Funderar på o byta stötdämpare på -67an, tycker den är lite "stötig" och "hoppig" fram. Sänkt med spindlar och sänksatser. Även spindelleder för sänkt framvagn monterade. Funderar på att köpa kortade dämpare. O just fram är det väl inga större konstigheter. Men nu till själva funderingen, Har sänkt ett yttre hack i bakvagnen, bör jag satsa på kortare dämpare även där?
Där känns den tvärtom mot fram, mjuk o svampig. Mest förmodligen för att dämparna är slut. Men kommer jag uppleva någon skillnad mellan original eller kortade bak?
Erfarenheter tas hjärtligen emot innan jag trycker på beställknappen 
Det är nog på gränsen att det funkar med dom korta, dom är ca cc24-37cm så det är bäst att mäta, man vill ju även ha lite utfjädring
Kollade lite på classicvw och dom har en på 38,5cm och original är 42cm och då funkar det nog, för din sänkning är ca 6cm
http://www.classicvw.se/stotdampare-gas … cts_id/290
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Jag köpte korta dämpare fram till en moderat sänkt typ1 med sänkspindlar och sänksatser, men det blev inge bra dom var så korta att fjädringsvägen hindrades bytte till original och det blev mycket bättre. Klart vettigast är att sänka och plocka bort gamla dämparna, mät sen avståndet och försök hitta en dämpare som har bäst arbetsområde för just den längden. Just classic är ju väldigt dåliga att skriva ut längden på sina dämpare, men maila dom så sätter dom ut mått gjorde det förut och det var inga problem...
Dom som Johan länkade till verkade vettiga till den tänkta höjden bak.
/foppa
Ok, jag skikade på Dalhems o dom har en som mäter 25-38cm. Men jag går i funderingar på justerbara svärd för att finjustera och få upp den liiite. Så då kanske jag ska satsa på original längd på bakdämparen iaf.
Intressant att Foppa13 tycker att original blir bättre fram med. Jag får väl helt enkelt mäta på min bil o se. Är inget fel på mina dämpare fram utan skulle väl byta mest för att få en förbättring, men kanske räcker med nya bak då!
5 2016-02-25 18:39:36 Senaste redigerad av Johan W (2016-02-25 18:40:08)
Droppspindlar ändrar inte höjden för stötdämparna.
Ja 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Droppspindlar ändrar inte höjden för stötdämparna.
![]()
Ja
En, det har jag kolla på. Men sänksatsen är väl i stort sätt i botten. Så då borde kortare dämpare bli bra fram iaf. Får mäta o kolla. Så här skriver Dalhems om en dämpare dom säljer: 7cm kortare än original i utdraget läge och 10cm kortare ihop tryckt. Dessa gas-stötdämpare är specialgjorda för sänkta kulbultsframvagnar. Ögla i ena ändan och pinne i andra.
Min bil är väl gissningsvis sänkt mellan 7-10 cm.
Att sänksatsen sitter i botten säger ju egentligen ingenting, det beror ju helt vad den utgår från för punkt. Testa med originaldämparen först, åker du inte klapplågt så kanske den funkar tillräckligt bra. Sänker man en bubbla så försämrar man komforten hur man än gör...
/foppa
Har du kortat framvagnen något? Fjädringen blir väl styvare desto mer du kortar. Kör själv utan dämpare fram och det är duktigt hårt vill ja lova, tur stolarna är mjuka 
1972 Bay buss
Kör med en 2" kortad ifrån Empi, hittar info hos dom att enbart org dämpare skall användas. Dom menar väl att läget på justeringen ligger så att inga kortare behövs. Blev en beställning på nya KYB gr2 till bakvagnen, då blir det samma runt om.
Många färdiga sänkframvagnar har väl högre stötdämpartorn så att det funkar med orginallängd på stötdämparna.
Många färdiga sänkframvagnar har väl högre stötdämpartorn så att det funkar med orginallängd på stötdämparna.
Ja så kan det ju vara. Inte tänkt på innan.
Jag får väl leva med att den är lite "hoppig" fram, o hoppas på förbättring bak men nya gasdämpare. Läste någonstans att många tycker en sänkt typ1 blir bättre med en hederlig oljedämpare fram och gas bak. Erfarenhet någon?