1 Senaste redigerad av alfamats (2016-03-17 18:13:51)

Tjena! Har fått till uppgift att underhålla några Vw-veteraner och där ibland en Vw buss. Den har glasrutor i taket så jag antar att det är en sk lyxbuss, årsmodell 59 i alla fall. Någon kallade den sambabuss, vet inte om det är rätt beteckning. Kollade växellådsoljan i den idag och såg att den hade läckt och ev saknas det olja i den, men jag är inte säker. Innan jag gör ngt så frågar jag här först så inget blir galet. Funderar på vilken typ av olja det ska vara i isf? Luktade hypoid...vilken klassning isf? Googlade lite snabbt och fann att man trätade om att det skulle vara GL4 el GL5 ICQ/ag   

Sen funderade jag på oljenivån. Som det är nu så var den ca 4 cm under påfyllningspluggen. På andra bilar jag hållit på med brukar man fylla på tills det rinner ut ur hålet, men sen googlade jag och såg ngt ritning på en oljesticka man skulle använda för att kolla nivån.
Som jag nämnde tidigare så har lådan läckt, detta vid växelförarn som går in i framkant av lådan. Kan detta bero på för mycket olja kanske??

Hade funderingar kring transen också, hittade ingen nivåplugg så jag antar det är samma olja som till  lådan.  / Mats

2

Några av mina lådor har läckt vid växelföraren, så det beror inte på att det är för mycket olja. Det ska fyllas till nivåpluggen.

Hypoid GL4 eller GL5 är en känslig fråga. Jag läste igenom en ruskigt lång tråd om det på Thesamba.

Nån där sammanfattade det bra. Hittills har ingen kunnat visa en bild på en låda som förstörts pga GL5, dock finns det många racelådor som havererat pga GL4.
Det med att GL5 löser upp växellådans gulmetaller verkar vara en seglivad myt.

Men jag har kommit fram till då jag läst igenom tråden, att GL4 gör lådan mer lättväxlad och GL5 tål mer påfrestningar. GL4 är originalrekommendationen.