1 Senaste redigerad av Jazz (2016-03-02 19:11:49)

Hej,

Har en VW 2.0L i en 914 (original) som stått i 10 år. När motorn når arbetstemperatur pressas olja upp ur påfyllningsröret. Kan det vara filtret? Motorn har alltid gått utmärkt tills bilen ställdes in.

Bortsett från alla vätskor och filter, vad behövs bytas nu när bilen stått?

Hoppas någon vill dela med sig av tankar/erfarenheter!

Proud owner of -73 914 2.0L

2

Ingen...?

Proud owner of -73 914 2.0L

3

Om kolvringana sitter fast så händer sådant
Då går komptrycket ned i vevhuset och trycker upp oljan
Om du kör utan oljepåfylnings lock kommer det inget
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Låter inte otroligt med tanke på att bilen har stått en längre tid. Vad kan jag göra åt detta, är det möjligt att smörja upp dem? Motorn var ej sliten när bilen ställdes in och gick utmärkt.
//May

PPRMicke skrev:

Om kolvringana sitter fast så händer sådant
Då går komptrycket ned i vevhuset och trycker upp oljan
Om du kör utan oljepåfylnings lock kommer det inget
/// M

Proud owner of -73 914 2.0L

5

Prova med Motul 300V esterbaserad olje. Den har enormt bra smørjande och rensande egenskaper. Løser upp gammal sotbildning.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

6

Det bör nog undvikas att tillsätta renande oljor i en gammal motor.

Renovera motorn medan den fortfarande är hel..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

7

vwato skrev:

Det bör nog undvikas att tillsätta renande oljor i en gammal motor.

Renovera motorn medan den fortfarande är hel..

Jag bytte till delsyntet efter ca 140.000 km på min 30 hk. Går fortfarande bra, lite moln vid uppstart enkelte gånger ICQ/ab Har varit båda i Hessich Oldendorf och Bad Camberg med delsynt, motorvägsfart 105-110 km/t.

Men hade brukad bra mineral innan, och skiftat regelmässig. Hvis det er mycket skit på topparna under ventildekslerna, kan det indikera problem.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

8

Damen som äger bilen i fråga
Får många dumma frågor om att sälja  för att fixa till problemet (pm)
Sen är det kanske inte så lätt att förstå alla tekniska termer om man aldrig har skruvat med bilar själv
Bilen i fråga stäldes in i ett garage för 10 årsen  ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke