1

Finns det någon risk med att köra med fast monterad manometer på i mitt fall en "Filter King"-regulator?
Det är lite av utrymmesskäl som jag undrar...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Nån risk finns det ju alltid.
Men den är nog minimal minimal i detta fallet.

Så nej det finns inge risk..

"ljushuvud"

3

Det är väl ingen risk att motorn tar skada eller så.. däremot finns en risk att manometern pajar av vibrationerna.. Man brukar få med en plugg att ersätta manometern med.. sätt i den.

4

Tanken är att ha regulatorn med manometern på torpeden. Och där blir det väl inte så mycket vibration, om man istället sätter den på motorn.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

5 Senaste redigerad av MH (2016-02-28 02:26:00)

Med utgångspunkt från din fortsatt vaga beskrivning av ditt ekipage och bränslesystem, har jag följande kommentarer/erfarenheter:
-nej/kanske kommer manometern att påverkas(vid mont. på torpedväggen), om du t.ex. kör med stumma/solida (motor)/vxl.fästen. Har du riktig otur kan din manometer uppleva resonansfrekvens, som kan skapas/upplevas med gummifästen(motor/vxl.).
Vad är det för trycknivå du vill mäta, och hur känsligt(vilken skala) har ditt instrument, och hur sitter instrumentet upphängt?

Erfarenhet:
På räsebilen ville vi ha koll/öka bränsletrycket (fr. 0.19 till 0, 25 bar), OCH ha koll på trycknivån (på samma sätt som du), UTAN att koppla in en extern manometer. Catch tank med Kingfilter/tryckregulator är monterad ovanför motorn, i chassiet. Manometern är monterard direkt i catch tanken(utan slanganslutning).
Det slutade med att vi skaffade en glyserinfylld manometer (0-0,4bar).
Det tog oss 3 manometrar innan vi fick den rätta( #1 hade mässingshus och vägde för mycket, #2 "tappade drivningen på bordongröret", och fastnade på 0 (noll): backspärr(stoppstift) installerades och huset fylldes med glyserin => #3 fungerade/-ar klockrent!

6

germanbug skrev:

Tanken är att ha regulatorn med manometern på torpeden. Och där blir det väl inte så mycket vibration, om man istället sätter den på motorn.

Om du läser filter king manunalen  så står det att man skall ha vibrations dämpare på regulatorn
Lägger in en logg från tierp Man kan tro att strippen är jämn o fin
Den blåa linjen är soppa trycket så man ser hur det ändrar sig  ICQ/ac  Regulaton sitter med gummi
Gula linjen är G mätaren  ICQ/ab
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/Mobile%20Uploads/WP_20160227_001.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Jag har ingen direkt "racerbil"... Bara en liten bubbla... ICQ/ab
Lådan sitter upphängd med hd-fästen. Alltså något hårdare än original gummifästen. Manometern ska sitta i ett uttag på ovansidan på FilterKing-regulatorn. Och det medföljde en plugg, som man sätter dit efter att man justerat in rätt tryck. Manometern är glyserinfyld och har en skala på 0-14 psi. Trycket jag ska ha är 1,5 psi.
Och där jag hade tänkt placera regulatorn så är utrymmet minimalt, och det var bara därför min fråga var om en manometer håller för att sitta fast monterad på regulatorn, eller om bara tillfälligt.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-02-27 18:34:59)

germanbug skrev:

Jag har ingen direkt "racerbil"... Bara en liten bubbla... ICQ/ab
Lådan sitter upphängd med hd-fästen. Alltså något hårdare än original gummifästen. Manometern ska sitta i ett uttag på ovansidan på FilterKing-regulatorn. Och det medföljde en plugg, som man sätter dit efter att man justerat in rätt tryck. Manometern är glyserinfyld och har en skala på 0-14 psi. Trycket jag ska ha är 1,5 psi.
Och där jag hade tänkt placera regulatorn så är utrymmet minimalt, och det var bara därför min fråga var om en manometer håller för att sitta fast monterad på regulatorn, eller om bara tillfälligt.

På min gatbil gick mätare nålen  och den sitter  i gummifäste 
Ville visa bara hur mycket nålventilen i regulatorn rör sig  på banan
på vägen är det mera ojämt 
För du frågade om det var bra att ha mätaren på satt
Du har fått två svar att det kanske inte är så bra
Bild på filterkingen utan mätare
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20150611_002.jpg
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

PPRMicke skrev:
germanbug skrev:

Jag har ingen direkt "racerbil"... Bara en liten bubbla... ICQ/ab
Lådan sitter upphängd med hd-fästen. Alltså något hårdare än original gummifästen. Manometern ska sitta i ett uttag på ovansidan på FilterKing-regulatorn. Och det medföljde en plugg, som man sätter dit efter att man justerat in rätt tryck. Manometern är glyserinfyld och har en skala på 0-14 psi. Trycket jag ska ha är 1,5 psi.
Och där jag hade tänkt placera regulatorn så är utrymmet minimalt, och det var bara därför min fråga var om en manometer håller för att sitta fast monterad på regulatorn, eller om bara tillfälligt.

På min gatbil gick mätare nålen  och den sitter  i gummifäste 
Ville visa bara hur mycket nålventilen i regulatorn rör sig  på banan
på vägen är det mera ojämt 
För du frågade om det var bra att ha mätaren på satt
Du har fått två svar att det kanske inte är så bra
Bild på filterkingen utan mätare
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/66an/WP_20150611_002.jpg
/// M


Då tackar och bockar jag för det.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

10

Har ju inte direkt med ämnet att göra:
"1,5 psi"(c:a 0,1 bar): om jag antar att det är förgasare du skall "mata", så låter det som en väldigt låg trycknivå.
Som jag skrev ovan så vill vi: "öka bränsletrycket i systemet, med IDA 51,5 (300 nålventil), från 0,19 till 0,25 bar".
I gatbilen (IDA 48/200 nålventil) kör jag 0.21 bar.
2 reflektioner: väldigt lågt bränsletryck(1.5 psi/0,1 bar) och, det kommer att bli svårt att läsa av/dålig upplösning på manometern(0-14 psi).
Vidare kan jag tipsa om att kalibrera flottörnivån, har en otrolig påverkan på gången på motorn(!!)
"my 2 cents....."