911'or är fantastiska!
Jag kör en 911 3,2 Carerra från -84 och en 911 Carerra S från -06
//Kenth
Som jag skrev innan så köpte jag nya stötdämpare/spindlar fram nytt. Det bliv ju också nya bromsok då de gamla ej passade. Nya skivor och lager osv...
Fick också jaga tag i ny låsmutter till spindlarna då de hade en större dimension än original. Aluminiumhubbarna glasblästrades och fick nya lagerbanor och lager. Bromssköldarna är gamla som fått gulkromatering.
Främre bärarmarna har jag tyvärr inga bilder på. Det är gamla bärarmar som blästrats och pulverlackats. De gamla bussningarna får man bränna bort. Tog en liten brännare typ de som finns på Biltema och efter ett tag så kryper den gamla bussningen av. Efter lack så fick jag låna en press av en kompis och pressade dit nya bussningar.
Allt nu inpackat och förberett för karossen när den är lackerad.
//Jörgen
28 2019-11-24 16:35:08 Senaste redigerad av V-Dub (2019-11-24 16:46:15)
Upphängningen bak fick sig en omgång med bläster och pulverlack. Nya lager fick pressas i, samt nya bussningar. Det mesta i bromsarna är såklart nytt, såsom fjädrar mm. Det är backar bak för handbromsen och skivorna kommer utanpå dessa som en trumma med skivor. Här fick de sedan vila i väntan på nya ok.
Man kan inte montera bromsok mm permanent då man måste dra handbromswiren först så detta får man bara montera löst tills allt sitter på bilen.
Här väntar de på att få nya drivaxlar ipressade innan jag kan gå vidare.
//Jörgen
29 2019-11-24 16:43:24 Senaste redigerad av V-Dub (2019-11-24 16:47:17)
Nu är drivaxlarna ipressade och här är också oken som jag renoverat monterade. samt bromsskölden, som är begagnad och renoverad, är monterad.
Nya svärd fick jag också köpa då de som jag fick med ej matchade varandra.
//Jörgen
Detta är ren och skär porr Vilken härlig tråd !
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)
Detta är ren och skär porr Vilken härlig tråd !
Tack, kul att det uppskattas! Jag har ju fått så otroligt mycket hjälp på olika forum så nu kan jag ge lite tillbaka. Sen är det kul att ha dokumentationen för egen del mer samlat.
//Jörgen
Blir så vackert så... jag om jag ägt denna 11 skulle vara rädd att använda den...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Blir så vackert så... jag om jag ägt denna 11 skulle vara rädd att använda den...
Jag ska använda den, var så säker!
//J
Man letar ju delar under en lång tid på ett sånt här projekt. Jag handlar det mesta i Tyskland eller Sverige. Vissa delar snubblar man bara på. Här kommer några exempel på spontanköp. Radion hittade jag i Sverige, samma med fördelaren (beg). Tutknappen sitter det en kille i Polen och knåpar ihop (det blir Prototipo ratt som ni ser). Minilites köptes direkt från UK. Backspeglarna har jag för mig att jag hittade på eBay, tror det var i Frankrike de låg och väntade.
//Jörgen
36 2019-11-25 15:15:52 Senaste redigerad av V-Dub (2019-11-25 15:16:54)
Det där med bensinpumpar visade sig också vara ett område där man fick läsa på lite. Hade ingen pump med vid köpet så jag letade begagnat. Nya pumpar kostar uppemot 850 usd så jag ville gärna hitta en beg. De ser förvillande lika ut men detta är specen för T-motorer:
For the 911T carbs:
Porsche part number – 911.608.107.00
Bosch part number – 058096 0009
Operating Pressure – 0.3 bar (4.3 psi)
Pressure relief valve opens from – 0.2-0.3 bar (2.8-4.3 psi)
Fuel delivery capacity – 80 liters per hour
Current draw – 2.5 A @ 12 V
RPM – approx. 2000 rpm
Köpte en pump på eBay Tyskland. Hittade sedan en kille i Schweiz som kunde renovera. Tyvärr tänkte jag inte på att det ligger utanför EU. Tull både fram och tillbaka således... Man lär sig... Han var väldigt noggran och skickade bilder på dokumentation.
//Jörgen
Betydligt enklare att ge sig på startmotorn! Den såg ut som den legat på havsbottnen ungefär... Men sånt här har jag pillat med tidigare och man kan få fason på det mesta!
När jag fått isär allt så gjorde jag rent ordentligt. Gammalt koldamm och fett blir riktigt smutsigt! Hela kolkasetten fick bytas, hittades på eBay. Denna har fyra kol mot tex mot gamla VW som har två. Två av kolen får man löda på plats. Ny bussning i båda ändar, samt en packbox som var lite svårare att hitta. Fick tag på en som jag fick trimma lite för att funka. Solenoid inhandlades på bilelektrisk firma här i Gbg. Ny färg så blir det fint! Provkörd och klar på hyllan!
Förgasare är något som jag gillar att pilla med. Lagom skitigt, små grejer som man kan jobba med på köksbordet. Jag rengjorde och körde i ultraljudsvätt men pläterade inte om något. Lite nya munstycken och andra grejer som var trasiga eller fattades. Hittade en firma i Italien som hade det mesta på lagret. En renoveringssats där det mesta i o-ringar och packningar var med fick jag faktiskt med vid köpet.
Förgasaren är en Zenith 40TIN. Det fanns också Weber på dessa årsmodeller och de har generellt ett bättre rykte. Zenithen har ett "auxillary" bränslesystem som skulle ge lägre emissioner. Men det krånglade ofta och gjorde att förgasarna var svåra att justera. Numera blockar man ofta det systemet och plockar bort det. Jag har valt att blocka men låta det sitta kvar för syns skull.
Det var fascinerande att se att varje trippelförgasare har hela 11 munstycken! Jag bestyckade om enligt "experterna" på nätet:
Idle jet, (57)
main jet, (115)
air correction jet, (195)
Här lite "före" bilder:
Mycke delar är det...
Om Zeniths auxilary/enrichment circuit sägs bland annat detta:
The enrichment circuit is for deceleration emissions. The purpose was to keep the engine speed up when you lift off the throttle. With it deactivated the engine snaps to idle. There are no adverse effect removing it. Webers don't have that circuit.
Systemet består av sin egen krets med nål, munstycke, membran och rördragning. Det är också en solenoid och en switch kopplad som öppnar vacuum under vissa förutsättningar. Jag lät som sagt de flesta delarna sitta kvar. Dock så pluggade jag vacuumrören. Använde en popnit i lagom storlek så då kan man, om man skulle vilja, återställa till original. Satte sedan nya vävomspunna slangar så det ser fint ut. Kommer ej heller att koppla in solenoiden. Switchen har jag ej och kommer inte skaffa den heller då den inte används.
Som ni ser på bilderna så var det rejält sotigt och täppt så det kan inte ha funkat som tänkt ändå. En del av Zeniths dåliga rykte ligger i just detta systemet så jag tror att med det frånkopplat så kommer det bli bra.
//Jörgen
Med alla packningar och o-ringar bytta, rätt munstycken på plats så skulle jag justera flottörerna.
De justeras genom att man shimsar nålventilen i flottörhuset. Det är två flottörhus per förgasara så fyra nålventiler totalt. Dessa är också nya och ingår i kitet.
För att få rätt nivå behöver man ett verktyg, ett siktglas. Där ska nivån ligga mellan de nedre strecken för Zenith, de övre är för Weber. Jag använde T-sprit för att justera då det är lite mindre slabbigt att hålla på med än bensin. Använde en tratt på inflödessidan och hällde på tills nivån ej ändrades. Plockade ut nålventiler och shimsade tills jag hamnade rätt.
På den första förgasaren så gick det utan problem. På den andra så blev nivån för hög oavsett vad jag gjorde. Klurade länge på detta och fick sedan tipset att skruven för siktglaset kan vara för lång och låsa flottören. Så var fallet och med några brickor emellan så fick jag ordning på förgasare nummer två också.
//Jörgen
När flottörnivån var justerad och allt genomgånget så var jag klar. Nya slangar och klämmor. Dessa ligger nu i en låda och väntar på att få bli monterade på motorn.
//Jörgen
porrigt värre
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
För nån månad sedan så började vi riva ned motorn. Skicket och historiken var som med allt annat av det jag köpte helt okänt. Det var både kul och skrämmande att börja plocka ned den. Det är rätt motor för min bil men inte matching numbers. En 911T -71. För att fördela risken lite så tog jag hjälp av en vän som har erfarenhet av motorrenoveringar tidigare.
Så här långt så har vi inte hittat några tecken på katastrof eller haveri. Lagerbanor och ventilstyrningar ser fina ut. Men vi sätter i nya när vi gör jobbet ordentligt.
Dessa blocken är i magnesium och har ju inte bästa ryktet. De sägs bli skeva och vara svåra att ha att göra med. Många delar som ventilkåpor är också i magnesium.
Det är en hel del frågor man måste ställa sig innan man kan sätta ihop motorn igen. Ska det trimmas? Nej, jag kör original kolvar och kammar. Ska man uppgradera till hydrauliska kamkedjesträckare? Jag har tagit beslut att inte göra det. Det för med sig ytterligare ca 15.000 kr i delar. Kamkedjesträckarna är nog det mest omskrivna av alla dessa motorers detaljer. Min har hydrauliska/mekaniska som original. De kan man renovera och jag kommer till det senare. De som man monterar vid en uppgradering är hydrauliska och är en del av oljeförsörjningen. De som kör race har ofta "fasta" sträckare som man spänner mellan racen. En fallerande sträckare är inte bra, då kan, i värsta fall, kamkedjan kugga över med motorhaveri som följd. Börjar det rassla vid kamkedjekåporna så ska man inte köra en meter till. Min motor hade inga tecken på att kedjan varit så ospänd. Jag kommer som sagt renovera sträckarna och sedan, som extra åtgärd, montera ett stopp på sträckaren. Det är en eftermarknadsdetalj som hindrar sträckaren från att helt gå ned på sitt lägsta läge. Då får jag en indikation av kedjerassel och kan åtgärda innan katastrofen.
Man bör som en del av en uppgradering av kedjesträckarna också installera en senare oljepump för att täcka det ökade behovet av flöde. Det finns också en modifiering som man gör på själva blocket där man tar upp en ny oljekanal och blockar en annan. Googla "Porsche 911 oil bypass modification" så kan ni läsa allt och lite till om detta. Jag har efter att ha rådgjort med mig själv och "experter" på ämnet beslutat att också göra detta fastän jag använder original oljepump. Det ska tydligen vara lite mindre olja i sumpen då så man får lite mer kraft och att mätare/lampor för oljetryck/volym blir lite mer stabila. Vi får se!
Här är några tidiga bilder. Mycket gojs men det är ju så det ser ut i en 50 år gammal motor.
//Jörgen
46 2019-11-27 16:21:34 Senaste redigerad av V-Dub (2019-11-27 16:22:06)
Silen till oljesumpen åkte först i soporna. Men sen visade det sig svårt att hitta ny så då fick jag plocka upp den och göra rent. Blev ju ganska bra!
Kamkedjesträckare ja, det finns hur mycket som helst att läsa om dessa som ju ska vara de tidiga boxersexornas akilleshäl. Som jag skrev ovan så beslutade jag mig för att köra original och inte uppgradera. Dels rör dig sig om mycket pengar, man får byta kamkedjekåpor, sträckarna, oljepump mm. Dels så när jag talade med andra med mer erfarenhet så sa de att de hydrauliska som förses med oljetryck heller inte är nån garanti för ras. När oljetrycket sjunker så kollapsar också sträckarna. Kan tänka mig att dessa med monterat "stopp" är det bästa. Men jag nöjer mig med det näst bästa, original nyrenoverade med stopp.
Själva sträckaren har ett eget tryck med motorolja som hålls i schack med o-ringar, ventiler och fjädrar. De är duktiga de där Tyskarna! Jag kan inte redogöra exakt hur det fungerar men har förstått att det även är en övre oljereservoar som ska förse den undre om det behövs. Med ett renoveringskit kommer bland annat nya fjädrar och o-ringar. Det verkar som att o-ringarna är den svaga punkten och mina var lite hårda, särskilt en av de större.
Att renovera är på papperet inte så svårt: ta isär, byt ut delar, sätt ihop. Jag måste nog säga att det var bland det pilligaste jag någonsin gjort. Det är tryck som man måste hantera samtidigt som man ska få låsringar på plats. På den nedre (som är svårast) använde jag buntband för att hålla ned kolven. En gång for allt iväg och jag fick leta delar högt och lågt. Akta ögonen! Man luftar sedan med en pianotråd som är böjd på ett visst sätt medans man fyller på olja. Många svordomar senare så fick jag ihop båda och nu ligger de båda apterade och väntar på att få monteras. (Man pressar LÅNGSAMT ned kolven med hjälp av ett skruvstäd och låser den sedan i bottenläget med pianotråd). Var mätt, pigg och i allmän harmoni innan ni påbörjar detta arbete. När det är färdigt, lägg er och vila, kolla lite American Pickers, Wheeler Dealers eller Car SOS på TV, det är du värd!
//Jörgen
Trevligt med nån i samma sits! Jag beslöt också köra med original sträckare.
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Jag fick låna en liten ultraljudstvätt som fick gå varm. Avfettning, brake cleaner, trasor och borstar för att få allt så rent som möjligt. Topparna fick sig en omgång av glasbläster innan de ska skickas på inslipning av ventiler och montering av ventilstyrningar. Några ventilsäten får vi nog också byta. Det visade sig vara vatten i två cylindrar. Vatten – på en luftkyld motor? Jag gissar att de spolat av den med högtryck eller liknande nån gång innan jag fick motorn.
Så här ser topparna ut efter ultraljud och grovrengöring. Och sedan efter glasblästring.
//Jörgen
Det gör sig inte själv,men fint blir det.