1 Senaste redigerad av FlashTec (2016-04-13 19:52:46)

Hej,

Ska hämta ut ett paket från Custom speed parts idag innehållande bland annat en förgasare. Är den rätt inställd redan från början eller måste man ställa in den själv? 

Hade kunnat ringt dom och frågat dom själv om det inte varit för att jag är hemma från jobbet på grund av förkylning och har rejält ont i halsen.

Det här är förgasaren:
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … 113129027F

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

2

Om inte annat så kanske den kan vara grundinställd, så att man åtminstone får igång motorn.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

3

Du borde kolla så att den är rätt bestyckad för din motor, samma förgasare kan sitta på flera olika motorer och då är det olika munstycken till olika motorer och kombinationer med fördelare... är en djungel men skriv vad du har för motor och fördelare så kan du säkert få hjälp här med vad det ska sitta för munstycken i den.

4

Bengt H skrev:

Du borde kolla så att den är rätt bestyckad för din motor, samma förgasare kan sitta på flera olika motorer och då är det olika munstycken till olika motorer och kombinationer med fördelare... är en djungel men skriv vad du har för motor och fördelare så kan du säkert få hjälp här med vad det ska sitta för munstycken i den.

Ok om jag fattat det rätt så ska motorkoden vara H0 vilket ska vara en 1500 från mellan 67-70 eller nåt sånt. Angående fördelaren så vet jag inte riktigt vilken info du behöver men det sitter en sån där vakuum moj på den i alla fall :-)

Hur ser man vad den är bestyckad med?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-04-13 14:57:18)

i denna bok finns det info om förgasare bestyckning  Kolla efter H     http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
Ps det är inte fel att gå upp 0,5 mm (typ om det sitter 130 i tabellen så in med 135 för soppans har ändrats sen 70talet)
med alkoholen som är i den i dag
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Kan ju tyckas att tillverkaren av förgasaren åtminstone varit så pass intelligent att man bestyckat den för dagens bränsle då det är en nyproducerad förgasare. Men man vet ju aldrig. Får skruva dit den och se vad som händer till att börja med, vore kul att se att bilen går överhuvudtaget :-)

7

FlashTec skrev:

Kan ju tyckas att tillverkaren av förgasaren åtminstone varit så pass intelligent att man bestyckat den för dagens bränsle då det är en nyproducerad förgasare. Men man vet ju aldrig. Får skruva dit den och se vad som händer till att börja med, vore kul att se att bilen går överhuvudtaget :-)

Problemet är att det är olika kvaliteter på soppan beroende på vilket land man bor i
Som tyskland som har mycket bra kvalitet (bilana går slålare där Default/hmm ) vi här i sedala har skit kvalitet på grund av gröna mänskor som tror att etanol inblandning är gudsgåva
  som spyr ut mera avgaser med mera skit som formalin men det kan katten ta bort i bästa fall (om man står bakom en etanolbil på vintern så luktar det skit )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Hmm typiskt :-)

Aja vi får se vad som händer om någon/några timmar :-)

9

Jaha det här blev ju inte så bra,  tror jag har ett tändstift som inte ville vara med. Dock så gick vi på ett annat problem redan vid monteringen av förgasaren. Sladden till choke elementet var inga problem men däremot så sitter det någon annan elektronisk mojäng som om jag förstått Muirs bok rätt är någon mojäng för att stänga av soppan när man stänger av bilen. Den går emot generatorn så förgasaren kommer inte ner till där den ska vara. Vad är detta för fenomen?

Jag tycks inte heller ha någon kabel att koppla på denna,  antagligen då bilen är en 1200 och inte har haft denna funktion tidigare, kan  man  tjuva ström till den från någon annanstans?

10

Det finns en pryl som flyttar förgasaren bort från generatorn. Sen tar du plus från tändspolen och kopplar till den elektriska tomgångsventilen så att när tändningen är på är den öppen. Sen är det ju så att man kan inte skylla på nån annan en sig själv om man inte med datorns hjälp googlar och ser till att man köper rätt delar till sin bil. En annan variant är att som 90% av svenska folket köra bilen till en verkstad med folk som vet och kan. Detta gäller dock inte inom vw-träsket där det i de flesta fall gäller Trial and error. Du har ingen kabel att koppla på denna. Själv är bästa dräng, gör en kabel och koppla in den. Du kan faktiskt ta bort den elektriska tomgångsventilen och sätta dit ett vanligt tomgångsmunstycke storlek 50 men det visste du väl redan när du sökte på internet hur en förgasare är uppbyggd. Även jag som snart är pangchis söker på internet och lär mig hur det funkar. All kunskap finns på internet så sätt dig framför datorn och läs på. Funkar varje gång. Att fråga andra på detta forum är många gånger som att be en blind med hjälp över gatan. Dom har en kusin som känner en kille som hade en morbror som sett en folkvagn. Nu var jag nog lite elak men det kan nog behövas ibland.

11

Hans Landelius skrev:

Det finns en pryl som flyttar förgasaren bort från generatorn. Sen tar du plus från tändspolen och kopplar till den elektriska tomgångsventilen så att när tändningen är på är den öppen. Sen är det ju så att man kan inte skylla på nån annan en sig själv om man inte med datorns hjälp googlar och ser till att man köper rätt delar till sin bil. En annan variant är att som 90% av svenska folket köra bilen till en verkstad med folk som vet och kan. Detta gäller dock inte inom vw-träsket där det i de flesta fall gäller Trial and error. Du har ingen kabel att koppla på denna. Själv är bästa dräng, gör en kabel och koppla in den. Du kan faktiskt ta bort den elektriska tomgångsventilen och sätta dit ett vanligt tomgångsmunstycke storlek 50 men det visste du väl redan när du sökte på internet hur en förgasare är uppbyggd. Även jag som snart är pangchis söker på internet och lär mig hur det funkar. All kunskap finns på internet så sätt dig framför datorn och läs på. Funkar varje gång. Att fråga andra på detta forum är många gånger som att be en blind med hjälp över gatan. Dom har en kusin som känner en kille som hade en morbror som sett en folkvagn. Nu var jag nog lite elak men det kan nog behövas ibland.

Om du skriver det här seriöst så bör du ju sova några timmar eller ät några lyckopiller eller nåt. Efter att ha använt internet dom senaste 20 åren så vet jag mycket väl hur man använder det.

Dock så problemet i mitt fall att insuget är för lågt,  en sak som jag inte lyckades söka mig till och en sak som jag inte räknade med när jag köpte en ny förgasare men som jag nu förstått efter att ha sett en annan bild.

Efter att ha läst i John Muirs bok så vet jag även att det finns andra munstycken att sätta i.

Men tack i alla fall för tipset om att dra kabeln till generatorns plus,  den ligger ju nära till hands :-)

12

Jag har en fot som flyttar upp förgasaren. Den sitter kvar på gamla förgasarn som ligger nånstans i garaget. Men då tar luftburken i huven. Så de e lite bu å bä me de. Finns på classicvw. Har du inte köpt nån innan månda så ta ja me den neröver:)

13

Hans Landelius skrev:

Precis sånt här som fick mig å tröttna på forumet. Vf ska han söka sig till en verksta me bilen? Vf finns detta forum om mn inte ska fråga saker man inte vet? Näe de finns folk här som kan saker,och de finns dryga som tror sig kunna.

14

rogersalin skrev:
Hans Landelius skrev:

Precis sånt här som fick mig å tröttna på forumet. Vf ska han söka sig till en verksta me bilen? Vf finns detta forum om mn inte ska fråga saker man inte vet? Näe de finns folk här som kan saker,och de finns dryga som tror sig kunna.

Tack Roger, beställde en adapter för förgasaren via up north innan jag såg ditt inlägg. Så det löser sig ändå.

Jo det finns folk till allt och lite till. Oftast söker man ju reda på info själv men ibland när det blir kaos så är det lättare att ställa en fråga först och söka sen :-)

15

Du skriver att bilen är en 1200 och att motorkoden  H0 vilket är en 1500 motor så motorn är allså bytt. Det jag ville säga med mitt inlägg är att för många skiter i att kolla själv utan kastar ut frågan på forumet direkt utan att ha fakta på tex motorkod ,fördelare.enkelport eller dubbelport och förväntar sig ett vettigt svar. Själv är alltid bästa dräng så om man tar sig lite tid och kollar up fakta så få man alltid bättre svar. Jag brukar tänka på när jag började med VW, året var 1971 och vi skulle trimma en Berylgrön -60a. Vem skulle vi fråga? hur skulle vi gå tillväga. Man måste läsa på för att ställa rätt frågor och man måste vara påläst för att förstå svaren man får.. Som Roger skriver varför skall jag åka till en verkstad. Svaret är att om du inte orkar läsa på all bra info som finns på internet och kan skilja mellan kunskap och hörsägen så bör du nog söka upp någon som kan. Jag vet att många tycker det låter drygt men med min erfarenhet ser jag många som lägger ut stora summor på dåliga råd och snart är tillbaka på ruta ett. Tex nej du behöver inte riva blocket utan trimma och porta med dubbla fuggar det funkar skitbra. Gjorde själv samma sak 1971 och motorn skar efter 500meter. Ofta är det så att många vill inte höra att motorn behöver en helrenovering och lyssnar då hellre på någon som berättar om en billig motor som har gått två somrar. Helt okey. Frågan är egentligen bara vad man vill ha ut av sin hobby. Åka på långresor och veta att allt är renoverat eller sitta som på nålar och åka till Bugrun och hoppas att man kommer hem med den där rovan som enligt säljaren var renoverad och kostade 4500. Jag träffar dagligen på kunder som köpt ¨renoverade¨motorer som sen måste arborras och helrenoveras. Från att ha varit en billig ungdomsbil när jag var tonåring så är den numera en rätt dyr bil att renovera men jämfört med japsåkarna i stort sett gratis. Tyvärr hör inte jag till dom som säger det folk vill höra, efter snart 45år i hobbyn är jag ganska luttrad och har sett ett otal folk blivit lurade av folk som härjar på detta forum. Man köper något som nästan låter för bra för att vara sant. När man upptäcker att så är fallet skickar man det vidare för att rädda sina egna stålar. Men helgonglorian behåller man på huvet utan att blinka. Kunskap är nutidens vassaste vapen och kan inte ersättas med jag tror eller har hört.

16

Tre fel gör ju inte ett rätt men det blev några nya schyssta citat till samlingen i vilket fall  ICQ/ab

Hur var det nu med kabeln till tomgångsmunstycket, den borde väl kopplas till tändspole plus istället för generator plus?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

17 Senaste redigerad av FlashTec (2016-04-13 22:43:42)

Hans Landelius skrev:

Du skriver att bilen är en 1200 och att motorkoden  H0 vilket är en 1500 motor så motorn är allså bytt. Det jag ville säga med mitt inlägg är att för många skiter i att kolla själv utan kastar ut frågan på forumet direkt utan att ha fakta på tex motorkod ,fördelare.enkelport eller dubbelport och förväntar sig ett vettigt svar. Själv är alltid bästa dräng så om man tar sig lite tid och kollar up fakta så få man alltid bättre svar. Jag brukar tänka på när jag började med VW, året var 1971 och vi skulle trimma en Berylgrön -60a. Vem skulle vi fråga? hur skulle vi gå tillväga. Man måste läsa på för att ställa rätt frågor och man måste vara påläst för att förstå svaren man får.. Som Roger skriver varför skall jag åka till en verkstad. Svaret är att om du inte orkar läsa på all bra info som finns på internet och kan skilja mellan kunskap och hörsägen så bör du nog söka upp någon som kan. Jag vet att många tycker det låter drygt men med min erfarenhet ser jag många som lägger ut stora summor på dåliga råd och snart är tillbaka på ruta ett. Tex nej du behöver inte riva blocket utan trimma och porta med dubbla fuggar det funkar skitbra. Gjorde själv samma sak 1971 och motorn skar efter 500meter. Ofta är det så att många vill inte höra att motorn behöver en helrenovering och lyssnar då hellre på någon som berättar om en billig motor som har gått två somrar. Helt okey. Frågan är egentligen bara vad man vill ha ut av sin hobby. Åka på långresor och veta att allt är renoverat eller sitta som på nålar och åka till Bugrun och hoppas att man kommer hem med den där rovan som enligt säljaren var renoverad och kostade 4500. Jag träffar dagligen på kunder som köpt ¨renoverade¨motorer som sen måste arborras och helrenoveras. Från att ha varit en billig ungdomsbil när jag var tonåring så är den numera en rätt dyr bil att renovera men jämfört med japsåkarna i stort sett gratis. Tyvärr hör inte jag till dom som säger det folk vill höra, efter snart 45år i hobbyn är jag ganska luttrad och har sett ett otal folk blivit lurade av folk som härjar på detta forum. Man köper något som nästan låter för bra för att vara sant. När man upptäcker att så är fallet skickar man det vidare för att rädda sina egna stålar. Men helgonglorian behåller man på huvet utan att blinka. Kunskap är nutidens vassaste vapen och kan inte ersättas med jag tror eller har hört.

Jo att erfarenhet kommer med tiden. Men däremot så är det aldrig positivt med en hård attityd. Det är ungefär som att skrika i en konversation för att vinna. Det är mycket roligare för den andra parten att inse att personen har fel när man förlorar mot fakta som förklarats på ett lugnt och sakligt sätt om du förstår vad jag menar.

Har skruvat stereo i gamla saabar, har bytt topplockspackning med helt fel verktyg på en Audi 2,3 cab,  har skruvat lite på en 700 Dodge Viper,  har hjälpt till att skruva ihop en AC cobra replica men jag är helt grön på bubblor det kan jag erkänna.

När jag köpte bilen av Roger här ovanför så visste jag att det fanns en del kvar att göra. Dock så kan jag även erkänna att jag inte insåg att det satt fel insug på motorn och tänkte inte ens på det hela utan tänkte väl bara att eftersom det sitter en förgasare där nu så kommer en annan att passa också. Jag hade som inte räknat med att vw skulle sätta grejer i riktning mot generatorn när det finns bra mycket mera plats åt andra hållet.

Då det här som sagt är en helt ny värld för mig så räknar jag med att det kommer bli en del trial and error men för att minska på utgifterna så måste man ju fråga. Dels även att jag kanske har en tanke om vad som är fel men kanske vill höra från andra att -jo men så är det, köp den delen så fixar det sig.  Då vill man ju inte få ett tungt inlägg kastat i ansiktet, för då blir det som Roger skrev att man undrar vad man ens gör här om man inte kan ställa en fråga.

Sunt förnuft löser många problem men innan idag visste jag inte ens om att det fanns en adapter för att höja upp förgasaren 25 mm så då såg jag bara ett problem.

18 Senaste redigerad av MrIcka (2016-04-14 12:14:06)

Ge fan i att svar om du inte vill hjälpa till då Hasse Default/smile enkelt
Ett forum är väl till för att få tillgång till denna hjälpen som finns, vissa bra vissa mindre bra... precis som när man talar med folk ute i verkliga livet.

19

Ett forum är en öppen mötesplats..
tyvärr gillar inte alla det som sägs. men så är det.. i en demokrati.

Tyvärr ställs  många frågor i "onödan"  då man inte börjat med att söka ..

Hur som...

skönt om det nu löser sig.. alla är vi "barn" i början och det får ej glömmas.

skruva på, så kanske vi syns på vägarna i våra kära fordon! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

Ett litet tips. jag skrev på Google Förgasaren tar i generatorn och fick upp en tråd från 2014 med en lösning på problemet.

21 Senaste redigerad av FlashTec (2016-04-14 22:04:10)

Hans Landelius skrev:

Ett litet tips. jag skrev på Google Förgasaren tar i generatorn och fick upp en tråd från 2014 med en lösning på problemet.

Min lösning på problemet är på väg med posten nu och det är inte samma problem som tas upp i den tråden om det va samma tråd vi hittade.

Dock så kommer ju den lösningen att ställa till ännu ett problem, då jag antagligen inte kommer kunna stänga motorhuven med orginal luftburk monterad. Så om någon har nåt tips på ett lägre luftfilter som fungerar (har hört att vissa har en sämre funktion än andra)  och inte kostar skjortan så lista gärna några :-)

22

Den egentliga lösningen är ju att byta insug. På en 1500 skall insuget sluta på bokstaven K. Jag misstänker att ditt insug kommer från en industrimotor som har flänsen närmare generatorn pga varvtalsregulatorn. På bussar med 1500 motor satt det en mellandel med ett spjäll i vars funktion är ett mysterium. Sen hade bussen en luftburk med en snabel som gick ner till vänster. Ett vanligt problem med enkelportsinsug är att det har rostat hål i förvärmningsröret och att det är igensotat så nån förvärmning blir det inte. Ibland har det även rostat hål i själva insuget som ligger ovanför förvärmningsröret vilket resulterar i att motorn tar tjuvluft och stannar på tomgång. När det gäller öppna filter så har så finns det en ganska platt variant men med stor omkrets så att insugsarean är helt okej. Den har även en ingång för vevhusvent som kan vara bra att ha inkopplad spesielt på bilbesiktningen.

23

Hans Landelius skrev:

Den egentliga lösningen är ju att byta insug. På en 1500 skall insuget sluta på bokstaven K. Jag misstänker att ditt insug kommer från en industrimotor som har flänsen närmare generatorn pga varvtalsregulatorn. På bussar med 1500 motor satt det en mellandel med ett spjäll i vars funktion är ett mysterium. Sen hade bussen en luftburk med en snabel som gick ner till vänster. Ett vanligt problem med enkelportsinsug är att det har rostat hål i förvärmningsröret och att det är igensotat så nån förvärmning blir det inte. Ibland har det även rostat hål i själva insuget som ligger ovanför förvärmningsröret vilket resulterar i att motorn tar tjuvluft och stannar på tomgång. När det gäller öppna filter så har så finns det en ganska platt variant men med stor omkrets så att insugsarean är helt okej. Den har även en ingång för vevhusvent som kan vara bra att ha inkopplad spesielt på bilbesiktningen.

Då motorn nyligen blivit ihopplockad så får man ju hoppas att det åtminstone inte är rosthål i insuget  ICQ/ab

Spelar det någon roll vilket insug man har rent funktionsmässigt? Som det blir nu så kommer jag ju ha det insuget jag har och sen en förlängare för att höja upp förgasaren 25 mm vilket gör att den går fri från generatorn.

Hittade ett lågt luftfilter på Custom speed parts, kan det vara något sånt du menar?
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=1& … rtnr=4-427

24

det funkar säkert men jag har haft ett runt med offsetplacering som jag tror har större insugsarea. kanske inte finns längre. Rent funktionsmässigt spelar det inte så stor roll bara inte filtret är för restriktivt och gör att motorn går för fett. I vanliga livet är mycket fett bra men en motor skall inte gå för fett. Läste tråden på bilen innan du köpte den. Är alla problem med svänghjul och startmotor lösta?. Är bilen besiktigad nu?

25

Hans Landelius skrev:

det funkar säkert men jag har haft ett runt med offsetplacering som jag tror har större insugsarea. kanske inte finns längre. Rent funktionsmässigt spelar det inte så stor roll bara inte filtret är för restriktivt och gör att motorn går för fett. I vanliga livet är mycket fett bra men en motor skall inte gå för fett. Läste tråden på bilen innan du köpte den. Är alla problem med svänghjul och startmotor lösta?. Är bilen besiktigad nu?

Det verkar fungera,  för bilen startar och går lite om vart annat nu,  antar att det är justeringar kvar innan det fungerar som det ska.  Håller på och skruva inför besiktning  nu,  är lite annat som måste ses över också, typ glapp i växelspak och dåligt ljus i strålkastare som kan bero på dålig jord kanske, har inte hunnit kolla på det än då huvudgrejen nu är att få igång motorn :-)

Fick dock ett annat smart tips för att dra el till munstycket, man gör helt enkelt en förlängning av kabeln som går till choke elementet.