76

mettis skrev:
Engdahl skrev:

Och sedan ett svar på Mettis fråga om dragracebuggyn...

Den byggdes och kördes av Mikael Appell på den gamla goda tiden - ni vet då Ove/Frid och Mika Jansson krigade om snabbaste tid. Efter att ha stått i träda ett tag som naken kaross/bottenplatta köptes den av Fredrik Ström. Där någonstans började vi smida planer om att bygga en bil ihop som i första hand skulle hävda sig i div street race - lätt, hyffsat stark och med bra grepp på bakhjulen även på opreppad asfalt.

Efter att ha sett ett antal dyra motorras genom åren bestämde vi oss för att bygga motorn med fokus på hållbarhet, utan en massa exotiska delar men med en hel del tänk kring spec, mappning, etc. Motorn har levererat enligt förväntan och varit i stort sett problemfri trots en hel del repor på både bana och gata. Vi får se om det blir en tråd någon gång i framtiden om motorn.

Det enda egentliga felet vi har haft, var när vipparmsbryggan lossnade efter ett mekanikermisstag :-). Detta innebar i sin tur att vi krökte en vevstake, men eftersom vi kör med originalstakar var det ju bara att gå ut på baksidan och plocka från en av motorerna som låg där:-).
Växellådan har vi däremot fått jobba en del med vilket också är anledningen att den inte är körbar för närvarande.

I takt med åldern har även förståndet blivit bättre vilket innebär att vi numera håller oss till organiserade tävlingar på bana. Har man sett några krascher inser man värdet i att ha brandmän och sjukvårdare i närheten...

Vi har kört i olika gatbilsklasser. Målsättningen att nå mittentior (eller lägre) är ännu inte uppfyllt. Bästa tid hittills är 10.7s resp 205km/h (med gatdäck).

Kul att ni har den! Jag har topplocken (S/F) mm från Apells motor, han splittade den och sålde på Bug-Run Marknaden för 20 år sedan...

Din Buggyplatta här ovanför är berömvärd! Tror att många skulle vilja skruva isär sina och göra likadant...
Känner till några som gjort det, sedan har tyvärr Buggy'n blivit ståendes i delar - som generation II "ej färdiga Buggy's" ? Köpläge på dessa ;-)

Kul att topparna finns kvar! Jag vill minnas att Mikael jagade en hel del kompressionsförhållande på den motorn.

Apropå  renoveringar så gäller det att färdigställa moment som ger inspiration att fortsätta. I mitt och sonens fall var det att få ned den på hjul (även om det hade varit mer praktiskt att ha den på rullvagnen) samt att starta motorn (även om det lika gärna kunde ha väntat till i vår...). Inspiration är mer kraftfullt än transpiration, men nu är väl inte jag känd för att vara speciellt snabb med mina renoveringar:-).

77

Sanning å säga, så har jag krökt vevstakarna, och kört sönder topparna......

Men jag har lappat ihop topparna, och skall lägga i motorn nu till helgen i min Buggy !
Om det håller för en veckas provkörning, så är det dragracing på F13 i Norrköping 9/9 !

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 42&p=3

78 Senaste redigerad av Engdahl (2018-07-16 07:57:01)

Hög tid för en uppdatering i denna tråd. Bygget har inte varit lika inaktivt som tråden, men det verkar som att det är först på semestern det finns tid att tanka ner bilder från mobilen, skriva inlägg, etc.

Efter att chassit satts ihop har bland annat pedalstället renoverats och motorns startats.

Motorn är i princip orörd förutom att förgasaren renoverats, lite nya tänddelar och lite nya packningar på kritiska ställen (insug mot topp, oljesil, ventilkåpor, packbox innanför svänghjul, mm). Försökte ladda upp ett klipp från när vi provstartade motorn men filen var för stor. Motorn gick dock fint med stabil tomgång, etc. Oljetrycket låg stabilt på 2 bar med kall motor vilket känns mycket bra.

Post's attachments

101_Pedalställ_kompr.jpg, 181.12 kb, 1024 x 768
101_Pedalställ_kompr.jpg 181.12 kb, 25 downloads since 2018-07-15 

103_Oljetryck_kompr.jpg, 243.97 kb, 1024 x 768
103_Oljetryck_kompr.jpg 243.97 kb, 24 downloads since 2018-07-15 

79

Sedan var det dags att ta tag i karossen. I och med att den hade stått utomhus ett tag behövdes en rejäl rengöring. Notera gärna de många tryck-knappsfästena för kapellet, många skruvhål blir det...

Post's attachments

104_Karosstvätt_kompr.jpg, 372.99 kb, 1024 x 768
104_Karosstvätt_kompr.jpg 372.99 kb, 27 downloads since 2018-07-15 

105_Karosstilverkare_kompr.jpg, 202.17 kb, 1024 x 768
105_Karosstilverkare_kompr.jpg 202.17 kb, 27 downloads since 2018-07-15 

80

Lägg filmen på youtube och klistra in en länk så funkar det ICQ/bs

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

81

Engdahl skrev:

Sedan var det dags att ta tag i karossen. I och med att den hade stått utomhus ett tag behövdes en rejäl rengöring. Notera gärna de många tryck-knappsfästena för kapellet, många skruvhål blir det...

Lite kul med etiketten då dom flesta plast"nissar" med lite affärssinne kopierade buggy karosserna..då det begav sig. Man kan ju undra var denna karossen plastades.. Om någon nu brydde sig om etiketten. Vet att här i blekinge där jag bor fans 2eller 3som gjöt buggy karosser som förmodligen var mer eller mindre avgjutningar av någon annans "original" min egen hade vissa ojämnheter.. Dom jag fick kapa upp och justera..men nu är den helt klart min egen...
Alltid roligt att se andras tolkningar av konseptet vw buggy.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

82

michaelth skrev:
Engdahl skrev:

Sedan var det dags att ta tag i karossen. I och med att den hade stått utomhus ett tag behövdes en rejäl rengöring. Notera gärna de många tryck-knappsfästena för kapellet, många skruvhål blir det...

Lite kul med etiketten då dom flesta plast"nissar" med lite affärssinne kopierade buggy karosserna..då det begav sig. Man kan ju undra var denna karossen plastades.. Om någon nu brydde sig om etiketten. Vet att här i blekinge där jag bor fans 2eller 3som gjöt buggy karosser som förmodligen var mer eller mindre avgjutningar av någon annans "original" min egen hade vissa ojämnheter.. Dom jag fick kapa upp och justera..men nu är den helt klart min egen...
Alltid roligt att se andras tolkningar av konseptet vw buggy.


Sen undrar man om de började på serienummer 1000 eller 1010 :-)

83

Tack för tipset om filmklipp.

När det gäller buggykarosser verkar det finnas i princip lika många varianter som det finns karosser. Svårt att hitta två som är lika :-).

Nästa steg var att plasta igen alla hål. Dels satt det ju som sagt en hel det tryckknappar till kapellet som jag inte kommer att använda, dels har tidigare ägare kapat upp en hel del hål på olika ställen för div kablar, lampor, mm.

Hålen är slipade/fasade från baksidan och glasfiberbitarna är tillklippta så att de matchar fasningen (nedersta biten är minst och sedan blir de gradvis större). Funkade bra måste jag säga. Det var länge sedan jag plastade men det visade sig inte vara så svårt.

Ett tips är att köpa ett gäng kakburkar nästa gång barnen i området säljer för sina idrottslag. Alla blir glada - barnen som säljer, alla de som äter och du själv som kan använda plasten i de tomma burkarna som underlag/mothåll när du plastar :-).

På framskärmarna var det enklare att först kapa upp ett större hål med hålsågen istället för att försöka lägga igen alla små hål från, som det verkar, ett otaligt antal varianter av olika blinkers.

Post's attachments

106_Framskärm_kompr.jpg, 434.83 kb, 1024 x 768
106_Framskärm_kompr.jpg 434.83 kb, 25 downloads since 2018-07-16 

107_Framskärm_kompr.jpg, 134.14 kb, 1024 x 768
107_Framskärm_kompr.jpg 134.14 kb, 22 downloads since 2018-07-16 

108_Framskärm_kompr.jpg, 266.06 kb, 1024 x 768
108_Framskärm_kompr.jpg 266.06 kb, 22 downloads since 2018-07-16 

109_Framskärm_kompr.jpg, 387.25 kb, 1024 x 768
109_Framskärm_kompr.jpg 387.25 kb, 24 downloads since 2018-07-16 

111_Framskärm_kompr.jpg, 123.71 kb, 1024 x 768
111_Framskärm_kompr.jpg 123.71 kb, 25 downloads since 2018-07-16 

84

Samma sak med bakljusen. Äntligen försvinner spåren från Volvon som varit donator till de ursprungliga baklysena...

Post's attachments

112_Bakljus_kompr.jpg, 425.5 kb, 1024 x 768
112_Bakljus_kompr.jpg 425.5 kb, 21 downloads since 2018-07-16 

114_Bakljus_kompr_2.jpg, 279.6 kb, 1024 x 768
114_Bakljus_kompr_2.jpg 279.6 kb, 23 downloads since 2018-07-16 

115_Bakljus_kompr.jpg, 306.21 kb, 1024 x 768
115_Bakljus_kompr.jpg 306.21 kb, 24 downloads since 2018-07-16 

116_Kaross_kompr.jpg, 403.72 kb, 1024 x 768
116_Kaross_kompr.jpg 403.72 kb, 20 downloads since 2018-07-16 

117_Kaross_kompr.jpg, 359 kb, 1024 x 768
117_Kaross_kompr.jpg 359 kb, 23 downloads since 2018-07-16 

85

Har även plastat igen hålet för tanklocket då detta kommer att bytas samt flyttas till en position närmare tanken. Tanklocket hade en rejäl förstärkningsplatta inplastad i huven, därav det stora hålet.

På mittenbilden syns även några av alla de hål i "torpedväggen" som tidigare tagits upp för kablar. Dessa kommer också att plastas igen för att så att säga börja från nytt.

Post's attachments

118_Huv_kompr.jpg, 116.16 kb, 1024 x 768
118_Huv_kompr.jpg 116.16 kb, 21 downloads since 2018-07-16 

119_Huv_kompr.jpg, 138.61 kb, 768 x 1024
119_Huv_kompr.jpg 138.61 kb, 22 downloads since 2018-07-16 

120_Huv_kompr.jpg, 118.44 kb, 1024 x 768
120_Huv_kompr.jpg 118.44 kb, 22 downloads since 2018-07-16 

86

Ettvtipps jag fick från en kille som jobbade med renovering av corvette karosser att se till så ett stadigt skickt topcoat finns på bägge sidor av karossens alla lagningar,då man därigenom får en mer uniform yta..som man sedan slipar ner, och sedan spacklar och lackerar.ett laminat där man inte lagt på ett tätande skickt suger fukt..han rekommenderade att låta karossen stå ute i solen gärna södersidan av ett hus i minnst ett år då plasten härdar vidare, ja även spackel.... jag märker med min 18år gammla lackering /plastning, att den sjunkigt en del, fast jag  jobbade med plasten under flera år.. Hade karossen under en mörkgrön press i solen en sommar för att efterhärda, sen klossade ner den igen...från plastning till lackering tog ett par år..om man kan ha karossen i en lackrings ugn så är det bra.fast det är ju alltid frågan hur noga man vill vara.
En plastad lagning efterhärdar med den högsta tempen den utsatts på så har man plastat ganska kallt och den sedan står i solen fortsätter härdnings processen.så fick jag lära mig...däeför kan det stinka styren om glasfiberförstärkta laminat som ligger i solen.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

87

Tack för informationen! Vilka bra tips. Passar bra att det blir några av årets varmaste dagar denna vecka.

Det styrker mig också i planen att åka med bilen ett tag innan slutlig lackering, även om huvudskälet till det är att köra ett tag för att säkerställa att allt verkar fungera innan lackeringen.

88

Julledigheten gör att det återigen finns lite tid och inspiration att uppdatera tråden med vad som har hänt sedan i somras.

Plastningen av karossen är i princip klar. Det har varit riktigt många små-hål som behövdes läggas igen (puh). Jag har även plastat en vägg till batterilådan med hjälp av plåten som tidigare täckte igen hålet. Sonen fick börja öva på plåtkonstruktion genom att tillverka ett fäste till laddningsreläet som också placeras i batterilådan.

Post's attachments

120_Kaross_kompr.jpg, 294.65 kb, 1024 x 768
120_Kaross_kompr.jpg 294.65 kb, 22 downloads since 2019-01-01 

121_Batterilåda_kompr.jpg, 151.22 kb, 1024 x 768
121_Batterilåda_kompr.jpg 151.22 kb, 18 downloads since 2019-01-01 

122_Batterilåda_kompr.jpg, 146.15 kb, 1024 x 768
122_Batterilåda_kompr.jpg 146.15 kb, 17 downloads since 2019-01-01 

123_Batterilåda_kompr.jpeg, 207.1 kb, 1024 x 768
123_Batterilåda_kompr.jpeg 207.1 kb, 19 downloads since 2019-01-01 

89

Jag har från början upplevt buggy'ns utseende som lite "tungt", mycket beroende på det relativt stora överhänget runt om. Det blir extra tydligt om man jämför med t.ex. en Meyers Manx kaross. Ganska enkelt fixat med hjälp av tejp och en sticksåg.

Post's attachments

124_Kaross_kompr.jpg, 341.66 kb, 1024 x 768
124_Kaross_kompr.jpg 341.66 kb, 20 downloads since 2019-01-01 

125_Kaross_kompr.jpg, 321.61 kb, 1024 x 768
125_Kaross_kompr.jpg 321.61 kb, 20 downloads since 2019-01-01 

126_Kaross_kompr.jpg, 465.35 kb, 1024 x 768
126_Kaross_kompr.jpg 465.35 kb, 17 downloads since 2019-01-01 

90

Isak blev lite pepp på att polera tanken. Fint resultat med tanke på att den inte kommer att vara så synlig :-).

Post's attachments

127_Tank_kompr.jpg, 371.95 kb, 768 x 1024
127_Tank_kompr.jpg 371.95 kb, 17 downloads since 2019-01-01 

128_Tank_kompr.jpg, 381.03 kb, 1024 x 768
128_Tank_kompr.jpg 381.03 kb, 17 downloads since 2019-01-01 

91 Senaste redigerad av Engdahl (2019-01-01 23:47:21)

En milstolpe i bygget kommer att vara när störtburen är klar. Hatten av för alla som får till en design som både är funktionell och snygg.

Målsättningen i detta bygge är att få till en design som är ok för dragracing men även någorlunda snygg att se på. Så här i efterhand inser jag att det hade varit betydligt enklare om jag bytt till original golvhalvor med försänkning under stolarna för en lägre sitthöjd. Nu blev det ett ganska detaljerat jobb att trolla bort effekterna av min och sonens +190cm, med godkänt avstånd mellan hjälm och båge, utan att buggyn ser ut som ett höghus.

Efter att ha tillverkat bottenbalkarna i 50x30x3mm stålrör använde jag vanliga 45x45 träreglar som mockup för att testa olika vinklar och höjder. Mitt intryck är att även små förändringar av 1-2 cm hit eller dit gjorde mycket för helhetsintrycket.

Med måtten som jag valde är det aningen för tight mellan båge och hjälm, men om det någon gång blir aktuellt med dragracing kommer jag att byta stolarna till aluminium vilket kommer att ge några cm lägre sitthöjd.

Måtten på reglarna översattes sedan till riktiga ritningar på burens alla ingående rör.

Post's attachments

129_Bur_kompr.jpg, 249.83 kb, 1024 x 768
129_Bur_kompr.jpg 249.83 kb, 20 downloads since 2019-01-01 

130_Bur_kompr.jpg, 396.25 kb, 1024 x 768
130_Bur_kompr.jpg 396.25 kb, 22 downloads since 2019-01-01 

131_Ritning huvudbåge_kompr.jpg, 42.51 kb, 838 x 531
131_Ritning huvudbåge_kompr.jpg 42.51 kb, 19 downloads since 2019-01-01 

92

Efter att rören bockats i 42x3 mm blev det så dags att börja passa in allt. Även med relativt enkla verktyg kommer man långt. Den enklare varianten av rörnotch från verktygsboden tillsammans med en kraftig men förhållandevis billig borrmaskin från Jula har fungerat bra så långt. Av de varianter av hålsågar jag testat hittills, ger Bahco's sågar ihop med skärpasta från Rocol överlägset längst hållbarhet. De billigare varianterna blir tandlösa efter 2-3 kap men Bahcos har inte tappat en tand efter ca 10 kap så långt.

Post's attachments

132_Verktyg_kompr.jpeg, 339.42 kb, 1024 x 768
132_Verktyg_kompr.jpeg 339.42 kb, 21 downloads since 2019-01-01 

133_Bur_kompr.jpg, 151.79 kb, 1024 x 768
133_Bur_kompr.jpg 151.79 kb, 15 downloads since 2019-01-01 

134_Bur_kompr.jpg, 162.5 kb, 768 x 1024
134_Bur_kompr.jpg 162.5 kb, 22 downloads since 2019-01-01 

93 Senaste redigerad av Engdahl (2019-01-02 00:12:50)

Och nu är vi faktiskt framme i modern tid :-). Jag hoppas att hinna fixa till det mesta av strävorna innan julledigheten är över. När allt är ihop-punktat och ser ut att passa kommer jag sedan att demontera bågen från bilen för att komma åt att helsvetsa. Har svetsat mycket MIG tidigare men tänkte ta tillfället i akt att lära mig TIG-svetsningens ädla konst i och med detta burbygge.

Post's attachments

135_Bur_kompr.jpg, 466.06 kb, 1024 x 768
135_Bur_kompr.jpg 466.06 kb, 25 downloads since 2019-01-01 

94 Senaste redigerad av michaelth (2019-01-02 00:10:54)

Gillar stuket.... fast jag fyllde på med plast... ville ha rent 2 sitsig. men det är  gamla synder...
slutbesiktigde i sommras... såhär kan ett 10 000 kronors bygge se ut...
http://forumbilder.com/images/2018/07/09/DSCF9117.md.jpg
http://forumbilder.com/images/2018/07/09/DSCF9118.md.jpg


https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=50168

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

95

Härligt med burbygge det är krångligare en man tror


mitt senaste bara 100m till

Post's attachments

Monster truck rebuild.png, 532.17 kb, 680 x 413
Monster truck rebuild.png 532.17 kb, 23 downloads since 2019-01-02 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

96

En intressant sak med buggy-byggen är att det trots ett så pass gemensamt utgångsläge går att få till helt olika stuk. Michaelth - imponerande att du klarat dig på 10 000kr. Jag är rädd för att budgeten för mitt och sonens bygge blir en smula högre ICQ/ah ...

Nu är i princip alla rören ditsatta. Kvarstår strävorna som ska gå till framvagnen och så att helsvetsa allt förstås. Eftersom strävorna framåt kommer att gå igenom "torpedväggen" så kommer de att monteras med bultförband. Bra med tillgång till en lokal burfirma (Finess) när man snabbt behöver delar.

Post's attachments

136 Bur_kompr.jpeg, 285.6 kb, 768 x 1024
136 Bur_kompr.jpeg 285.6 kb, 19 downloads since 2019-01-12 

137 Bultförband_kompr.jpeg, 158.58 kb, 768 x 1024
137 Bultförband_kompr.jpeg 158.58 kb, 15 downloads since 2019-01-12 

97

ja det går inte att jämföra byggen rakt av... då mitt är ett enkelt hemmafix bygge  utan dyra grejer... men roligt endå.. hade jag byggt det idag skulle jag gjort annorlunda..
men med dom förutsättningarna som jag hade då dvs arbetslös och litet garage... 4*6.5 m...så blev det okey... men tankar finns för en fortsättning..
er finnes båge ser mycket kompetent och bra ut!!! till skillnad mot mitt skrot.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

98

Jag har en gammal -59 som byggdes med liknande förutsättningar så jag förstår läget. Bilen finns kvar så kanske blir det en tråd om den någon gång...

Buren i nuvarande bygge är byggd för att vara godkänd i dragracing. Vi har egentligen inte några sådana planer men det skulle kännas synd att inte fånga tillfället. Merjobbet och merkostnaden är ju inte så himla stor ändå.

99

Som vanligt är det långt mellan uppdateringarna i tråden, men det innebär inte att bygget stannat av. Det är onekligen ett styvt jobb att bygga bur, speciellt om den ska TIG-svetsas. Även om det är många arbetstimmar mellan inläggen så syns det inte så stor skillnad.

Nu känns det dock som att burbygget börjar närma sig slutet. Det som återstår är två stöttor från bakdelen av buren ner till gaffelbenen samt två snedsträvor som ska gå från huvudbågen ned till golvet bakom stolarna.

Ambitionen är att buggyn ska se ut som om den byggdes på 60-talet fast med en lite rejsigare look. Det innebär att karossen kommer att behållas så intakt som möjligt. Det hade varit mycket enklare att kapa bort en stor del av karossen invändigt för att få dit buren, men vi (jag och sonen) vill som sagt behålla lite av original-looken.

Ett exempel är instrumentbrädan som numera är bortkapad från huven. I de flesta fall ersätts denna med någon form av fäste för mätarna, medan vi kommer att behålla den och montera den på insidan av buren.

Ett annat är att baljan bakom sätena kommer att behållas. Det innebär att stävorna till gaffelbenen kommer att behöva gå igenom karossen för att kunna skruvas fast i bakre delen av buren. Blev det begripligt? Det kommer såklart lite bilder på detta när vi kommit lite längre:-).

Post's attachments

138_Chassi_komp.jpg, 536.02 kb, 1024 x 768
138_Chassi_komp.jpg 536.02 kb, 10 downloads since 2019-06-07 

139_Chassi_kompr.jpg, 568.25 kb, 1024 x 768
139_Chassi_kompr.jpg 568.25 kb, 9 downloads since 2019-06-07 

140_Chassi med kaross_kompr.jpg, 291.41 kb, 1024 x 768
140_Chassi med kaross_kompr.jpg 291.41 kb, 5 downloads since 2019-06-07 

100

ICQ/ay