26

Hej Bengt, ja det blir bra med dina gamla trummor, skall anpassas lite bara. Nu kan jag komma vidare i projektet, det är kul. Tack för tips om vattenskärare!

Bensans skrev:

Hallå
Kul om du kan använda trummorna i ditt projekt, kämpa på.
Finns även en firma i Enköping som vatten skär, om du behöver.
Bengt

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

27

Är det stora widefive typ-3 trummor du har? Komplett med bromssköldar? Eller är irs bärarmarna från typ-3 oxå?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

28 Senaste redigerad av Christofer (2016-04-01 07:51:06)

God morgon! Jag har bärarmar från en bubbla, trummor från en typ 3 & bromssköldar, cylindrar & backar från bussen (original). Tre typer kombinerat alltså. Lasslo har byggt så, och det fungerar bra. Trummorna skall svarvas ur en aning samt tas av lite i "bakkant" (yttre "flänsen" som vätter mot bromsskölden). Jag vill behålla originalfälgarna, och helst också originalhöjd, vilket verkar möjligt med bay-axlar enligt Mogge  ICQ/ab .

Hebster52 skrev:

Är det stora widefive typ-3 trummor du har? Komplett med bromssköldar? Eller är irs bärarmarna från typ-3 oxå?

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

29

Ok. Tänkte det för typ-3 widefive trummor går ju inte rakt av på irs bubblans bromsar. ICQ/ab Typ-3 widefive trummor och sköldar borde egentligen vara Bolt-on...

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

30

Christofer skrev:

God morgon! Jag har bärarmar från en bubbla, trummor från en typ 3 & bromssköldar, cylindrar & backar från bussen (original). Tre typer kombinerat alltså. Lasslo har byggt så, och det fungerar bra. Trummorna skall svarvas ur en aning samt tas av lite i "bakkant" (yttre "flänsen" som vätter mot bromsskölden). Jag vill behålla originalfälgarna, och helst också originalhöjd, vilket verkar möjligt med bay-axlar enligt Mogge  ICQ/ab .

Hebster52 skrev:

Är det stora widefive typ-3 trummor du har? Komplett med bromssköldar? Eller är irs bärarmarna från typ-3 oxå?

Jag kan inte påminna mig att jag sagt att man kan behålla orginalhöjden, men det skulle förvåna mig om det inte går.
Själv flippade jag spindlarna fram och satte IRSbak med bussaxlar och jag är supernöjd med den setupen.
En helservad 1600dp med omdragna toppar osv så fungerar utväxlingen utmärkt.
Den är lite mjuk bak med denna setup då den är sänkt bak det som motsvarar de flippade spindlarna och jag fick ta ur lite lite ur ramen för att drivaxlarna skulle gå fritt.
Men dubbelkolla drivaxelvinklarna om du ska åka orginalhöjd.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

31

Jag ser nu Mogge att jag var lite snabb med slutsatserna där, sorry. Men det kanske är möjligt, får väl se vad jag får ihop för kombination. Varför valde du bussaxlar framför bubblaaxlar om du ändå sänkte, var det för att slippa spacers?

Mogge skrev:
Christofer skrev:

God morgon! Jag har bärarmar från en bubbla, trummor från en typ 3 & bromssköldar, cylindrar & backar från bussen (original). Tre typer kombinerat alltså. Lasslo har byggt så, och det fungerar bra. Trummorna skall svarvas ur en aning samt tas av lite i "bakkant" (yttre "flänsen" som vätter mot bromsskölden). Jag vill behålla originalfälgarna, och helst också originalhöjd, vilket verkar möjligt med bay-axlar enligt Mogge  ICQ/ab .

Hebster52 skrev:

Är det stora widefive typ-3 trummor du har? Komplett med bromssköldar? Eller är irs bärarmarna från typ-3 oxå?

Jag kan inte påminna mig att jag sagt att man kan behålla orginalhöjden, men det skulle förvåna mig om det inte går.
Själv flippade jag spindlarna fram och satte IRSbak med bussaxlar och jag är supernöjd med den setupen.
En helservad 1600dp med omdragna toppar osv så fungerar utväxlingen utmärkt.
Den är lite mjuk bak med denna setup då den är sänkt bak det som motsvarar de flippade spindlarna och jag fick ta ur lite lite ur ramen för att drivaxlarna skulle gå fritt.
Men dubbelkolla drivaxelvinklarna om du ska åka orginalhöjd.

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

32

Spacers känns oproffsigt, fler felkällor och bärarmsinfästningarna kommer längre in så man måste tugga I gafflarna och det ser fult ut med hjulen för långt in.
Det är lättare för mig att svarva drivaxlar dessutom.
Bara fördelar.
Ska du köra med bubbladrivaxel så blir vinklarna för knutarna större med samma höjd på bilen.
Det blir helt enkelt en bättre och mer genomtänkt konstruktion.




Christofer skrev:

Jag ser nu Mogge att jag var lite snabb med slutsatserna där, sorry. Men det kanske är möjligt, får väl se vad jag får ihop för kombination. Varför valde du bussaxlar framför bubblaaxlar om du ändå sänkte, var det för att slippa spacers?

Mogge skrev:
Christofer skrev:

God morgon! Jag har bärarmar från en bubbla, trummor från en typ 3 & bromssköldar, cylindrar & backar från bussen (original). Tre typer kombinerat alltså. Lasslo har byggt så, och det fungerar bra. Trummorna skall svarvas ur en aning samt tas av lite i "bakkant" (yttre "flänsen" som vätter mot bromsskölden). Jag vill behålla originalfälgarna, och helst också originalhöjd, vilket verkar möjligt med bay-axlar enligt Mogge  ICQ/ab .

Jag kan inte påminna mig att jag sagt att man kan behålla orginalhöjden, men det skulle förvåna mig om det inte går.
Själv flippade jag spindlarna fram och satte IRSbak med bussaxlar och jag är supernöjd med den setupen.
En helservad 1600dp med omdragna toppar osv så fungerar utväxlingen utmärkt.
Den är lite mjuk bak med denna setup då den är sänkt bak det som motsvarar de flippade spindlarna och jag fick ta ur lite lite ur ramen för att drivaxlarna skulle gå fritt.
Men dubbelkolla drivaxelvinklarna om du ska åka orginalhöjd.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

33

Aha, då är jag med. Det låter ju som om du resonerat klokt där.... då bör jag alltså jaga tag i bay-drivaxlar  ICQ/ag . Antar att de måste pressas isär inför svarvningen....

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

34

Hej igen! Har haft alldeles för mycket annat de senaste månaderna, så en kort uppdatering är jag nog skyldig. Tragiskt, men bussen står fortfarande i garaget - utan bakaxel! Det känns riktigt surt, sommar som det ju är och nyrenoverad växellåda - hur kunde det bli så här? Jag har helt enkelt varit tvungen att prioritera annat, hur obegripligt det än kan låta ICQ/an Är mycket tveksam till om jag får ihop den till denna säsong, lite beroende på om bussen måste sänkas eller ej. Bussen delar ju trots allt tid med mycket annat i livet....

Men, igår kväll, då ungarna låg nedbäddade, kunde jag få en liten stund i garaget - väldigt välgörande faktiskt. Den första garagetiden på väldigt länge. Kee, ditt tips om att kombinera typ 1 drivknutar med bay-drivaxlar ser väldigt lovande ut. Tog loss en av knutarna på bay-axlarna igår, och det ser ut att vara enkelt att smälla dit motsvarande från typ 1:an, axeldiameter och splins skall ju vara desamma. Och enligt din källa skall ju dessutom typ 1 knutarna hålla för belastningen. Det tror jag stämmer, särskilt i mitt fall eftersom jag inte har något trim. Det blev dock sent igår, så jag undersökte inte vidare, men fortsätter kanske ikväll om jag får möjlighet, får se....

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

35

Godmorgon.

Ja du måste använda Typ1 knutarna, det kanske jag inte sa......... ICQ/an
Korta spinsen och göra nytt spår i en svarv.
Fästena som du köpt är säkert för bubblans torisionsrör, det är bara att ritsa på radien motsvarande diameterskillnaden på bubbla vs buss torisionsrör.
Slipa eller bandsåga bort materialet, när du kör bussaxlarna slipper du kappa I växellådsinfästningen.
Med bussen högt uppallad blir operationen lättare.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

36 Senaste redigerad av Christofer (2016-06-21 22:51:33)

Tack Mogge, jag begrep inte vad det va du hade svarvat när jag tidigare kikade på axlarna, men nu klarnar det  ICQ/ab

Blev lite förvånad att man måste korta axlarna lite, men jag gissar att det är för att axeln inte skall vandra ut för långt mot centrum (genom knuten) då den trycks ihop? I så fall gissar jag att jag skall ta av axeln tills den ser ut som bubblaaxelns splines (lika långa splines?). Bifogar en bild.

Tycker att det var ganska svårt att få bort knutarna från bubbla-axlarna, fick använda en avdragare. Hoppas att jag inte skadat lagren. En av knutarna sitter fortfarande fast, verkar sitta ordentligt. Får ge mig på den igen imorgon.

Nu är det gonatt!

Post's attachments

Attachment icon IMAG3430.jpg 757.77 kb, 104 downloads since 2016-06-21 

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

37

Bra där, kom igen nu, snart är den körbar ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

38

Nåja, snart körbar är nog att ta i, men tack för uppmuntran! Om bilen skall sänkas måste jag ju ge mig på framvagnen också... men jag får ta ett steg i taget. Återkommer... trevlig midsommar!

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

39

Flippa spindlarna.
Skaffa 2 justerbara styrstag som du kortar i den högergängade änden.
Det kan du göra utan och ta bort framvagnen, ta hjälp med flippningen och du är snart på banan.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

40

Semester i garaget  ICQ/ag , så nu går det iallafall vidare. Har nu kapat ena svärdet enligt mall från Hebster (stort tack för detta!). Har bultat dit bärarmen mot det modifierade svärdet och då insåg jag att stötdämparen tog i bärarmen. Tog ur den med vinkelslipen så att stötdämparen går fritt, och skall boxa in urtaget imorgon. Får kanske också flytta på övre fästet (i chassiet) eller undre på bärarmen så att dämparen sitter bra, är inte helt nöjd med hur den sitter - det övre fästet lutar liksom utåt från bilen, och det undre hamnar något längre in mot bilens centrum, den står med andra ord inte lodrätt om man kikar bakifrån. Har inte sett några beskrivningar om denna detalj från andra som IRS-konverterat. Är det någon som har egna erfarenheter och tips om hur man bör/kan göra?



En annan sak som jag klurar på är om jag skall skruva bärarmen mot "insidan" eller "utsidan"av svärdet. De flesta verkar montera det på insidan, och ofta tom med en spacer så att hela altet skjuts in mot bilens mitt, men jag tycker att bromstrumman och hjulet hamnar väl lång in i hjulhuset då. Provade att montera bärarmen "utifrån" istället, och då tycker jag att hjulet hamnade vettigt. Kan skillnaden vara att jag tänker köra med orignalfälgar medan många andra bygger för att få plats med fetare LM-fälgar, och därför strävar efter att sätta trumman så långt in i hjulhuset som möjligt? Är det dumt att montera bärarmen utifrån eller går det bra? Vad säger ni som har byggt och vet? Sätter man den utifrån passar dessutom stötdämparfästena lite bättre, även om det kanske ändå krävs lite flytt av fästen för att det skall bli riktigt bra.

Post's attachments

Attachment icon IMAG3592.jpg 911.58 kb, 106 downloads since 2016-07-11 

Attachment icon IMAG3593.jpg 826.29 kb, 90 downloads since 2016-07-11 

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

41

Övredämpar fästet behöver fällas in i rambalken.

Original sitter bärarmarna utanpå svärden. Hur man monterar beror på vad man har för drivaxlar de bestämmer läget.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

42

Tänk på att fälgar med olika ofsett och olika däck  bredd kan var jobbiga att montera/demontera.. då kan milimetrarna var på din sida eller emot ICQ/ad
för att kunna bygga rätt är just hjul uppsättningarna en faktor.... man måste ha med i leken.. har själv laborerat med 5 olika uppsättningar på mitt tokbuss bygge...........

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

43

Exakt. Då jag byggde min så monterades bärarmarna på insidan med 20mm spacer för jag skulle ha 8x16 med offset 23mm. Var enda sättet att få dem å rymmas.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

44

Ja Hebster, det är ju rimligt att drivaxlarna får bestämma läget på bärarmarna, givetvis också i kombination med hur hjulen hamnar i övrigt. Michaelth, helt sant att man bör tänka igenom hjul- och däckval INNAN, så att hjulet kan demonteras smärtfritt, tack för påminnelsen.

Grejar nu först vänster sida på bakvagnen och har idag modifierat det vänstra IRS-fästet så att det kan skruvas fast med bult (för att senare svetsas fast efter intrimning). Är närapå perfekt passform, men lite mer inpassning krävs. En massa av och påmontering blir det  ICQ/ab . Då fästet är helt färdigt skall jag modifiera det högra fästet så att det blir identiskt. Det högra svärdet likaså. Begriper bara inte hur bayaxlarna skall få plats, de känns väldigt långa (även om de ju skall kortas aningen). Kommer att få flytta svärden ur sina originalpositioner också tror jag så att bussen sänks en del, för trots att jag inte får in drivaxlarna på längden än så syns det att de inte kan gå fritt i nuvarande kraftiga vinkel (bussen förvisso uppallad, men jag gissar att drivaxlarna skall kunna rotera obehindrat även i upplyft läge). Då jag flyttar svärden krymper ju utrymmet för drivaxlarna ytterligare (längden), knepigt. Får se hur det blir då jag grejar vidare..... det ska ju gå på något sätt.

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

45 Senaste redigerad av Christofer (2016-07-27 21:08:40)

Långsamt går det vidare. Har kommit fram till att det är enklast att tillverka egna fästanordningar till infästningarna så att jag kan prova mig fram med camber etc. (bilderna hamnar inte i den ordning jag vill...)

Har kapat till svärden och det hela ser ut att stämma ganska bra. Är det någon som vet om svärden måste vila mot "klacken" såsom de gör original? Nu har jag flyttat upp svärden ca 7 mm från stoppet/klacken för att drivaxlarna inte klarar kraftigare vinkel. Gissar att det inte skadar om man svetsar på lite nedtill på svärden så att det tar stopp då hjulet fjädrar ner för att skona drivaxlarna, men är det någon som vet eller har andra erfarenheter?

Post's attachments

IMAG3810 (900x509).jpg, 143.93 kb, 900 x 509
IMAG3810 (900x509).jpg 143.93 kb, 256 downloads since 2016-07-27 

IMAG3815 (900x509).jpg, 116.7 kb, 900 x 509
IMAG3815 (900x509).jpg 116.7 kb, 227 downloads since 2016-07-27 

IRS-infästningar med bygel.jpg, 237.09 kb, 900 x 509
IRS-infästningar med bygel.jpg 237.09 kb, 211 downloads since 2016-07-27 

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

46 Senaste redigerad av Christofer (2017-11-25 22:54:26)

Efter drygt 1 ½ år sedan jag senast jobbade med mitt bakaxelsprojekt är det nu dags att försöka blåsa liv i projektet igen. Har krypit runt under bilen idag och försökt rekonstruera tankarna för hur detta skall gå till. Jag skulle behöva veta vilken camber jag skall ställa in på bakhjulen (obelastat läge, bilen upphissad), är det möjligtvis någon som vet vad en buss med IRS-bakvagn har för camber (Bay-buss)?

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

47 Senaste redigerad av Christofer (2020-01-03 23:28:36)

Hej igen! Bilen har nu stått uppallad i flera år och nästan blivit ett dåligt samvete. Många andra saker tar tid, men nu under julledigheten har jag haft några riktigt produktiva timmar i mitt IRS-projekt i garaget.

För ungefär ett år sedan beställde jag ett par IRS-infästningar från Wolfgang International i USA av bolt-on modell (se bild). Önskar jag hade gjort det tidigare, det hade besparat mig mycket funderingar och inte hindrat mig från att komma vidare som det nu blev. Fästena blev ändå liggande i ett drygt år (pga annat som stod i vägen) innan jag nu under julen monterade dem. Men oj så smidigt, bara att lossa och flytta för att få till rätt camber! Och dessutom kan man ju justera fästena i sidled. Detta har nu äntligen inneburit att jag kunnat ställa in toe in och camber riktigt bra, och allt sitter fast ordentligt, utan att för den delen vara hugget i sten. Har jag gjort något fel är det bara att lossa bultarna, justera och dra åt igen. Nuvarande inställning får duga tills jag har bilen i rullning och kan kontrollera att bilen går som jag vill. Slutligen svetsar jag dit dem då allt sitter som det skall.

Att jag nu äntligen har hjulen på rätt plats innebär också att jag kan börja anpassa drivaxlarna. Idag lämnade jag in dem på en mekanisk verkstad för kortning, 5 mm i varje ända. Jag funderar också på om jag ska montera mina begagnade drivaxelknutar eller om jag ska köpa nya. En VW-entustiast har sagt till mig att det bara är VW original-knutar som håller bra kvalitet, men jag vet inte.

Dessutom är jag lite osäker över hur ordinarie knutar klarar vinkeln? Med nuvarande ganska blygsamma sänkning ser det ut som om jag får drygt 4 graders vinkel (sett från den yttre flänsen som ju också har lite vinkel i och med hjulets camber) med olastad vagn på backen. Då hjulet rör sig uppåt i hjulhuset bör det inte bli några problem, men eventuellt kan det bli problem då hjulet rör sig nedåt vid gupp mm. Jag är rädd att drivaxelns vinkel då skulle kunna bli för stor. Vet någon vilka grader en drivaxel bör ha i "utgångsläget", dvs. då vagnen står på hjulen utan att fjädras upp eller ned? Jag har fått för mig att det i USA finns knutar som klarar en större vinkel än de vanliga knutarna. Tror tillverkaren heter "Thing", men har inte hittat något då jag Googlat. Är det någon som vet?

Post's attachments

IMG_6404 (2).jpg, 611.37 kb, 1938 x 1240
IMG_6404 (2).jpg 611.37 kb, 171 downloads since 2020-01-03 

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

48

Porsche 944 knutar klarar bättre vinkel .
Jag ska göra samma på min splitbuss har alla delar från 944 dvs fyra skivor och ok samt bärarmarna bak. Har även huvudbromscylinder och servo.

T2b taigagrön ´77

49

Det är inte "The Thing" du tänker på? Dvs. VW typ 181, den där jeepliknande saken.

"181s without reduction boxes feature a transmission similar to the Beetle but with a slower gearing by use of different ring and pinion gears and have stronger, more flexible CV axles."

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_181

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

50

Grubblan, jag har hört också om Porsche delar som ett bra alternativ. Om vinkeln inte ställer till det för mig får jag testa med de delar jag har först, dvs. Bärarmar & knutar från bubbla, & axlar (kortade) från Bay-buss. Tack för tipset, kanske bygger om senare om detta inte är funkis.

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)