Har inte tänkt på det förut men ser nu att mina nya bromsslangar agerar styrstopp, det kan ju inte vara riktigt bra.
jag ser inte att det finns några egentliga styrstopp som begränsar Max styrutslag utan det går att vrida hjulen till de sagda bromslangarna tar stopp.
Ska det verkligen vara så ?
Sitter inte styrstoppen som en del av i spindlarna på Typ 3? Har mina verkstadspärmar nedpackade och kan inte verifiera just nu.
Om det är bromsslangarna som begränsar låter det som om du har för korta slangar.
Det trodde jag också så jag köpte längre slangar å de är längre än det skall sitta på en typ 3 med skivor.
Tar hjulen i innerskärmarna?
På min hade jag bekymmer att däcken tog i innerskärmarna när man svängde. Bara precis nuddade. Men då jag skulle ju regbesikta bilen och ville ha med Porsche 17"cup-fälgarna kunde jag ju inte ha det så. Så för att få till det så satte jag en liten svetsloppa på styrstoppet och klarade frigången mot innerskärmarna.
Men bromsslangarna var aldrig något problem.
Nej, nu ljuger jag. Jag hade visst problem med bromsslangarna. Men det var för att jag bytte bromsoken till Talbot Horizon ok.

Lite special kanske ändå.
Ska ta bort slangarna å kolla styrutslaget, får jag ta och mäta slanglängden utifrån det
Aha, nu ser jag den lilla klacken på spindeln som går mot klacken på undre bärarmen.
Men när man har bilen upphissad så går de omlott så styrutslaget blir längre då, sänker man ned hjulen så tar det stopp mycket tidigare och längden på bromsslangen ser ok ut då.
Aha, nu ser jag den lilla klacken på spindeln som går mot klacken på undre bärarmen.
Men när man har bilen upphissad så går de omlott så styrutslaget blir längre då, sänker man ned hjulen så tar det stopp mycket tidigare och längden på bromsslangen ser ok ut då.
Det är därför som original fjädringsstoppet har en begränsning både uppåt och nedåt. Har de rostat bort eller har någon kapat av dem? 
Hur ser de stoppen ut, tror inte något är bortkapat. Genomslagsgummna är borta med det är ju en annan sak
Det är nog genomslags gummit han menar. Det är ju en kudde som stoppar genomslaget när fjädringen trycks ihop och en som hindrar den från att fjädra ut för mycket.
Mycket riktigt så är det övre fästet bortrostat därför den fjädrar ned så långt. Och det andra gummit är borta hrmm av andra orsaker. Undrar om det kan bli nedslag på besiktning för detta ?
Det finns nog få nu aktiva besiktningsmän som vet hur fjädringsstoppet ska se ut på en Typ 3, så det är nog ingen större risk.
Jag kör med det lilla gummit från det övre fästet även på det nedre. Då kan man åka rimligt sänkt och fortfarande ha ett stopp på fjädringen.
14 2016-03-30 11:24:22 Senaste redigerad av michaelth (2016-03-30 11:25:06)
Om det finns ett fjädrings stopp skall det ju sitta någon sorts gummi där.. Men som sagt så felar väl större delen av fjädrings stoppen på gamla fordon.. Frågan är om någon fattar det då dessa fordon är rena antikviteterna mellan alla mackperson fjädrade fordon.. men visst finns väl någon nära pensionen som kanske vet..
det brukar finnas små gummikuddar med gänga i ändarna.. Om man delar en dylik på mitten borrar och gängar in i genomslags fästet så går den sedan att gänga fast hur tjock den e... Tja hur långt är ett snöre 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Såna där universal gummistoppar finns det förstås, frågan är om det behövs.
Med den fridfulla framfarten som våra fordon numera förs i så är det ju inte troligt att det ska bli några framhjulslyft med maximalt utfjädrad framvagn.
Tja det skall vara nu i tjälskottstider.. Tänkte mig ishockey puckar.... Under schassiet att lägga ner bilen på
så man inte skaver av färgen från schassiet.......
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Med den fridfulla framfarten som våra fordon numera förs i så är det ju inte troligt att det ska bli några framhjulslyft med maximalt utfjädrad framvagn.
Man vet aldrig när man råkar ha lite för mycket varv och däcket greppar lite extra när man släpper kopplingen.
http://race.ulkhyvlers.net/dragrace/Pit … C_4047.jpg
På en länkpinne skulle jag inte vara så orolig. Men inte så kul om kulbultarna bottnar.
Uppåt är det nog inte så farligt. Det värsta som kan hända är väl att damaskerna till kulbultarna stressas eller att det drar i bromsslangen.
Nedåt vill jag hellre ha ett fjädringsstopp som begränsar rörelsen än att kulbultarna eller ramhuvud + asfalt sätter stoppet.
Finns ju såna här universal stopp som är enkla att få dit och bara att kapa gummit till lämplig tjocklek http://images.biltema.com/PAXToImageSer … arge/63107

