1

Det finns fördelar och nackdelar med att tävlingarna körs över 1/8 mile (201,17m) eller 1/4 mile (402,33m). Har man t.ex. en turbo är det säkert en fördel med 1/4 mile för att kunna utnyttja motorn medan förare med sugmotorer är nöjd med hastigheten vid 1/8 mile. Adrenalinpåslaget och spänningen finns där oavsett bansträckningen, är det så att många vill köra en kortare sträcka än den som arrangörerna förespråkar och erbjuder..

Tänkte vi kunde ventilera erfarenheter och åsikter här.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/5c/d2/5c/5cd25c98626a12f0531059947a1b8341.jpg

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

2

Tycker att 1/4-milen är fränast oavsett motor men det är skittråkigt att titta på om det kommer ett gäng 14-16 sekundersbilar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

201 meter räcker bra nog anser jag! Ligger du efter vid den sträckan så kan bara en stor motor med mycke effekt rädda dig! Stoppa i fyran och trampa full gas hade nog till och med mormor klarat av!
Fränare med side by side repor och kunskapen att få iväg bilen från start. Och att det hänger på chauffören om han sover eller inte på granen!
201 - 402 meter är bara transport så länge man inte har en promod och den lilla hastighet en VW ökar lär man svänga med bilen för att uppleva!
OBS testa ej detta med dragracing bil det vet jag av erfarenhet att det gör ont!
Om publiken hellre ser det långa alternativet så be dom se EM tävlingarna, stupar arrangemanget på publiken så finns nog inte pengar till säkerhet ändå!
Glöm inte att skriva till brain bleeding på tröjan också!

Volkmasters

Powered by East Hill Welding

4

Håller med "Herbie" om att 201m räcker gott för oss som åker folkvagn. Det blir lite mer spännande då det jämnar ut oddsen lite.
Tycker att det blir mer race på korta helt enkelt.

5

Jag tror att en av anledningarna till att streetracing är så populärt är att man kör 201 meter vilket jämnar ut oddsen mellan turbobilar och NA-bilar. Första gången på Kjula körde man 201 meter och jag lyckades torka av en Mercury Cougar med lustgas och kompressor. Han kom vid målet som ett möte men jag hann före. Sen är det även en säkerhetsfråga då det inte blir så höga farter vid 201m.

6

Har bara kört på 402 meter men jag tycker lite som Herbie. Skulle vilja testa på 201 men då Pite dragway och Fällfors är nära så hamnar tävlingarna där och det är ju 402 meter. Att ligga på nära maxvarv så länge på slutet utan att farten egentligen ökar nå mycket känns som om det inte ger riktigt tillräcklig nöjes-valuta kontra slitage.

Tror våra bilar skulle vara mycket roligare för publiken på 201. ´överraskningen att den lilla bubblan drar ifrån de snabba jänkarna' Min bästa repa på 13.22 körde jag mot en Camaro eller Firebird som körde 13.23 Den hade ca 20 kmh snabbare slutfart. Det var spännande, jag drog ifrån i början sen hela repan såg jag den bara närma sig för att passera mål i stort sett samtidigt.
Hade vi kört 201 så hade jag med stor marginal varit snabbare.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

Om man inte är i väg efter 60 foot så är det kört än då
Att man minskade sträckan i vissa klasser är det går för fort (om man kollar vad som händer i malmö )
Det är fult tillräckligt med 1/8    efter som det brukar hoppa ut saker efter 350m
Sen är bubblan så trög i farter över 180kmt så ökningen är så liten  typ 15-20 kmt
Så i mitt fall är det 201 som gäller om jag får välja
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

8

201m helt klart!

Är precis som ni sager - en transportsträcka efter 201m till mål...
Nu har jag inga värstingtider och hög effekt, men man sitter mest å lyssnar, oroar sig och tittar på oljetrycksmätaren på slutet.

// Thomas Högdahl

Thomas Högdahl - aka "Barbaskön"
Barbapapa Racing

https://www.facebook.com/BarbapapaRacing

9

Jag gillar 1/4 milen.
Tycker det ökar rätt bra efter 180 km/h.. ICQ/ad

10

Jag är med Leif :0)

Turbo Town "Home of overboost addicts"

11

1/4 på strippen!

Men 201m på gatan är också kul...

12

1/4 mile är kul att känna bilens toppfart, samt lättare att jämföra tid med andra fordon(?)
1/8 mile duger gott "att tävla på", loppet är ju liksom avgjort ,-)

13

Tänk om vi alla tyckte lika vad tråkigt det skulle vara ICQ/ab

Mettis finns översättningstabell här på sidan 20!
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Tavlin … r-2016.pdf

ICQ/af

Volkmasters