Har läst någonstans att kammen i 30hk motorn ska vara en klen punkt?
Är det materialet i kammen eller "upphängning" av denna som är problemet?
2 2016-02-29 12:39:57 Senaste redigerad av Bengt H (2016-02-29 12:41:41)
Om du med "upphägningen" menar lagringen i blocket så brukar inte det vara några problem. Ibland kan lagringen vara repig men det funkar ändå (så länge som ramlagren är ok så får du bra oljetryck).
Smörjningen av kam mot lyftaren är nog akilleshälen då den till viss del litar på stänksmörjning dvs du ska ha mycke olja i motorn för att det ska bli bra. Har själv kört ner en motor med en omslipad kam där jag hade djupsump och sänkt oljenivå (skulle ge nån häst hette det...) stänksmörjningen uteblev och kammen gick ner sig efter 150 mil...
Konstruktionen i sig är väl ingen höjdare...Porsche insåg det och gjorde om det (ser ut som vw -61 o upp) när dom började tillverka egna block -55.
Kammen är ythärdad och lyftaren väldigt hård trots det går dom ofta ner sig fast det är ganska slappa ventilfjädrar, en bidragande orsak kan väl också vara slarv med oljebyte...
Blacklinekillarna i US har byggt om i sina motorer med egna prylar och plockar ur höga effekter. 356 kammar och svamplyftare har också använts med blandade resultat, Stefi G från Tjeckien visade en komressormatad 30 hästare med 356 grejer i ifjol o den var det bra ryt i, mekaniska ljudet från motorn var dock något annorlunda.
På Sambas Vintage speedforum var där någon som visade upp nya grejer härom veckan så det experimenteras en del på de området.
Om man skulle sätta dit rulllyftare istället för vanliga lyftare, tror du det skulle fungera ihop med utväxlade vippor och hårdare fjädrar då?
Inser att det krävs en hel del modifiering av blocket, men min motor blir special rätt mycket ändå.
Inte den blekaste aning om rullyftare är en väg att gå... ett annat tråkigt svar är att om det är en framkomlig väg så hade nog redan någon annan gjort det 
Intressant info om stänksmörjningen, det dödar idéen om djupsump...
Rullyftare:om du har kunskaperna vad som krävs i form av inbyggnad och smörjning så är det väl bara att köra! Ser fram emot en projekttråd på denna motor!
Insta: @tob_356
6 2016-03-01 10:47:38 Senaste redigerad av iooor_21 (2016-03-01 12:41:16)
Hämtade hem ett block till igår så ska demontera detta och tvätta det.
Sen börjar ombearbetingen, går tyvärr sakta med topparna....
Någon som vet vilken vinkel ventilerna har mot horisontalplanet på 30hk vs 1600? Kanske är samma?
Intressant info om stänksmörjningen, det dödar idéen om djupsump...
Nej inte helt, den större oljevolymen gör att oljan hinner avlufta lite bättre + att man har en viss kyleffekt också särskilt om man kan få till lite "cirkulation" i sumpen.
Någon som vet vilken vinkel ventilerna har mot horisontalplanet på 30hk vs 1600? Kanske är samma?
90 grader mot horisontalplanet för 25/30 hästars.
TobiasL skrev:Intressant info om stänksmörjningen, det dödar idéen om djupsump...
Nej inte helt, den större oljevolymen gör att oljan hinner avlufta lite bättre + att man har en viss kyleffekt också särskilt om man kan få till lite "cirkulation" i sumpen.
Vad smörjer nockarna i de senare motorerna? är inte det en typ av stänksmörjning också? Vad är det egentligen som skiljer dem? (ang smörjning av kamnockar)
Jo det är väl ungefär samma smörjning på dom nyare men kanske den konstruktionen är mer förlåtande...vet ej bara mina teorier 
Det här matchar väl inte ditt behov iooor men kanske för någon annan 30 hästarstrimmare
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1880205
