Vilka alternativ finns det för stroker vev till 30hk motor?
Nej och ja Man beställer en sådan typ från landius
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Finns inte Okrasavevar till 30hk? Samma som till 356???
Reprovevar från dom som tagit fram dubbelportstoppar typ Okrasa
till motorer "med fast generatortorn"????
it would burn off both of your ears . . . "
4 2016-02-22 14:29:34 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-02-22 14:32:10)
Finns inte Okrasavevar till 30hk? Samma som till 356???
Reprovevar från dom som tagit fram dubbelportstoppar typ Okrasa
till motorer "med fast generatortorn"????
Det fanns en gång i tiden en del prylar till dom
Skall finnas några som okrasa men det var 40år sen
DPR gör på bestälning
En 356 vev ja men priset är som det är med dom (20-35K för en ny)
Hörde talas att W&W skulle ha tillverkat någon vev man det är ingen dussin vara
Så utbudet är mycket begränsat så vida man har stor plånbok
Sådana repro toppar har varit här Det är dåligt med alu på avgassidan om det skall bli jättebra så får man svetsa lite där
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Wolfsburg west gör en 69,5 mm axel till 25/30 hästarna http://www.wolfsburgwest.com/cart/Detai … =111198600
356 vev passar med lite fix o trix... behöver inte vara ny.
Jag kör WolfburgWests strokervev. Funkar fint så här långt.
Insta: @tob_356
Vad kostar en DPR vev cirkus?
Är väl sådana som Herr Landelius säljer?
Vad är det för slag på dom?
Vad är Max slag man kan ha i 30hk blocket?
Kommer blir ett annorlunda 30hk bygge med cylindrar från nyare motor (modell större) och special topplock ihop med Amr kompressor. Allt för att det ska se old school ut men ändå hänga med i dagens tempo... Siktar på 1600+cc (troligen ca 1750cc) och runt 100hk
Det är kammen som begränsar slaglängden på veven. 74 funkar bra och jag har satt ihop ett flertal som ger bra effekt ihop med en omslipad original från JPM. Om man inte flyttar pinnskruvarna för cyllarna så är nog 1620cc det största man får dit med lite hållbarhet. 83mm cyllar med 74vev ger 1620. Då måste man svarva ner cyllen i bägge ändar och ta upp blocket och toppen för 83borr. Det blir tight med pinnskruvarna till cyllarna men det går.
Jag kommer flytta pinnbultarna för att få dit större cylinder.
Tack då vet jag vad begränsningen ligger.
Vad kör man för stakar till ett sådant bygge? Läste nåt om några Honda stakar någonstans?
Får man fråga vad en 74 vev kostar? Du kan skick PM om du inte vill skriva här
Låter som ett spännande projekt! Vad tänker du när det gäller topparna?
11 2016-02-23 05:21:38 Senaste redigerad av iooor_21 (2016-02-23 09:25:50)
Kommer troligen bli custom byggda (alternativt Scat toppar)
Har kollat på att modiferara standard 30hk men tror det blir för mycket jobb
För 10 år sedan byggde jag en 83x74, borrade 356 cylindrar och 356 vev, orignal Okrasa toppar med en något större insugsvetil. Bromsades till 81häst vid 3900 varv. Om man fått upp den till 5000 varv så är 100 häst teoretiskt möjligt. Hindret i min motor är insugen och förgasarna som är för små.
När man kommer upp i dom effekterna så är det stor risk att blocket börjar ge med sig... när man trimmade på 50 talet så satte dom stora plåtar på utsidorna för att hålla ihop det hela. Porsche har några genomgående bultar i sina block, sådana bör man nog använda iaf. Kam/lyftar anläggningen bör nog också byggas om då dom inte gillar för höga fjädertryck i originalutförandet.
Lycka till med ditt bygge 
Kommer fräsa blocket 10mm på båda utsidorna mot cylindrarna, sätta 10mm stålplåt där och genomgående bultar (genom hela blocket och plåtarna) och flytta ut pinnbultarna med hjälp av plåtarna.
14 2016-02-23 09:40:49 Senaste redigerad av iooor_21 (2016-02-23 10:52:35)
Alla tips och synpunkter är mer än välkomna
Är i spåningsstadiet nu, håller på och caddar upp större delen av motorn i cad så jag kan försöka se alla bekymmer innan jag bygger det
Siktar på att använda 74mm vev och 88mm cylindrar, sen får vi se vad som får plats i verkligheten
Kommer inte bli en högvarvig motor, för att slippa ha allt för hårda fjädrar.
Fränt bygge det kan bli
En fråga hur har du tänkt dig att ändra cc på topparna efter som det är 100mm på 25/30 hk och på 34hk är det 112 mm
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Jag kommer behålla cc måttet för 30hk, 102mm.
Har 88mm cylindrar liggande och dessa går att får dit med lite fräsning på sidan mot motstående cylinder.
Dock så verkar det inte finnas nog med material i org 30hk toppar för att ta upp dom till 94mm, så antingen får jag ta upp dom mer och svetsa ihop det / köpa scat toppar och hoppas på att dessa går att montera nog nära / göra egna från scratch / bygga om dp toppar från 1600
Sitter och funderar lite över att gjuta egna toppar.
Jag antar att jag bör köra vippor med 1:1? För att inte stressa på kamaxeln mer?
Om du ändå gör dig så mycket besvär kan du kolla hur vissa Bonneville åkare löser lyftarproblemet. Tror de sleevar om blocket så man får lyftare som ligger i planet (normalt vinklade på 30 hästarna, vilket kräver speciell slipning på lyftarna så att ena sidans lyftare börjar jobba "tidigare" mot dess centrumlinje jämfört med andra sidan, om du förstår vad jag menar)
...och varför inte 356 toppar? De har rätt c-c och utflyttade pinnbultar. Gör du sleevningen enligt ovan så borde det gå att få till det med 356 lyftare och stötstänger
20 2016-02-23 20:34:50 Senaste redigerad av iooor_21 (2016-02-23 20:36:47)
Jag är en sån där dum individ som vill gå sin egen väg, när folk säger "det går inte" så går jag igång rejält och måste bygga det...
Har byggt egen noskon för "modern" låda i Splitbubbla (ska använda den på pickisen nu när jag inte har spliten kvar).
Har även byggt 30hk svänghjul för 12v startmotor.
Så nu vill jag bygga en 17-1800cc 30hk mest för att det också ska vara "omöjligt"
Bygger hellre nåt eget än köper färdiga saker, har vänner med tillgång till diverse maskiner och är själv konstruktör så vi brukar lösa det mesta.
Låter skoj men du, det går inte.

Ali G
Det är nog bättre att inte gå ut med vad man tänker göra utan berätta vad man har gjort. Otaliga är de projekt som har presenterats på detta forum som efter en tid går in i de tappade sugars skara. Det är bättre att göra läxan innan man presenterar något än att bli ertappad med byxorna nere. Det du pratar om har provats långt innan du kom på tanken och inget är så enkelt som man tror. Om det gick att snacka ihop en motor skulle varje tom dick and harry ha en otrolig maskin ihop som ingen sett maken till förut. Däremot önskar jag dig all lycka med ditt projekt men lägg inte ut något innan du insett vilken utmaning du tagit dig an. Det är bara att mäta mellan hålen på en 30hk så inser du snart att att bara flytta pinnskruvar kommet inte att räcka för att få dit stora cyllar. Utmaningen ligger egentligen i att få ut pulver ur en nästan standard 30hk med 74vev och okrasatoppar. Kanske toppad med en kompressor.