1

Har en folkabuss med automat ifrån 75, med lådan på bifogade bilden. Min fundering är, det som är så fint inringat på bilden, vad är det för något?

Möjligen luft? Ska den kopplas någonstans, vad gör den osv?

http://i67.tinypic.com/294q4us.png

Samt, vet någon hur man tappar dessa lådor på olja? Enkelt med en vanlig oljeplugg vid lägsta punkten verkar inte vara fallet.

2

Dags att skaffa verkstadshandbok, det finns en i länken..

http://vwfiv.se/rephandbok.htm

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

3

Jo tack, äger 3 stycken faktiskt. Inte klokare för det ICQ/ae

4

Okej, då blir det ett tyngre artilleriet bered dig på en stor Pdf-fil , se kapitel 7, det är en vacuumklocka och oljebyte sker som på många äldre automatlådor genom att skruva ner locket, där antagligen även ett filter sitter som bör bytas vid oljebyte.
https://juliorestrepo.files.wordpress.c … ingles.pdf

Det finns ett fåtal T1 och T2 med automatlådor kvar, tror det finns någon i Sverige som behärskar dessa små monster..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

5

Det är nog vacum modulatorn. Ska kopplas till vacum på insugen via T koppling. Jag är nästan säker på det. Det gäller att gardera sig  ICQ/ab

6

Det stämmer att det är vaccum-styrning. Jag har ju samma låda på min buss. Dock är denna pluggas på min låda och den växlar i alla fall.  ICQ/ag Som jag har förstått det så ska det gå att justera växellägena genom att skruva på denna. Men min funkar som sagt ändå. Är ju roligt med lite fler automat-bussar i närheten, kanske får ta en träff vart efter. Jag har även en extralåda ligger om du skulle vara i bohov av något.

Kan ju bjuda på en bild från mina äventyr förra sommaren...

https://goo.gl/photos/iQNwfNf5HaWp2p37A

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

7

Tack för svaren!