1 Senaste redigerad av car_l (2016-03-26 08:22:49)

Mycket knepigt fel på torkarna som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt  ICQ/ac
Alla tåtar i bilen är nydragna, så motorn är bara testat löst utanför bilen innan jag monterade den.

Först så funkade inte torkarna alls när jag drog ut knappen, tänkte att det är väl dålig jord på den så jag drog en temporär jordkabel och höll löst mot torkarmotorhuset, då fungerade det.
Märkte att jag hade monterat torkararmarna i fel läge då dom gick ner å torkade på plåten mellan huv och ruta.
Justerade upp armarna och testade igen med den temporära kabeln, funkade bättre nu med armarna ett par tre drag, sen så gick säkringen (16A tog jag, det skulle det vara när de var 6v i bilen, har 12v konverterat nu)
Böt säkring men den gick på direkten å så är de fortfarande, så fort jag slår på strömmen så går säkringen till torkarna, men kopplar jag bort kablarna på torkarmotorn så funkar allt annat..

När jag sen sumrade mellan stiften på motorn så har jag kontakt mellan jord och ett stift till, de två svarta kablarna, de är även kontakt mellan dom och motorhuset..

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/IMG_6111_zps8rymrrad.jpg

Har kopplat efter de här schemat
Torkarmotorn heter J1 på schemat och torkarknappen heter E
De nedre svarta kabeln går till 30 på knappen och den mittre till jord.

Testade att koppla bort den nedre kabeln som syns på bilden men inget liv i motorn, böt plats på nedre svarta och den blåa fall jag blandat ihop dom när ja kopplade, med de funka lika illa då, säkringen gick direkt..

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/schema_zpshy2hoial.jpg

Hela schemat
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … /bug54.jpg

Knappen verkar funka som den ska då jag inte har kontakt mellan de två stiften på den när knappen är intryckt.
Testade att sumra mellan stiften på några andra motorer jag har ligger på hyllan, men de vart jag bara ännu mera förvirrad av, en del ger kontakt mellan stift och hus och en del inte, några var märkta med + - S och nån sån hade jag kontakt mellan + & -  Default/hmm 
Har jag en hög torkarmotorer med tvärkortis i eller vad...???


För så mycket vet jag att + & - inte är så bra kompisar i el sammanhang...


Redigerade lite då jag såg att jag skrivit att bägge svarta gick till 30 vilket dom givetvis inte gör....

2 Senaste redigerad av Björn J. (2016-03-26 00:40:50)

Hmmmm. Dessa motorer har en kortslutningsbroms, 53e, som skall kortsluta motorn och förhindra att torkarna eller motorn bara går på och liksom hoppar över parkeringsläget. Det kan vara felkopplat eller så kan det vara ett fel i strömställaren.

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
Vidare finns det en 31b, minus eller jord över strömställare.


http://savarturbo.se/~steve/upload/torkare.JPG
Färgkoderna i denna skiss stämmer nog inte med VW.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Ok

Så här heter kopplingarna på min motor

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5517_zpsiraz671i.jpg

Å så här är "felet"

54d har kontakt med huset när jag sumrar

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5522_zps2adkcq0w.jpg

Å 31b som borde vara jord har ingen kontakt när jag sumrar.....

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5523_zpscazbb6ig.jpg

Men när drar mittenblecket nedåt så blir de kontakt mellan motorhuset och 31b

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5524_zpsicxqa1ak.jpg

4

Jo jag har också upptäckt att de där DIN nuffrorna inte stämmer med gamla torkarmotorer.
Du har också bara en hastighet. Har du bytt motorn till 12v?
Iallafall så är en anslutning ➕ från strömställare. En är ➕ till självparkeringen. Allting som heter 31 är ➖ med ett a eller b så är det kopplat via en strömbrytare eller kontakt.

Kolla strömställaren också, alltså "knappen" så den inte kortsluter för tidigt, då går säkringen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Björn J. skrev:

Jo jag har också upptäckt att de där DIN nuffrorna inte stämmer med gamla torkarmotorer.
Du har också bara en hastighet. Har du bytt motorn till 12v?
Iallafall så är en anslutning ➕ från strömställare. En är ➕ till självparkeringen. Allting som heter 31 är ➖ med ett a eller b så är det kopplat via en strömbrytare eller kontakt.

Kolla strömställaren också, alltså "knappen" så den inte kortsluter för tidigt, då går säkringen.

Har bytt ut rotorn (eller va den som snurrar kallas) till en från en volvo, resten är äkta VW.
Knappen har jag testat, den bryter som den ska

6

Jag kan nog inte hjälpa dig mer... Men på bilden har du ju öppnat upp vid motorns växellåda där matrisen sitter som påverkar kontakterna som du mäter på på bilden.
Du får göra så att du listar ut hur dessa fungerar.

Du skall ha konstant spänning på ingången på en sådan kontakt, den skall ge spänning till motorn tills motorn är i parkeringslägem då skall denna kontakt lyftas och motorns plusanslutning skall samtidigt jordas! Alltså en kontaktgrupp med tre kontaktytor. Det ser ut som om det är den du är inne och pillar på med det svarta mätstiftet i din senaste bild.
Kolla att dessa tre kontaktpunkter inte har kontakt med varandra samtidigt, för då får du kortis.

Sedan skall det då finnas en anslutning troligtvis din 54d som är direktkopplad till en av motorns kolborstar, den anslutningen får ju spänning via strömställaren, när du drar ut den i första läget.

Jag föjer denna tråd, men som sagt jag har svårt att tänka abstrakt här, det hade varit lättare irl om jag hade torkarmotorn framför mig...

Jag har också byggt om sådana torkarmotorer, dels med en rotor/ankare från bakrutetorkarmotor från Volvo 145, dels med rotor köpt hos VW Up-North, men i båda fallen upplever jag att torkarna viftar på alldeles för snabbt. Nu senast i beach-buggyn fick jag hela torkarmekanismen från en 1302 med liggande motor och två hastigheter att passa, då var torkarproblemet ur vägen.... Man måste nämlgen ha torkare och spolare (beroende på årsmod.) på sådana bilar, OM det finns en vindruta....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Björn J. skrev:

Jag kan nog inte hjälpa dig mer... Men på bilden har du ju öppnat upp vid motorns växellåda där matrisen sitter som påverkar kontakterna som du mäter på på bilden.
Du får göra så att du listar ut hur dessa fungerar.

Du skall ha konstant spänning på ingången på en sådan kontakt, den skall ge spänning till motorn tills motorn är i parkeringslägem då skall denna kontakt lyftas och motorns plusanslutning skall samtidigt jordas! Alltså en kontaktgrupp med tre kontaktytor. Det ser ut som om det är den du är inne och pillar på med det svarta mätstiftet i din senaste bild.
Kolla att dessa tre kontaktpunkter inte har kontakt med varandra samtidigt, för då får du kortis.

Sedan skall det då finnas en anslutning troligtvis din 54d som är direktkopplad till en av motorns kolborstar, den anslutningen får ju spänning via strömställaren, när du drar ut den i första läget.

Jag föjer denna tråd, men som sagt jag har svårt att tänka abstrakt här, det hade varit lättare irl om jag hade torkarmotorn framför mig...

Jag har också byggt om sådana torkarmotorer, dels med en rotor/ankare från bakrutetorkarmotor från Volvo 145, dels med rotor köpt hos VW Up-North, men i båda fallen upplever jag att torkarna viftar på alldeles för snabbt. Nu senast i beach-buggyn fick jag hela torkarmekanismen från en 1302 med liggande motor och två hastigheter att passa, då var torkarproblemet ur vägen.... Man måste nämlgen ha torkare och spolare (beroende på årsmod.) på sådana bilar, OM det finns en vindruta....

Då kan du få lite mera huvudbry nu, för nu har jag mekat lite med växellådan på torkarmotorn men inte vart jag klokare för det...  Default/lol
Nu funkar motorn nästan iaf..

Började med att slipa lite på rotorn då de kändes lite skrovel på ytan, å eftersom en loppa på stiftet eller på en brytarspets inte är så bra så tänkte jag att det är samma sak här.

De syns att de är en ful yta

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5534_zpsfps7kob2.jpg

Högra delen putsad å vänstra orörd

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5535_zpsxsdzjx0z.jpg

Sen slipade jag lite på kontaktytorna i växellådan med en magnetfil, bra eller dålig vet jag inte. Innan filning så är jag ganska säker på att det inte var kontakt mellan 54d å 54, men efter filning så var de kontakt.

Testkörde motorn löst innan jag monterade tillbaka den i bilen, måste vara kortis nånstans, för jag får inte 31 stiftet att funka som de jordstift det är, motorn funkar bara om jag håller jordkabeln mot motorhuset.
Så de enklaste blev att fixa en ny jordpunkt

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5542_zpsuwywi5md.jpg

Sen monterade jag i motorn i bilen och kopplade som schemat visar bortsätt från att jag använde min nya jordpunkt, å när jag slog på huvudströmmen så startade motorn direkt, spelade ingen roll alls om jag hade torkarknappen på eller av, motorn gick konstant..  Default/lol

Å när jag sedan testade att byta plats på svarta och blå kabeln på motorn så funkade allt som det skulle.... nästan....
Motorn går baklänges...
Återstoppläget på torkarna funkar "som det ska" men på fel ställe
Och om jag använder original jordpunkt så går säkringen direkt.

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5543_zpskk5vi14d.jpg

Tänkte att det är väl bara att justera armarna så dom ligger rätt, tack o lov så testade jag motorn med armarna uppfällda, för eftersom motorn går baklänges så hade jag brutit sönder nåt på armarna eller garanterat repat huven då armarna gick åt det hållet... Default/hmm

Avslutade dagen med att koppla så här, då stannar torkarna när jag trycker in knappen och då kan jag även montera armarna så det stämmer   ICQ/ab

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5553_zpsphsody18.jpg

Å om inte du kommer på nån annan lösning så kör jag nog på detta, att torkarna stannar när jag trycker in knappen kan jag leva med..  ICQ/ab

8

Ja det skall bli kortslutning med 31b, det är nämligen den som är kortslutningsbromsen.
Du skall ha en jordpunkt i godset, annars funkar det inte.
Den anslutningen du kopplade till när motorn gick hela tiden är självparkeringsläget, anledningen till att den hoppade över parkeringsläget och fortsatte att gå var väl den att torkararmarna inte var monterade, och inte hade torkarbladens friktion mot rutan att jobba mot.

Men du är på rätt väg!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Så 31b ska inte kopplas till jordpunkt i bilen?

10 Senaste redigerad av Björn J. (2016-03-31 11:48:10)

car_l skrev:

Så 31b ska inte kopplas till jordpunkt i bilen?

Nej det skall den inte, den skall till vindrutetorkarnas stömställare, kolla i detta
schemat.

http://www.clippern.se/buggy/koppla/VW62-65.jpg

Torkarmotorn är "W" den befinner sig under höger strålkastare i schemat, "E" är stömställaren.
På strömställaren kopplas 31b in, sedan finns det en anslutning, 31, som då jordar 31b när det är dax för det.

Även om din bil inte överensstämmer med den i schemat är det mesta likadant ändå.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Hmm, fast jag har ju bara 2 anslutningar på min knapp om du kikar på mitt schema högst upp.

Blir intressantare med tiden den här tråden, kul å reda ut var felet är, fast ja är nöjd som det är nu också när torkarna stannar där jag stänger av knappen..  ICQ/ab
Å går de å få rätt som det ska vara så är ju det ändå bäst  ICQ/ab

12

Dagens trådlyft men råkade hitta denna.

car_l skrev:

Hmm, fast jag har ju bara 2 anslutningar på min knapp om du kikar på mitt schema högst upp.

Om du bara har två tåtar på knappen så har du fel knapp till den motorn (eller tvärtom  ICQ/ab )
Man kan pilla om motorn och tillsammans med ett relä få samma funktion. Postade ett inlägg på meanbugs för många år sen som jag ser nån har postat vidare här
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?pid=8674#p8674
Tyvärr utan fungerande bilder nuförtiden verkar det som