1

Hej på er!

Har en tankmätare som konstant står i botten, dvs att den är död.

Hur börjar jag enklast felsöka detta?

Gäller en VW 1300S -73

2

Ta bort sladden från givaren på tanken och lägg den mot jord. Går mätaren i topp så är det givaren som är trasig.
Om inte, så är det den lille plåtburken bak på hastighetsmätaren som givit upp.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

3

Tack! Lysande tips :-)

Ska prova det du skrev.
Om det är den lille plåtburken, vilken del köper man då?

4 Senaste redigerad av Björn J. (2016-03-20 07:34:31)

Det skulle ju vara denna delen då:
http://www.classicvw.se/bensinmatar-sta … ts_id/3239

Men det kan ju lika gärna vara givaren i tanken,  ursäkta, men det är nog vanligare att den går sönder än stabilisatorn. Ja själva instrumentet kan ju också lägga av.

För alla tre dessa delar gäller det att du kan mäta dess inre motstånd med en ohm-meter, multimeter, jag vet inte hur många ohm det skall vara, men om någon av dessa delar har ett oändligt antal ohm, så är det ett avbrott, das ist vieder kaputt, das ist nich fungieren. .

Men innan dess att du börjar skruva isär och mäta, kolla alla anslutningarna! Och gör som tidigare förslag, jorda kabeln till tankgivaren, då skall mötaren visa full tank.

Koppla aldrig 12v direkt till mätaren, då brinner den upp!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Nu har jag provat att jorda kabeln som är ansluten uppe på tanken och visst, mätaren gick upp direkt!

Så det blir att beställa en sådan direkt, vore direkt lyxigt att ha bränslemätare när man är ute och kör.

6

krichan skrev:

Nu har jag provat att jorda kabeln som är ansluten uppe på tanken och visst, mätaren gick upp direkt!

Så det blir att beställa en sådan direkt, vore direkt lyxigt att ha bränslemätare när man är ute och kör.

Det är alltså tankgivaren du beställt ny, bra isåfall!
Är man litet händig kan det gå att laga dessa givare, det kan vara en släpsko som löper mot ett trådlindat motsånd som misst sin kontakt, eller så kan det vara tråden i motståndet som gått av, kanske lika bra att köpa nytt!

7

Björn J. skrev:
krichan skrev:

Det är alltså tankgivaren du beställt ny, bra isåfall!
Är man litet händig kan det gå att laga dessa givare, det kan vara en släpsko som löper mot ett trådlindat motsånd som misst sin kontakt, eller så kan det vara tråden i motståndet som gått av, kanske lika bra att köpa nytt!

Ja precis, det är tankgivaren som jag ska lägga en order på :-)
Hade också tankar på att ta bort den som sitter där nu och kolla efter eventuella fel, men jag vet inte - det känns rätt bekvämt att bara ersätta den med en ny faktiskt.

8

De 1303:or som jag fixat under de senaste åren har i samtliga fall handlat om att tankgivaren är trasig. Det verkar som det är dålig kvalité på grejorna som bara håller 40 år. Priserna på riktiga tankgivare (VDO) stiger snabbare än lägenhetspriserna i Stockholm så köp två när du ändå håller på. Den du inte använder kan du sälja om ett år och få alla pengar tillbaka. ICQ/ab

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

9 Senaste redigerad av Björn J. (2016-03-29 20:33:57)

Ja man börjar ju tvivla på den tyska kvaliteten, jag mekade med 1303 i veckan som gick, och under en provkörning lade hastighetsmätaren av, vajern gick av, det var originalvajern från 1973, ja det stod "1973" på höljet iallafall, knappast artikelnummret... Vägmätaren visade 89101, man kan ju tycka att vajern kunde hållt ytterligare minst en varvning... Även här extrade sig bränslemätaren, men det var ju en kabelsko som glappade, man kan ju faktiskt få begära mer av VW och Bosch!

10

Sen kan man väl fråga sig om det verkligen är värt att punga upp så mycket pengar för en VDO när man kan köpa en "kopia" för 2-300 riksdaler?

11

krichan skrev:

Sen kan man väl fråga sig om det verkligen är värt att punga upp så mycket pengar för en VDO när man kan köpa en "kopia" för 2-300 riksdaler?

Det beror väl på hur noga du är men originaldelar, en bilbyggarfirma på Hisingen tyckte ju inte att man skulle byta bort sin Xxxx bit för bit...kanske man tycker sålunda i Wolfsburg också?

12

Det tycker man ganska så säkerligen. Förstår resonemangetom originalprylar också, men det är mer än den givaren som bytts under åren - tyvärr :-)

13

krichan skrev:

Det tycker man ganska så säkerligen. Förstår resonemangetom originalprylar också, men det är mer än den givaren som bytts under åren - tyvärr :-)

Jag lade aldrig till någon smily, men originaldelar eller inte, det beror väl på hur fundamentalistisk man är...
ICQ/ab

14

Lånar trådern lite... Har problem med bränslemätaren som hoppar upp ett par mm trots att tanken är full när jag vrider på tändningen. Lägger jag kabeln som ansluter till givaren mot jord hoppar mätaren upp på full. Mäter jag spänning mellan kabeln ansluten till givaren och mot jord så är spänningen 6,7V och mäter jag mellan kabeln losstagen från givaren och mot jord är spänningen 8,7V. Elsystemet är 12V. Finns det mer att mäta eller göra eller är det bara att konstatera att givaren är kass?

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

15

Tagit loss givaren, men har den ansluten till kabel mot mätaren och en extern jordkabel till givarhuset. Höjer jag flottören så reagerar mätaren som den ska. Provat flottören i en vattenbalja och den flyter upp som den ska, kan den bete sig annorlunda i bensin tro?

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

16

Får svara mig själv efter lite tester... Det är inget elfel, utan det är helt enkelt fel på flötet, det flyter inte upp i bensin. Är det någon som har förslag på vad jag kan ersätta det med?

17

Kurtivan skrev:

Får svara mig själv efter lite tester... Det är inget elfel, utan det är helt enkelt fel på flötet, det flyter inte upp i bensin. Är det någon som har förslag på vad jag kan ersätta det med?

Ja, jag såg en lösning med en pingsboll.
Bara du inte tar till "frigolit" alltså cellplast, eftersom bensinen löser upp det materialet.
Annas kan du ju säkert på skroten leta reda på vilken moderns bensintanksflottör som helst, dessa brukar bestå av en plastcylinder med ett spår i som armen är bockat runt.
Eller så kanske du kan laga läckande flottor med epoxilim eller liknande.

18

En förgasarflottör borde funka utmärkt. Har man tur kan man sätta fast flottören riktigt "originallikt" genom fästet den normalt vilar i?

Bara en tanke apropå det att det oftast är värt att laga originalgrejer då man vet att de håller hög kvalité, samt är korrekt för modellen. Har gjort ett antal såna manövrar på sistone och det blir dessutom oftast väldigt billigt (gratis)!

Udda fel för övrigt, att den flyter i vatten men inte bensin. Känns den tyngre än vad den borde göra? Normalt har dessa ganska bra flytkraft. Läckage enligt Björns tes?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19 Senaste redigerad av Kurtivan (2017-02-02 18:50:38)

Flötet var av kork och överdraget med ngn typ av lack, men denna hade spruckit upp och kanske kork suger i sig om den ligger vått länge? Jag har snidat ett nytt korkflöte som jag smetade kontaktlim över, men trots att det hade torkat så löstes limmet upp av bensinen.
Nu ska det bli endera ett plastflöte som jag fått ett löfte om eller så blir det epoxilim över korken. Hålet i tanken är inte större än ca 30 mm, jag hade ju nya eftermarknads bränslegivare till en folka men dess flöte hade för stor diameter.

20

Jasså den var så gammal att den var av kork... nåväl... Korkar kan man ju finna lält, staten har en butikskjedja där man säljer buteljerade brända och destillerade varor på butelj, vissa av dessa buteljer har ju en kork i mynningen.

När jag ändå nämner "statliga butikskedjor" så såg jag i en bränsletank, visserligen i en motorbåt med dieselmotor, men ändå, att man hade ersatt flottören med en (tom) medicinburk av plast, locket var fastlimmat vid burken, med sorts lim man har till plastmodeller. Detta hade enligt båtägaren fungerat i många år, och var från början en nödreparation till sjöss.

21

se bara till så du inte får en gungande bensinmätare vilket kan hända om man laborerar ihop
fel givare och hur skvalpet är i tanken

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

22

umekille skrev:

se bara till så du inte får en gungande bensinmätare vilket kan hända om man laborerar ihop
fel givare och hur skvalpet är i tanken

På baksidan av hastighesmätarhuset finns det en liten kapsel som innahåller en stabilisator som förhindrar att mätarnålen uppför sig hysteriskt.

23

Hoppar på denna gamla tråd, då det finns ett större antal i ämnet redan...
Trots mycket bra trådar och att jag även läst ett antal på thesamba så känner jag mig inte säker på hur man testar komponenterna.

Har gjort följande:

-Kollat att jag har 12 v switchat fram till stabilisatorn ( svarta kabeln som ansluter på sidan av stabilisatorn (orginal VD0 i mitt fall).

-Kollat att jag har en pulserande spänning ut från stabilisatorn,. Har dock bara digital multimeter, men den fladdar lite mellan 10 och 11.6 V.

-Provat kortsluta(jorda) givaren i tanken mot chassiet (svart kabel lossats, sen jordats). Inget utslag på mätaren.

-Tagit ut och provat ohm-mäta mätaren (alltså instrumentet i bilen). Inget värde, alltså rimligen ingen kontakt igenom mätaren. VDO orginal.

-Testat mata mätaren med 9 V och 12 V, korta "från korta plippar upp till några sekunder" men ger inget utslag.

-Provat ohm-mäta bränslegivaren på plats i tanken. Både med kablarna anslutna ( brun och svart) och utan. Inget utslag, dvs ingen sluten krets, Tanken är halvfull ungefär.

Har jag testat fel eller inte testat allt? Tycker det är konstigt om både givaren i tank och mätaren i bilen är sönder, men visst allt kan hända.....
Bakgrunden är att tankmätaren fungerade (gav utslag i alla fall) men efter en full tankning så for den upp i topp och fastnade där. Nu när jag demonterade så såg jag att nålen hoppat över och fastnat bakom det lilla stoppblecket. Varför och vad det i sin tur kan ha orsakat vet jag inte.
Körde en hel säsong med nålen i detta "maxade" läge.

99 % säker på att givaren i tanken byts mot en eftermarknadsmodell av förra ägaren men har inte demonterat den.

Har också en extra stabilisator eftermarknad som följde med bilen och ser ny ut, och kopplade in den i bilen och även den ger 10- 12 V lätt pulserande så båda verkar hela???  Anslöt även mätaren men ingen utslag på nålen.

Har också en extra mätare som följde med, eftermarknadsmodell, även denna uppvisar samma sak (dvs inget utslag vid ohmmätning, ej heller vid 9 och 12 V matning. Men vet inte om den är ny, begagnad och/eller sönder. Därför börjar jag tvivla på min felsökningsmetod , men visst båda kan vara sönder.

Hjälp.... ICQ/bc

Vill ju vara säker på vilken eller vilka delar som är kass innan plånboken åker fram. Samt att jag inte monterar nya och bränner dem direkt. Särskilt tankgivaren är ju lite jobbig att byta då tanken måste lossas. Tack på förhand.

24

Har du provat att jorda kabeln  genom att dutta mot jord från mätaren?
Mätaren matas väl från tändlsået med positivspänning. Sen går det en kabel till givaren som har en resistans som påverkar utslaget.
Duttar Jord med kabeln från mätaren skall den hoppa upp till fullt.

25

Mr 56 skrev:

Har du provat att jorda kabeln  genom att dutta mot jord från mätaren?
Mätaren matas väl från tändlsået med positivspänning. Sen går det en kabel till givaren som har en resistans som påverkar utslaget.
Duttar Jord med kabeln från mätaren skall den hoppa upp till fullt.

Tack Mr 56, ska prova det, men jag antar det borde vara samma sak som när jag matat mätaren med 9 samt 12 V på arbetsbänken från ett trafo med hyfsad kapacitet (både duttat och senare under kanske 5 sekunder när inget hände),. Men ska prova oavsett.

Någon som vet om resistansmätningarna jag gjort säger något?  Har lite svårt att tro att både 2 st mätare och en givare är kass, tror snarare att mekanikern är kass  ICQ/ad Får alltså ingen utslag på multimetern när jag ohmar givaren på plats i tanken, eller någon av mätarna på arbetsbänken ( i samtliga fall alla kablar lossade), vilket i min hobby-elektriker värd betyder ingen kontakt mellan polerna och det brukar vara dåligt....

Så få grejor involverade men ändå så knepigt att förstå för undertecknad....