26

Få du ingen resistans när du ohm mätar givaren är den dött. Höjer eller sänker du flottören ändra sig resistansen och det syns mycket väl på din multimeter. Minns inte riktig men mellan 10- 70 ohm är det.

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

27

Har en splitbuss -67, Min tankmätare visar inte att den är fulltankad fast den är det. Går det att justera mätaren? eller måste man in å röja i tanken och tankmätaren?

28

vwpaul skrev:

Har en splitbuss -67, Min tankmätare visar inte att den är fulltankad fast den är det. Går det att justera mätaren? eller måste man in å röja i tanken och tankmätaren?


Har lagt ned en hel del tid på detta på senare tid, då för typ 1 men det är i grunden samma problematik.

Jag skulle gissa att din tankmätare inte är en VDO orginalmätare, utan en eftermarknadsmätare. I så fall är det förklaringen. Dessa har ca 30 ohms resistans, medan VDO har 15 ohm. Även om man byter ut både givare och regulator (den som sitter på baksidan av mätaren) så hjälper det inte. Full tank ger bara ca 1/2 tank på mätaren. Irriterande!

Kom tillbaks med vad du har så ska jag ger dig mer info. Detta är ett stort bekymmer för ett stort antal personer tyvärr, och tillverkarna struntar i att lösa det  ICQ/aq . Delarna lirar helt enkelt inte med varandra. Så länge mätaren är orginal VDO så kan man byta ut både givaren och regulatorn. Men så fort mätaren byts blir det problem.

29

BeeGee skrev:
vwpaul skrev:

Har en splitbuss -67, Min tankmätare visar inte att den är fulltankad fast den är det. Går det att justera mätaren? eller måste man in å röja i tanken och tankmätaren?


Har lagt ned en hel del tid på detta på senare tid, då för typ 1 men det är i grunden samma problematik.

Jag skulle gissa att din tankmätare inte är en VDO orginalmätare, utan en eftermarknadsmätare. I så fall är det förklaringen. Dessa har ca 30 ohms resistans, medan VDO har 15 ohm. Även om man byter ut både givare och regulator (den som sitter på baksidan av mätaren) så hjälper det inte. Full tank ger bara ca 1/2 tank på mätaren. Irriterande!

Kom tillbaks med vad du har så ska jag ger dig mer info. Detta är ett stort bekymmer för ett stort antal personer tyvärr, och tillverkarna struntar i att lösa det  ICQ/aq . Delarna lirar helt enkelt inte med varandra. Så länge mätaren är orginal VDO så kan man byta ut både givaren och regulatorn. Men så fort mätaren byts blir det problem.


Tack för svar:
Mätaren är orginal men tankgivare i tanken är en eftermarknad tyvärr. Orginalet var trasig, så va tvungen att byta. Tycker det borde gå att "lura" mätaren

30 Senaste redigerad av Björn J. (2019-05-16 19:32:14)

Mr 56 skrev:

Har du provat att jorda kabeln  genom att dutta mot jord från mätaren?
Mätaren matas väl från tändlsået med positivspänning. Sen går det en kabel till givaren som har en resistans som påverkar utslaget.
Duttar Jord med kabeln från mätaren skall den hoppa upp till fullt.

Visst är det underbart med återupplivning av gamla trådar så säg!?

Njeä, eller mest ja.
Eller på sätt och vis... delvis helt och hållet... hellre snarare än tvärtom...

Givaren sitter på minussidan.
Instrumentet får plus från tändningslåset, ofta i en svart kabel(!), instrumentet "jordas" via givaren och skall då ge en spänning till instrumentet som motsvarar nivån i tanken.
Enkelt uttryckt är instrumentet egentligen en voltmeter (mer korrekt en milliampertemeter) och givaren i tanken ett variabelt motstånd. Stabilisatorn kan vi lämna därhän just nu i alla fall.

Enligt mina erfarenheter är det ofta fel på givaren, antigen ett mekaniskt fel där släpskon inte ligger an mot det trådlindade motståndet, eller ett elektriskt fel där den tunna tråden i motståndet brunnit av.
Det är väl så, tror jag, att givarens resistans (=motstånd) skall vara 0-180 ohm där 0 representerar full tank, fela mig om jag har rätt.

Det kan vara ett elektriskt fel i instrumentet också, om "någon" kopplat 12 volt mellan instrumentets plus och minuskablar, gör inte det, det är direkt obra. Om man har stabilisatorn och givaren med i kretsen blir det betydligt bättre.
Inkommande från givaren går via stabilisatorn, denna har jag inte 100% förstått mig på, men dess uppgift är i alla fall att se till att visaren på instrumenten inte beter sig hysteriskt och ger utslag för varje väggupp man passerar, den ger en viss stabilitet och fördröjning till instrumentet.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

31

OK, har du orginal mätare så är det inte den tokiga resistansen i eftermarknadsmätarna som är orsaken. Kan du svara på några frågor, så kan jag kanske hjälpa dig mer:

1. Stämmer det att den rör sig uppåt när du fyller på, men den visar aldrig full tank?

2.Hur högt går den, och hur lågt ned går den?

3.Har du en multimeter så du kan mäta resistansen i givaren, gärna både vid tom, halv och full tank?  OBS ingen kabel får vara ansluten till givaren när du mäter

4.Har det hela fungerat tidigare, alltså med samma komponenter som sitter i nu?

Om mätaren ger utslag och rör sig så är i vart fall ingen uppeldat ännu = bra. Det kan vara dålig kontakt någonstans på vägen mellan mätare och givare, i så fall ökar resistansen och mätaren ger ett lägre utslag.  Kan kanske ge dig mer tips om du svarar på ovan.

Många (inklusive mig själv) har rapporterat att man får halv tank på mätaren trots full verklig tank, detta efter att ha bytt ut mätaren. Detta har nu visat sig bero på att eftermarknadsmätarna konstigt nog har dubbelt så stor resistans som orginalet (tror det gäller alla årsmodeller men har bara testat för SB -72 och nyare). Detta är svårt att få ordning på, men tack vare en kille i USA så funkar mina grejor nu i min -73:a.

Han byggde om regulatorn (klumpen som sitter fastskruvar i mätaren) så den ger högre spänning. Detta kompenserar då för det högre motståndet. Har testat en hel del på bänk med ett antal varianter, både orginal VDO och eftermarknadsgrejor, och det är helt klart så att eftermarknadsmätare ställer till det. De nya givarna och regulatorerna (pirat) funkar, men bara så länge man kombinerar dem med orginal mätare!

För typ 1 ( i vart fall -72 och framåt) ska givarens motstånd vara från 10 ohm ( full tank) till 90 ohm (tom tank). På buss tror jag det är från 10 till 72 ohm.  En original mätare för Typ 1 har ca 15 ohms motstånd, kopiorna har ca 30 ohm. Tippar på att det samma sak med bussens mätare. Någon som mätt?

32

1: yes den rör sig uppåt och sjunker när det börjar tryta i tanken. Men har aldrig visat full tank
2: Den går till typ 3/4 delar. när den står på noll finns det fortfarande bra med soppa kvar
3  Har inte haft möjlighet än
4: Den förra tankgivaren i tanken var kass så den fick jag byta till en kopia.

pillar man på kablarna mm bak på mätaren så flyttar sin nålen når mm då och då

33

Vi bytte givare på ljungby traktorer på jobbet...
de satt i rör och där gällde rätt längd rätt visning
de med vipparm o flöte går nog justera manuellt
men inte till 100...där gäller också slaglängden/
tankens djup

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

34

vwpaul skrev:

1: yes den rör sig uppåt och sjunker när det börjar tryta i tanken. Men har aldrig visat full tank
2: Den går till typ 3/4 delar. när den står på noll finns det fortfarande bra med soppa kvar
3  Har inte haft möjlighet än
4: Den förra tankgivaren i tanken var kass så den fick jag byta till en kopia.

pillar man på kablarna mm bak på mätaren så flyttar sin nålen når mm då och då


Ok då vet jag mer. Eftersom du har orginal mätare så är det inte felet som jag först pratade om (olika resistans på orginal och EM mätare).

Jag tippar på att:
-du antingen har en eller flera dåliga anslutningar bakom mätaren eller vid tanken, eller kanske en skadad kabel . Särskilt regulatorns jordanslutning är känslig. Du kan prova dig fram eller mäta med en multimeter. Det du beskriver tyder mest på detta.

-eller så är armen på givaren i behov av kalibrering genom att böja den. EM givare kan ha variationer i utförande. Genom att mäta resistansen vid full och tom tank kan man se om kalibrering behövs. Tom tank ska ge ca 79 ohm, full tank ca 10 ohm (värden för Typ 1 & 2 -73 och framåt, men är ganska säker att det även gäller äldre modeller). Om du bara får 3/4 utslag och det beror på givaren, så är resistansen troligen någonstans runt 15 ohm istället för 10 ohm som den borde vara.  Man får i så fall demontera och testa den på max/min utslag först så man vet den är OK, sen justera armen för större utslag (lägre resistans) vid full tank.

35

BeeGee skrev:
vwpaul skrev:

1: yes den rör sig uppåt och sjunker när det börjar tryta i tanken. Men har aldrig visat full tank
2: Den går till typ 3/4 delar. när den står på noll finns det fortfarande bra med soppa kvar
3  Har inte haft möjlighet än
4: Den förra tankgivaren i tanken var kass så den fick jag byta till en kopia.

pillar man på kablarna mm bak på mätaren så flyttar sin nålen når mm då och då


Ok då vet jag mer. Eftersom du har orginal mätare så är det inte felet som jag först pratade om (olika resistans på orginal och EM mätare).

Jag tippar på att:
-du antingen har en eller flera dåliga anslutningar bakom mätaren eller vid tanken, eller kanske en skadad kabel . Särskilt regulatorns jordanslutning är känslig. Du kan prova dig fram eller mäta med en multimeter. Det du beskriver tyder mest på detta.

-eller så är armen på givaren i behov av kalibrering genom att böja den. EM givare kan ha variationer i utförande. Genom att mäta resistansen vid full och tom tank kan man se om kalibrering behövs. Tom tank ska ge ca 79 ohm, full tank ca 10 ohm (värden för Typ 1 & 2 -73 och framåt, men är ganska säker att det även gäller äldre modeller). Om du bara får 3/4 utslag och det beror på givaren, så är resistansen troligen någonstans runt 15 ohm istället för 10 ohm som den borde vara.  Man får i så fall demontera och testa den på max/min utslag först så man vet den är OK, sen justera armen för större utslag (lägre resistans) vid full tank.

Perfekt, jag ska börja med att kolla så det är bra anslutningar. Återkommer när jag har fått mer information  ICQ/ay

36

Har mixtrat lite fram och tillbaka nu. Det verkar som att det är ljuskontakten till hel/halvljus som spökar. När man justerar ljusstyrkan på instrumentbelysningen så flyger tankmätaren i topp men när man skruvar tillbaka lite så flyger den tillbaka i rätt läge. stänger man av ljuset så står mätaren rätt. Byta ljuskontaket eller är det felkopplat?

37

Hej, tror du har ett jordfel i form av halvbra kontakt. När belastningen skiftar går spänningen upp och ned.

Att mätaren rusar upp betyder att spänningen eller resistansen i kretsen tankmätare-regulator-tankgivare ändras.

Jordskruven som också utgör fäste för regulatorn är kritisk. Har du en multimeter kan du mäta att både regulatorn och tankgivaren har bra jordning mot chassiet (=negativ pol).

De flesta kontakter och jordskruvar brukar vara oxiderade på gamla bilar. Jordfel kan ge alla möjliga märkliga effekter. Väldigt vanligt.

38

vwpaul skrev:

Har mixtrat lite fram och tillbaka nu. Det verkar som att det är ljuskontakten till hel/halvljus som spökar. När man justerar ljusstyrkan på instrumentbelysningen så flyger tankmätaren i topp men när man skruvar tillbaka lite så flyger den tillbaka i rätt läge. stänger man av ljuset så står mätaren rätt. Byta ljuskontaket eller är det felkopplat?

Prova först BeeGees förslag angående jordpunkterna.
Det är inte ovanligt att tankmätarens jordpunkt i tanken, samt att tanken i allt är dåligt minusjordad.
Annars om det inte funkar är det ju lätt att tro att hastighetsmätarens instrumentbelysning på något sätt är felkopplad.
Instrumentbelysningen har en grå/brun kabel.
Kabeln från tankgivaren minns jag nu inte vad den har för färger, men misstänker att den är brun.
"Den mystiska burken" som är en stabilisator skall jordas.

Förenklade kopplingscheman här:
http://www.beachbuggy.se/forum/download … ;mode=view

Beach-Buggy gubbarna har alltid rätt!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

39

Ska börja mixtra lite med jordningen och se vad som händer. Återkommer när jag har lekt lite mer Default/smile