en adapter för att höja upp förgasaren 25 mm så då såg jag bara ett problem.
Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor