1

Eftersom det sitter drivlinan från en Bay i min split så undrar jag vad som kan vara lämplig vinterolja. Duger det med 10W/40 semisyntetisk eller? Ska nu inte köra så mycket med den i vinter, ska bara åka till Luleå och regbesikta den.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

2

Vilken olja brukar du använda ?

West Coast Volks
Attitude is everything !

3

Har aldrig bytt olja i den tidigare så jag vet int vad som är i den nu.

4

Står bussen varmt parkerad kan du gott använda vilken olja som helst, egentligen är alla oljor med ett "W" i viskositetsangivelsen lämpliga som vinteroljor, till och med 20W-50. Jag skulle inte bemöda mig om att hälla en semisyntetisk olja i maskinen när du har oljor med "samma specar" i mineralklassen.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Jag kör med 15W50 mineral i min '77:a med insprutningsmotor, men jag kan tänka mig att byta till Castrol GTX 15W40 för vintern.
Olja är ett svart ämna att diskutera. Alla har åsikter, men ingen har hård emperiskt bevis. Jag vet bara att en luftkyltmotor blir varmare än en vatttenkyld motor, och en bussmotor blir varmare än en bubblamotor, pga tung vikt och dålig Cw-värde. Därför är numret 50 (15W50 eller 20W50) så viktigt, så att oljan blir inte för tunn. En LKVW motor är en gammaldags motor med höga toleranser och skulle förlora mycket oljetryck med en för tunn olja.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

6

Känns som att jag kommer att hälla i den mineral 15w50 eller 20w50 för det kommer inte att bli speciellt mycke vinterkörning. Vet inte vad det är för olja i den men den såg rätt fräsch ut och den den startade i -15 utan problem. Bilen har ju gått i Florida så man kan väl lugnt säga att det är sommarolja i den. Kollade motorkod och det är en 1800 från 74-75.
Då det gäller olja till luftkylda VW så tänker jag så här: Gammal motor = gammal olja ICQ/ad