1 Senaste redigerad av FlashTec (2016-04-05 07:12:55)

Hej,

Totalt inkompetent som man är inom området så behöver jag lite hjälp. Hoppas överhuvudtaget bara att jag frågar i rätt sektion av forumet :-)

Tänkte försöka tvätta bort vinterns skit från pendlarbilen då den ser rent ut sagt för skitig ut.  Behöver väl någon form av avfettning till att börja med. Sen nåt schampoo eller nåt. Ja som ni kanske förstår är jag helt novis på det här.  Så behöver hjälp :-)

Vad ska jag köpa?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

2

Inte för att låta tråkig men det blir klart billigast att lämna in och få det gjort. 300-400:- brukar en tvätt in- och utvändigt gå på.

Men om inte det duger så har Turtle Wax ett svart flaska med avfettning som är grym. Sen schampo kör jag alltid Meguiars.

Mera känd som jb...

3

JBlom skrev:

Inte för att låta tråkig men det blir klart billigast att lämna in och få det gjort. 300-400:- brukar en tvätt in- och utvändigt gå på.

Men om inte det duger så har Turtle Wax ett svart flaska med avfettning som är grym. Sen schampo kör jag alltid Meguiars.

Vart lämnar du in då? Har hört att det ska finnas nåt uppe på plan 2 på gallerian nian. Är ju i gävle lite då och då

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

4

Känns som reklam men jag tvättade bilen hemma hos mamma och pappa en gång och de hade nåt som hette turtle superwash

http://www.xn--ob-eka.se/storage/ma/bd9315ca9ebb4cabb348dbb28cbf5230/346babdc00fa45c7991164cdb5555452/222-480-0-jpg.Jpeg/0/29560.jpeg

Bästa bruksbiltvättmedlet jag hittat. Har aldrg vaxat en bil sedan dess och bilarna ser jämt nyvaxade ut.

Det löser allt, asfaltstänk, svarta fälgar, insekter. (asfaltstänk och insekter måste man fortfarande gnugga en hel del) och alltid efteråt är det en snygg yta där vatten pärlar sig som om bilen är nyvaxad.

Den är rätt dyr och man sätter det på svampen istället för vattenhinken så det går mera än ett konventionellt schampo. Men det är den värd   ICQ/ag

Jag avfettar inte innan, bara spolar av och tvättar av bilen.  Svampen blir efter en biltvätt riktigt äcklig och jag rekomenderar gummihandskar. Det för att medlet löser all fet skit på bilen och samlar upp det i svampen. Brukar avfetta den och tvätta ur den efter ett tag så att man inte smetar tillbaka skiten på bilen i slutet. Men det fastnar ändå en hel del svart gegga på händerna som är rätt svår att få bort.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

5

FlashTec skrev:
JBlom skrev:

Vart lämnar du in då? Har hört att det ska finnas nåt uppe på plan 2 på gallerian nian. Är ju i gävle lite då och då

Ja dom i 9an huset ska vara bra. Annars Kryddans bilvård eller vad dom heter på Kryddstigen. Tvättade firmabilen och den blev kanon.

Mera känd som jb...

6

David, Luleå skrev:

Känns som reklam men jag tvättade bilen hemma hos mamma och pappa en gång och de hade nåt som hette turtle superwash

http://www.xn--ob-eka.se/storage/ma/bd9315ca9ebb4cabb348dbb28cbf5230/346babdc00fa45c7991164cdb5555452/222-480-0-jpg.Jpeg/0/29560.jpeg

Bästa bruksbiltvättmedlet jag hittat. Har aldrg vaxat en bil sedan dess och bilarna ser jämt nyvaxade ut.

Det löser allt, asfaltstänk, svarta fälgar, insekter. (asfaltstänk och insekter måste man fortfarande gnugga en hel del) och alltid efteråt är det en snygg yta där vatten pärlar sig som om bilen är nyvaxad.

Den är rätt dyr och man sätter det på svampen istället för vattenhinken så det går mera än ett konventionellt schampo. Men det är den värd   ICQ/ag

Jag avfettar inte innan, bara spolar av och tvättar av bilen.  Svampen blir efter en biltvätt riktigt äcklig och jag rekomenderar gummihandskar. Det för att medlet löser all fet skit på bilen och samlar upp det i svampen. Brukar avfetta den och tvätta ur den efter ett tag så att man inte smetar tillbaka skiten på bilen i slutet. Men det fastnar ändå en hel del svart gegga på händerna som är rätt svår att få bort.

De kan väl inte vara fel att rekommendera en bra produkt kan jag tycka. Tack för tipset :-)

7

JBlom skrev:
FlashTec skrev:
JBlom skrev:

Ja dom i 9an huset ska vara bra. Annars Kryddans bilvård eller vad dom heter på Kryddstigen. Tvättade firmabilen och den blev kanon.

Kanske skulle ta och lämna in den på 9an då åtminstone denna gång när den är så extremt skitig :-)

8

Värt att testa och unna sig en gång åtminstonde.
Man slipper ju arbeta och resultatet blir oftast jättebra ICQ/ab

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

9 Senaste redigerad av gonzo74 (2016-04-06 23:17:44)

Som "putsb-g light" och gammal bilrekondare vill jag bara ge ett tips, ALL SMUTS skall lösas upp med lämpligt medel och därefter på med högtryck och skölj bort skiten, SEN tvättar man med schampo och gärna tvätthandske ist för svamp.

Supertvätt enligt mig är mindre bra då det är ganska starkt, och silicon gör det mesta blankt.

Då rekommenderar jag hellre att använda något bra schampo, som motverkar dom smutslösande ämnena i olika avfettningsmedel och tillför lite "skydd" efter tvätten.

Finns hur mycket info om bilvård som helst på nätet om man är nyfiken i ämnet, läs runt, försök lägga det på en nivå som passar sig själv och sist men inte minst prova olika medel mm och hitta sin egen favorit !

Och som det skrevs innan, många firmor idag tar inte så mycket betalt för en handtvätt så det lönar sig nästan o lämna in.
Jag tvättar i en GDS hall och priset brukar ligga runt 150-200:- om jag inte har lust att stressa för mycket. Plus medel och tid så är firmans pris inte långt borta eller billigare, gillar inte o tvätta ute pga antingen sol eller vind.

10

Ett tips på tvätta bilar eller bussar som stått ett tag och fått lite svamp och mossa på tak mm. Är att använda båt tvätt. Den är extremt stark om man inte blandar ut den rätt enligt flaskans etikett. Börja med svagare blandning och öka på om lacken tillåter. Köpte en flaska på Marin butiken här i stan, och använde den på riktigt gamla mögliga och svampiga båtar, och det slutliga resultatet är helt otroligt ICQ/bf

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.