En 30PS motor som jag öppnade för ett tag sedan hade några kuggar på kamaxeldrevet frätskadade pga att de varit i ingrepp med ståldrevet på vevaxeln och fukt har förorsakat korrosion.
Varifrån kan man köpa kamaxeldrev till dessa motorer?
Fråga Hans Landelius ? ("sök-funktionen ;-)
25/30 Hkr har mindre vinkel på kuggar, annars KAN man ju faktiskt byta till nyare drev med lite pyssel?
Själv har jag använt 30Hkr kamdreven till min hårdtrimmade motor, pga just vinkeln - lägre axiellt tryck på kamlagren....
jag har nya med tillhörande vevaxeldrev. Att köra med 30hk drev var en vanlig trimgrej innan det kom rakskurna drev.
jag har nya med tillhörande vevaxeldrev. Att köra med 30hk drev var en vanlig trimgrej innan det kom rakskurna drev.
Hm vad ska du ha för en sats ? är det bara att bulta på en AD ?
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Jag tar dreven från 30hk kammar och borrar upp dom så att du kan skruva dit dom på eftermarknadskamaxlar. Man måste använda vevaxeldrevet från 30hk också. Det går även att göra dom justerbara men det tar längre tid. Naturligtvis passar inte en 30 kam i en nyare motor. Det är bara dreven som är lika. Det gäller att hitta kammar som är markerade 0. Större och mindre kamdrev kan man få problem med frigång resp, för stort spel mellan kuggarna. Att jag har nya liggandes är väl egentligen inte samma sak som att jag säljer dom. Jag kan tänka mig att sälja beggade som är omgjorda för hopskruvning med nya kammar när vårhysterin lägger sig lite och jag blir klar med alla motorer som väntar på uppstart.
Tja, Kjell, jag har faktiskt ett NOS löst 30Hkr kamaxeldrev liggandes...Pm Mig ?
Bara till kammen alltså, ifall inte ditt ståldrev tagit skada...
Att jag har nya liggandes är väl egentligen inte samma sak som att jag säljer dom.
Ok men då missförstod jag tydligen
men om man säger jag har en ny sats liggandes i en köp tråd så brukar detta indikera att man vill sälja men ibland vill man tydligen bara skryta 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Det kamaxeldrev som är skadat är märkt -2. De nya "pirat drev" jag köpt till nyare de motorerna har aldrig haft någon märkning, ej heller hela std kammar med drev som säljs. Har aldrig stöt på att det skulle vållat problem. På en av mina motorer sitter det drev med raka kuggar, den är 2290cc och har körts med ett fåtal gånger för länge sedan.
En "F" motor, 1300, har jag råkat ut för där kamaxellagrets axiallager havererat och förorsakade ett svårlokaliserat knack vid visa varvtal. Några motorer med tre nitar för drevet har drevet lossnat på, åtminstone i ett fall reparerades det utan att motorn öppnades mer än att oljepumpen togs bort. Motorn var inte ens utlyft.
Alla eftermarknadsdrev är 0 dvs förutsätter att kam och vev ligger i rätt avstånd från varandra. Alla 30hk drev och även senare drev för kam är märkta + eller - beroende på avstånd mellan vev och kam. Det kanske inte märks vid montering men fel avstånd gör att kammen går trögt och kamdrevet nöts ner av ståldrevet och en grå massa samlas på botten i motorn. jag kan kolla om jag har ett -2 drev som du kan använda men du måste gänga kammen för m8 skruv och borra upp drevet för skruven. Dom nya dreven jag har spar jag till kundmotorer typ Okrasa som köper eftermarknadskammar till 30hk. Fördelen med att använda redan körda 30hk drev är att dom är innötta mot vevaxeldrevet och går extremt lätt därav en favorit i Formula Vee motorer. Man kan även svarva ner bredden på drevet för att minska friktion. Angående nitade drev så föredrar jag drev låsta med m8 eller 5/16 unf. Har inte haft problem med lösa drev med den låsningen och jag anväder inte någon form av gänglåsning förutom körnslag. Rakskurna drev med för mycket spel kan upplevas som man har för stort ventilspel på låga varv spesielt i samband med dubbla ventilfjädrar. Det är dock drevet som väsnas i mellanlägen mellan ventilöppningar. Ett bra budgetalternativ till dyra rakskurna drev är mot förmodan Empis som funkar bra i trimmade gatmotorer. Tror att det är samma tillverkare som bugpack och CB men med annan eloxering. Genom åren har jag kasserat en hel del eftermarknads kamdrev pga att dom varit en aning för stora och att kuggbearbetningen varit fel. Dessa drev gör att kunder ringer vid första oljebytet och brättar att oljan ser ut som metallic men den är inte magnetisk. Numera använder jag bara original magnesiumdrev från gamla motorer, både 30hk och senare. Och skulle jag få för mig att skryta skulle det inte vara med kamdrev.
Och skulle jag få för mig att skryta skulle det inte vara med kamdrev.
Förlåt kunde inte låta bli

Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
11 2016-04-12 05:38:23 Senaste redigerad av Kjell T (2016-04-12 05:38:54)
Vad beträffar modifiering av originaldrev till skruvfastsättning har jag använt sänkskalliga M8 insexskruvar för att det inte skall bli så trångt vid oljepumpen. Däremot färdigt modifierade drev har UNF 5/16 gänga som jag inte gjort ingrepp på.
Vad beträffar ljudet från kamaxeltransmissionen torde Volvo B18 och B20 var av de mest kända där det lät riktigt djävligt när fiberdrevets centrum hade lossnat.
Jag har kamdrev -2 så skicka ett pm med address så skickar jag drevet i en postpåse.
13 2016-04-24 20:43:48 Senaste redigerad av Kjell T (2016-04-24 20:57:25)
Drevet är nu monterat på kamaxeln, vevstakarna fixade i storända som aldrig varit i mått på de 30 PS motor jag kontrollerat, nya bussningar som henats och därefter riktades stakarna. Lyftarna har fått sig slipning med hjälp av ett specialverktyg som fästes i en ventilslipmaskin. Tänkte bifoga bilder, men det visar sig vara svårare än att bearbeta motordelar.
14 2016-04-24 20:48:16 Senaste redigerad av Kjell T (2016-04-24 20:51:25)
Mera bilder...
15 2016-04-24 20:52:21 Senaste redigerad av Kjell T (2016-05-05 17:51:13)
Bild på lyftarna lyckas jag inte få med trots flera försök.
