Nu är det dags att dra igång en tråd om min enkelhyttare.
Det hela började 2004. Jag träffade en pite-bo som vi kan kalla Helmut Schnell, på bugrun, och vi kom, i fyllan att språka om hans pickis, och att han hämtat några mil från mitt garage. Tillsaken hör, att, då, 2004 ägde jag inte mitt garage.
Jag åkte efter hemresan från BR till gubben som ägde bilen, och kollade på den. Av olika anledningar, tex garagebrist, så dröjde det till senhösten 2006 innan jag hämtade den. Jag och ägaren, som vi kan kalla Herbert, gjorde ett byte, så han fick en framvagn från en bay-pickis jag hade skrotat och jag fick hans pickis, som inte hade en komplett framvagn. Bilen stod inne på en loge, och han hade hämtat den i lövångerstrakten vid skrotbilskampanjen 1978, då han tyckte att den såg användbar ut.
Herbert använde pickisen till att köra ut motorsågen och sig själv i skogen. "Den är ju hög och bra och var fin att ta sig fram över stock och sten" var hans ord.
Efter avslutad tjänst som "traktor/fyrhjuling" så blev den stående i bakdelen på gården.
Eftersom Herbert inte längre hade användning av den som pickis, så kom han på den briljanta iden (NOT) att skära itu pickisen och använda bakdelen som "sågbock". Han började med gasen, och skar nästan halvvägs, men, av någon anledning så skippade han iden, och drog in "skräpet" på logen.
Där hämtade jag den. Inne på logen, med endast tre hjul, för en spindel saknades.
Detta var då oktober 2006 och jag drömde nog inte om att få igång rosthögen,
men tänkte att det var ju kul att dra till garaget, som jag just köpt.
Efter en resa i långtradaren 2008 till norrbotten hämtades två lik, en splitbuss och en splitpickis. Dessa var sålda till en herre från UK, som skurit ner och plockat de delar han behövde. Resterna fick jag mot hämtning. Tackar!
Det fanns en motor och växellåda kvar på den ena, någon krokig läm, lite annan som kunde vara "braoha". Hämtade dessa på långtradaren och mellanlagrade dom på ett sågverk utanför älvsbbyn, och åkte veckan efter upp med min släp och hämtade skrotet.
På pickisen satt ett luftgaller, som saknades på 57an, så det var framförallt därför jag tog hem dom.
Åren gick, pickisen blev förvaring för strålkastare, avgassystem och verktyg (Läs typ arbetsbänk/förvaringshylla.)
2014 bestämde jag och Helsing att han skulle kunna åtaga sig uppdraget att svetsa upp pickisen.
KALAS! Eftersom jag inte själv har möjlighet att svetsa så pass som behövs i dagsläget, och knappast känner att jag har kunskaperna att få till den, så därför så blev detta en kanonlösning.
Rensa flak och lastutrymme och under, och montera de delar ur framvagnen som saknades vid köpet. Att rensa och sortera grejorna på flaket tog en hel dag för två personer..... Ser inte så mycket ut, men.....
Skulle någon råka ha nedre bladfjädrar och allt annat på vänster sida, så är jag köpsugen, då jag tvingats plocka dessa prylar från en annan framvagn, som hör till ett annat projekt (Fifty shitty) som finns här:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11794
Så är vi framme vid maj 2014, resa till sundsvall för överlämning av pickisen med reservdelar till Helsing. Jag hade proppat firmabussen och släpvagnen till bredden med allt som behövdes. Ett rejält lass!
Mellanlandade hos Patrik B och spanade över nejden, å han kollade in pickan.
Min kompis Kristoffer var behjälplig med traktor, när vi skulle lasta om "reservdelarna" från en firmatruck till nästa.
Sjukt tight i min buss kan jag lova, men allt gick bra utan skavanker! 
Sedan fick Helsing ta över ansvaret över bilens fortsatta framfart.
Helsing började på jobbet under hösten 2014, och gjorde framsteg för varje månad under vinterhalvåret! 
För en amatör som jag, så såg inte alla uppdateringar ut att gå åt rätt håll....
Men, sen tog det bara tio minuter, så såg allt betydligt bättre ut!
MEN, bitvis så såg det nästan ut som han hade tagit över mitt initiativ att använda flaket som förvaring/arbetsbänk/skrothål...
2014 blev 2015, och fliten-slampa lös i den helsingskasmejjan.
Fortfarande saknas blå, patinerade lämmar, å tankarna har gått kring hur man ska kunna få till den, utan att för den skull köra med original-lämmar.
Planen har gått åt en SO 24:
2015 blev tidig vinter 2016 och i samband med Whiteout så var pickan klar, och jag kunde lasta den November 2015 dök det upp ett Westfalia-flak till split på blocket. Helt galet att det fick ligga flera veckor, innan jag köpte det, så, även det hämtades under resan.
Så, nu kommer den bli med Westfaliaflak istället. Dessa flak är också sålda som SO 9 (Sonderausführungen) och m-kod (M201) och den lanserades av westfalia 1957, mao samma år som min pickis tillverkades (December 57 tillverkades pickisen)
Flaket har gått på en flygplats i tyskland, med någon typ av tank på flaket. Det lär även ha suttit kapell på flaket, med tanke på hur det klarat sig från vädrets makter.
Lite kuriosa är att Fritz Herrmann från Marburg började 1956 med att tillverka SO 8 M200, breddat flak i plåt, med plåt lämmar.
STORT tack till Helsing, som gjort ett kanonjobb på min pickis! Jag är otroligt tacksam, och det är först nu, 2016, med andra ord snart 10 år sen som jag känner att denna kan bli bil igen! 
Lasset blev lite tattigt, i vanlig ordning. Men, jag fick hem allt. Till firman, där jag har en plats för privata projekt, som jag kan hålla på med på lediga stunder.
Pickisen hade rånats på diverse delar under sin törnrosasömn hos Herbert, alla bromsslangar saknades (!!!) och huvudbromscylindern, och även stången mellan pedalen och huvudbromscyllen saknades. Redan före Herbert hämtade den saknades lämmar och lastlucka.
Nu återstår mitt arbete, dels med att få tillbaka AC 5152 i det moderna registret, och sedan åtgärda bromsar, bränsle, elsystem, flak, färg, motor och växellåda.
Bilen ska transportera mig till Hessisch Oldendorf 2017 som planen är just nu.
Jag har börjat med att åtgärda bromsarna.....
Lite rörigt är det allt kring ramen på en pickis....
Nytt och gammalt får byta plats.
Bakbromsarna får också sin beskärda del!
Bromsarna är egentligen ganska bra, så det blir lite nya cylindrar och diverse smått, tyvärr saknades även en del av tryckstången till HBC´n på pickisen....
Så, om nån av er vänliga har en komplett, eller bara den delen som saknas på bilden, så är jag intresserad!!
Fronten är ju en viktig sak på splitbussarna, den gör ju lixom "allt" och min front var rejält bulig... Trist att det skulle måsta vara så, tyckte jag och Denaan, så.... Vi hjälptes åt att smårikta den så den inte skulle se lika dyster ut. Jag är riktigt nöjd med resultatet på front-riktningen!
Svårt att se alla bucklor på bilden, men det var hela fronten, och över både vänster och höger sida, plus taket. Taket tycker jag inte är lika jävligt, för det är ju mera "v" formen med splitrutan som gör en splitpickis.
Ena bakljuset var bytt, av någon tidigare ägare i historien. Sargen är förmodligen barndoor, men linsen är "hemmagjort" av en plast-reflex.
Denna lagning är en av sakerna som tillhör historiken på pickisen, varför jag inte bara byter bakljuset mot en dito som är rätt.
Dock så hade jag ett par glas-reflexer, modell militär, å dröm om min förvåning, när jag inser att glasreflexen var exakt diameter av den hemmaklippta reflexen....
Så, jag opererade isär allt, och bytte till lite snyggare modell.
Idag har jag hållit på med framspindeln på vänster-sida, som är rejält trött... Den måste ha legat väldigt dåligt till, för nål-lagren hade rostat rejält i spindeln, där det normalt ska vara rätt fettigt...
Detta är del 1 av historien om pickisen.
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden