1

Har en fundering kring 6V startmotorer.
Har ägt fyra bilar med 6V samt har en polares bil med 6V i mitt garage. Samtliga har samma problem. När man vrider på nyckeln så klickar start motorn  bara ibland.. Har nya batterier och det funkar lite bättre när dom är precis fullladdade men även då kan det ibland strejka. Har märkt att om man lägger i växeln och rullar bilen lite fram och tillbaka så hjälper det! Kan det vara så att kuggarna på svänghjulet hamnat "fel" så att startmotorns kuggar krockar? Kan även påpeka att jag i tre av bilarna bytt startmotornbustning med endast marginell förbättring..

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Kolla så att du har bra jord... Mella motor/låda och kaross. Och mella kaross och batteri.

Det är viktigt på 12v bilar och jätteviktigt på 6v ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3 Senaste redigerad av Björn J. (2016-03-20 07:52:18)

Jordflätan som skall sitta mellan växellådan och en av bärarmarna är ofta kass, den sitter ju i ett utsatt läge. Kolla den, eller byt med en gång. Jag brukar ofta skruva fast en fet kabel i startmotorns övre fästpunkt som jag sedan skruvar fast i samma skruv i bottenplattan som batteriets jordfläta är fastskruvad i.

MEN... Nu är det inte startmotorn som klickar, det finns en solenoid som först skall knuffa in startmotorns drev mot kuggkransen i svänghjulet, och därefter sluta en stor fet kontakt som kopplar ihop batteriet med startmotorn.

OM denna kontakt är oxiderad, bränd, eller trasig på annat sätt, eller om batteriets anslutningar eller jordförbindelse är dålig, då når hela strömmen inte fram och orkar inte dra runt startmotorn, vi pratar här om strömmar i storleksorngningen 80-100ampere, vid 12 volt, teoretiskt det dubbla vid 6 volt...

Min erfarenhet är att denna solenoid är utsliten, eller att "någon tidigare ägare" bytt motor och/och eller svänghjul så att antalet kuggar inte stämmer överens...

Men kolla första alla anslutningar, om det inte hjälper så byt ut solenoiden, eller vad 17...lika bra att byta ut hela startmotorn! Och då mot en NY!! Håll inte på och joddla med begagnade grejer här, det skapar bara en massa ny irritation... Samma gäller den dan du tvingas byta generator, köp nytt!

Nej, jag har inga vinstintressen inom reservdelsindustrin....

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Är nog inne på ditt spår där björn. Solenoiden fungerar eftersom startmotorn hoppar igång om man gungar lite på
Bilen med växeln i.. Dvs får svänghulet att röra sig lite.. Men det är
Möjligt att "trycket" blir för litet på kuggen så att den inte orkar in i svänghjulet annat än med ljte hjälp av rörelser på svänghjulet.. Får
Nog bli ny startmotorer på mina bilar. Otroligt irriternde problem som av någon anledning aldrig uppträder i getrag lådan i min motorbänk utan endast i bilarna.. (Talar iof för dålig gjord...)

Learning by experience is a great way to spend money...

5

Problemet i detta fall är oftast spänningsfall i kablarna batteri-tändningslås-solenoid. När man vrider om nyckeln får solenoiden för låg spänning och orkar därför inte trycka in startmotordrevet i svänghjulet om inte svänghjulet står rätt mot startmotordrevets kuggar.

Lösningen på detta är ett relä som kopplar förbi tändningslåset så att strömmen går direkt från batteri till solenoid. Googla "hard start relay" för kopplingsschema.

6 Senaste redigerad av Björn J. (2016-03-20 19:58:03)

HenrikL skrev:

Problemet i detta fall är oftast spänningsfall i kablarna batteri-tändningslås-solenoid. När man vrider om nyckeln får solenoiden för låg spänning och orkar därför inte trycka in startmotordrevet i svänghjulet om inte svänghjulet står rätt mot startmotordrevets kuggar.

Lösningen på detta är ett relä som kopplar förbi tändningslåset så att strömmen går direkt från batteri till solenoid. Googla "hard start relay" för kopplingsschema.

Ja så är det också.
Problemet här är att kontakterna i tändningslåset som kan vara brända eller glappiga. Inte fel att koppla över ett relä, visst det är en bra lösning. Men man kan ju också prova först med en kraftig startknapp, återfjädrande strömbrytare alltså, eller så byter man kontaktblocket i tändningslåset.

Manöverspänningen på solenoiden matas nu med en flatstiftshona som sitter på en flatstiftshane i solenoidens bakkant, troligtvis har denna anslutning någon gång haft ett skydd, men jag har aldrig sett något sådan, eller ens spår av ett. Detta är också en illa utsatt anslutning som kan samla på sig en massa oxid, så kolla den med.

Så du kan ju dra en kabel från denna ansutning, den är ofta dubblerad, och leda fram den till batteriets pluspol, och kolla om solenoiden arbetar bättre med direktkontakt till batteriplus, innan du kopplar relän eller tändningslås.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Hade ett liknande bus på min bil. Där var/är tändningslåsets manöver till startmotorn flyttad till återfjädrande rejäl knapp. Räknade ut att kontakterna i tändningslåset är dåliga så jag kör vidare med knappen. Med det hände av och till att det bara klickade svagt när man tryckte på knappen. Felet i mitt fall var att det satt en för tunn kabel till knappen och från knappen till original kabel som går till solenoiden på starten. Bytte ut dessa två till något betydligt rejälare och det har varit 0 klick efter det. Jag lärde mig av detta att det är noga med rätt typ av kabel samt god kontakt överallt. Snubblade även över en del kabeskor som tappat orken och satt löst  ICQ/ag Lycka till!

8

Det är en rätt så hög ström som solenoiden drar, vill minnas att jag mätte 5 ampere på en 12 voltsbil, så det torde ju vara 10 ampere i ett 6-voltssystem, så det krävs rejäla kontakter och grova fina och gärna färska kablar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Om man har motorn ur kan man passa på att grada av kuggen på svänghjulet och lägga en klick fett på startmotorns drev. Då blir det lite lättare för solenoiden att skjuta in startmotorns drev och startmotorn får lite lättare att snurra motorn.

10

TobiasL skrev:

Om man har motorn ur kan man passa på att grada av kuggen på svänghjulet och lägga en klick fett på startmotorns drev. Då blir det lite lättare för solenoiden att skjuta in startmotorns drev och startmotorn får lite lättare att snurra motorn.

Ja det gör man väl alltid i förebyggande syfte... Samt fetter in bussningen samtidigt. Jag brukar använda hjullagerfett/kullagerfett till detta, eller egentligen använder jag detta fett till ungefär "allting".

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."