1 Senaste redigerad av Demian (2016-03-17 10:15:41)

Jag och Martin pratade skärmar häromdagen och jag kom fram till att det inte riktigt verkar ha retts ut vad det är för skillnader. Inte ens på Thesamba.

Om man tar konkreta skillnader, så har ju split runt tutgaller och ingen pressning i lyktpottan.

Min -53 oval har inte heller pressningen i lyktpottan.

Martins -55 oval har 1st pressning och Norrlands och Goophers 58-59 har två pressningar.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1478758.jpg

När det sen gäller storleken på skärmkanten fram, så verkar det finnas två storlekar.

Låga skärmkanten och den höga.

Som det ser ut nu, så har alla tidiga bilar låga skärmkanten, och på senare bilar verkar det vara blandat. Olika skärmtillverkare eller olika pressverktyg på fabriken?

Jag har mätt på Stefans 51 split, min -53 oval, Martins -55, Norrlands -58 och Goophers -59

Alla har låga skärmkanten på vänster sida. Dock har Norrlands och Goophers bilar höga skärmkanten på högersidan.

Visst finns det en möjlighet att vänsterskärmarna är bytt till äldre, men dom har dubbla pressningar i lyktpottan vilket tyder på nyare skärmar.



1951
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1478760.jpg


1953
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1477915.jpg


1955
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1478759.jpg


1958 vänster
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1478761.jpg


1959 vänster
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1478756.jpg


1958 höger
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1478757.jpg





Kom med feedback, nu ska vi få klarhet i det här.

Det skulle vara intressant att se bilder på sena ovaler och fler 58-59.

2

Är skärmkants radien mindre eller "bara" nedflyttad?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Har du inte viktigare saker att göra?  ICQ/ad   ICQ/ag

4

GB skrev:

Har du inte viktigare saker att göra?  ICQ/ad   ICQ/ag

Vem menar du??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5 Senaste redigerad av MickeW (2016-03-17 17:02:26)

Det jag läst mig till och funderat fram är:

53-55? har inga pressningar i lyktpottan låga skärmkanten tydlig "svank" mot fotsteget.
56-57 har runda pressningar, låg skrämkant, tydlig "svank" mot fotsteget.
58-59 har långsmala pressningar, hög skärmkant svag "svank" mot fotsteget + annan form ovan lyktan.

Jag har ett par 55:a skärmar på ett annat ställe så jag kan återkomma om dessa.

[

6

michaelth skrev:
GB skrev:

Har du inte viktigare saker att göra?  ICQ/ad   ICQ/ag

Vem menar du??

Att Demian har lite projekt han bör sätta fart med istället för att forska i skärmkanter  ICQ/ae

7

Min 58a har dubbla pressningar i pottan som på bilden överst i tråden, hålen för blinkers är upptagna i efterhand.
Höger
http://forumbilder.se/F97V8/20160317-205015.jpg

Vänster
http://forumbilder.se/F97V8/20160317-204948.jpg

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

8

Höger framskärm 56 oval.

Post's attachments

IMG_8006b.jpg, 287.81 kb, 1794 x 1905
IMG_8006b.jpg 287.81 kb, 119 downloads since 2016-03-17 

IMG_8017b (Small).jpg, 68.72 kb, 573 x 480
IMG_8017b (Small).jpg 68.72 kb, 107 downloads since 2016-03-17 

IMG_8019b (Small).jpg, 115.95 kb, 480 x 692
IMG_8019b (Small).jpg 115.95 kb, 115 downloads since 2016-03-17 

"ljushuvud"

9

Tycker du borde nämna stansningen mellan hålen mot karossen också, eller så är det givet? ICQ/an

10

Om det är rillorna du menar så finns de endast på bakskärmarna.

[

11

GB skrev:

Har du inte viktigare saker att göra?  ICQ/ad   ICQ/ag

He, he, tog just av mig arbetskläderna. Har jobbat hårt med att foga om murstocken. Har brandinspektion på tisdag. Då har man tid att fundera...   ICQ/ae

12

Pratade med detaljnörden himself idag, som tipsade om att jag ska göra en pappmall på själva hjulhusöppningen för att verkligen se hur det diffar.

Intressant är att vi har tre 58-59 med lägre skärmkant på vänstersidan.

En kompis har en 58-59 som gått ca 5000mil där varenda resa och tankning är bokförd med datum och allt. Ska bli intressant att se om dom skärmarna är olika.

13

Kan malla av mina framskärmar, de är original för bilen som är byggd april 1950...  ICQ/af

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1950, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2004

14

GB skrev:

Har du inte viktigare saker att göra?  ICQ/ad   ICQ/ag

Mycket bra tråd, det här är bland det viktigaste vi har att prata om  ICQ/ag

Ska mäta på mina så fort jag hinner  ICQ/ab

15

Det vore också av intresse att se hur centrum framhjul är placerat i olika skärmar. Det borde startas flera trådar i onödigt vetande och även projekttrådar hur man bygger om skärmar till rätt årsmodell. Sen har vi ju tjockleken på skärmen som varierar. Vore tacksam om alla borrar lite hål och kollar olika tjocklekar på 3-4 ställen. Ta även tid på hur lång tid det tar att komma igenom plåten så att vi får en uppfattning om olika plåtkvaliteter genom åren.

16

Gått vilse Hans? Avdelningen Motor är ett par våningar ner i huset  ICQ/ag

[

17

Har ju själv ett par splittar och vill ju inte bli ertappad med fel skärmar så därför monterar jag flared fenders fram och bak och stående framlysen så att inge skall kunna säga att jag har fel plåtskärmar på min splitt.

18

Hans Landelius skrev:

Har ju själv ett par splittar och vill ju inte bli ertappad med fel skärmar så därför monterar jag flared fenders fram och bak och stående framlysen så att inge skall kunna säga att jag har fel plåtskärmar på min splitt.

Default/lol  Default/lol

19

Mycket bra info som samlas här nu. Demians funderingar härstammar väl härifrån denhär tråden.. ICQ/ab

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=262571

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

20

Jag kollade på mina -55:a skärmar och de har inga pressningar i lyktpottorna.

Post's attachments

IMG_4942[1].JPG, 115.16 kb, 490 x 653
IMG_4942[1].JPG 115.16 kb, 108 downloads since 2016-04-02 

IMG_4943[1].JPG, 181.43 kb, 653 x 490
IMG_4943[1].JPG 181.43 kb, 111 downloads since 2016-04-02 

[

21 Senaste redigerad av MickeW (2016-04-03 19:36:19)

Jag är nyfiken på om 58:orna hade låga kanten också. Börjar man titta på splittar och ovaler så ser man ganska omgående om de har kvar originalskärmarna.

Post's attachments

skärm original.jpg, 184.71 kb, 640 x 427
skärm original.jpg 184.71 kb, 121 downloads since 2016-04-02 

skärminteoriginal.jpg, 44.59 kb, 567 x 398
skärminteoriginal.jpg 44.59 kb, 114 downloads since 2016-04-02 

[

22

Går inte "böjen" framför hjulet längre ner på de äldre med?

Och utbuktningen för strålkastaren mera markerad?

Alltså på de skärmarna med det mindre hjulhuset..

bugnbus.se

23

Kan det dessutom varit så att det inte bara fanns en maskin som "stampade ut" skärmar och att de inte var så noga på den tiden om det skulle levererats 2 olika modeller samtidigt? Jag antar att man slitit ut ett antal verktyg på skärmar till VW...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

24

Intressant tråd,men hur ligger det till bak?samma öppning upp till 60-tal?

Typ1 -57
Typ1 -64

25

Skulle kunna tänka mej att ändringen på skärmkantens höjd kom i samband med att markfrigången fram ändrades från 172mm till 155mm fr.om. -56....?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36