1

hej hade lite problem med min generator på min bubbla 67a förut, bytte då kolen så funkade den utan att laddningslampan börja lysa ett tag, men sen börja den blinka till ibland och tillslut så lös den hela tiden, har haft av kolen och kollat och dom ser bra ut, kollat så spåren i axelen inte är igen sotade , kolalt så fjädrarna trycker på kolen ordentligt, men de hjälpte inte

kan de va laddnings reläet ? e de lönt att äns hålla på med den generatorn mer? för de e väll ett jävla jobb och byta en har jag för mig ?

2

Har du mätt något?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

3

j:son skrev:

Har du mätt något?

inget alls faktiskt, börja lysa vid väla och körde hem till jobba på ättekulla och skulle mäta ikväll men kom i bråk med chefen så blev av med jobbet så nu står den utanför verkstaden och behöver lagas Default/hmm  kanske kan få hen den ikväll.

4

fan fick inspiration nu efter jpm dyno day att iallafall få min bibbla besigtigad i år, och de går ju inte utan generator som laddar...

vill helst inte riva av generatorn och byta den (eftersom bilen står på en vanlig parkering just nu och de är ett jävla jobb har ja hört )

så hur felsöker jag bäst nu då?

starta bilen med full laddat bateri och mäta mellan + och - på batteriet och så ska de hålla en bit över 6 volt, så långt är jag med men om de inte gör de hur mäter jag vidare ?

5

koppla loss generator remmen anslutningar på generatorn . ta plus ifrån batteriet till d+ generatorn minus till gods . om generatorn snurrar då , då ska den kunna ladda .
då får man kolla laddrelät .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

6

kisavw skrev:

koppla loss generator remmen anslutningar på generatorn . ta plus ifrån batteriet till d+ generatorn minus till gods . om generatorn snurrar då , då ska den kunna ladda .
då får man kolla laddrelät .

okej då får vi se om ja hinner prova de imorgon.

var sitter laddnings reläet på en 67a typ 1 6v ? går de och testa eller de e bara och byta ?

7

Fast det tog inte ens en timme när jag bytte.
Fega inte.  ICQ/ab

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

8

hampusjacobsson skrev:

var sitter laddnings reläet på en 67a typ 1 6v ? går de och testa eller de e bara och byta ?

Under baksätet.  Kolla längden på kolen i generatorn oxå.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

9

j:son skrev:

Fast det tog inte ens en timme när jag bytte.
Fega inte.  ICQ/ab

mja har sökt lite och läst en del " skräck historier " så ska nog börsöka hålla denna vid liv sålänge det går ICQ/ab blir 12 volt sen när plånboken tillåter .

kolet var felet från början då den börja lysa ibland ( ytterst sällan ) sen bytte jag dom ( dom gamle var helt slut och spruckna )  sen gick de bra några mil sen börja lampan blinka ibland när man körde och då räckte de att släppa gasen och låta den sjunka i varv och sen köra upp den igen, efter ett tag börja den lysa konstant ICQ/ac

tror jag ska ut i mörkret nu mer ficklampa och se om jag får igång bilen och om jag kan mäta något ICQ/ab

10

Om den inte laddar vid högre varv kan kollektorn vara oval, då kastar kollektorn ut kolen. Om motorn står på tomgång o man trycker på kolet med ett finger kan man känna att det hoppar ut o in. En snabbreparation kan vara att böja fjädrarna lite så dom trycker hårdare eller lägga något emellan kolet o fjädern. En seiös reparation innebär svarvning av kollektorn ICQ/ab

11

Bengt H skrev:

Om den inte laddar vid högre varv kan kollektorn vara oval, då kastar kollektorn ut kolen. Om motorn står på tomgång o man trycker på kolet med ett finger kan man känna att det hoppar ut o in. En snabbreparation kan vara att böja fjädrarna lite så dom trycker hårdare eller lägga något emellan kolet o fjädern. En seiös reparation innebär svarvning av kollektorn ICQ/ab

provade faktiskt att trycka på kolet vid ett tillfälle för en fläder flög åt helvete när jag skulle lossa kolet och se hur axlen såg ut, känndes inte dom kolet hoppade så tror den är okej och flädrarna trycker som satan så där är det nog ingen fara ICQ/ab

självklart var batteriet ur laddat efter kanske 20 mins körning med lysande lampa... så fick inte igång bilen nu på de lilla batteriet som var kvar så nu står de på laddning och vi provar igen imorgon kväll ICQ/ab

går de testa ladd reläet på något lätt sätt ?

12

Har du kollat att remmen inte är slak.. Default/hmm . eller ännu otroligare, att generatorns remhjul verkligen driver generatoraxeln.. ICQ/am . ICQ/an
Det finns en liten möjlighet att du inte har någon liten kil i kilspåret på generatoraxeln ICQ/an ?!
Om så är fallet, så kommer generatorns remskiva att kunna slira på generatoraxeln vid större belastningar (högre varvtal)! Default/hmm

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

13

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Har du kollat att remmen inte är slak.. Default/hmm . eller ännu otroligare, att generatorns remhjul verkligen driver generatoraxeln.. ICQ/am . ICQ/an
Det finns en liten möjlighet att du inte har någon liten kil i kilspåret på generatoraxeln ICQ/an ?!
Om så är fallet, så kommer generatorns remskiva att kunna slira på generatoraxeln vid större belastningar (högre varvtal)! Default/hmm

remmen är ny bytt och sitter ganska så hårt tycker jag, så den slirar nog inte.

remmen verkar oxå driva axlen så där är det nog lugnt där med.

och när jag satte dit nya remmen så kontorlerade jag verkligen så kilen stt därnär jag fick på remskivan och de gjorde den då, fast den kan man väll slå sönder den med iofs så ska kontrolera det iallafall!

14

Skruva bort locket på laddningsrelät och kolla kontakterna kan va brända med dålig kontakt som följd.
Ta fin smärjelduk och putsa på dem men koppla ur batteriet innan.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

15

Glömde, relät är även stomanslutet genom bultarna det är fastskruvat i, så putsa lite där med och lägg lite kopparfett mellan relä o kaross så ska det nog hålla kontakten många år framöver.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

16

Hej. Min beach buggy 67 laddar inte heller det är också 6v
Men min generator laddar som den ska
Bara att det klickar i laddrelät å laddlampan blinkar ;-(
Vad är det då?

17

Lundsbrunn skrev:

Hej. Min beach buggy 67 laddar inte heller det är också 6v
Men min generator laddar som den ska
Bara att det klickar i laddrelät å laddlampan blinkar ;-(
Vad är det då?

Jag har svårt att tänka mig att generatorn laddar batteriet om laddningsrelät "bara klickar".
Börja med att kolla alla anslutningar på batteri, generator och laddrelä, även som ovanstående skriver, jordningen!
De där gamla reläerna är ju förstås en källa till irritation, dom håller inte i evighet, möjligen är ju ditt relä från 1967... Så det har kanske inte bara gått i pension, utan kanske ett steg längre.
Undertill på dessa laddningsrelän sitter det ett trådlindat motstånd, tråden i detta kan lätt skadas eller så brinner den till slut av.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."