1

#1: Måste man koppla sladdarna till "diagnosdosan", måste man ha den? Det var väl bara ett redskap för gamla vw-mekaniker? Kan den ställa till det?

#2: Vart fan ska den här svarta sladden sitta?!

Post's attachments

el1.jpg, 70.59 kb, 720 x 960
el1.jpg 70.59 kb, 148 downloads since 2016-02-21 

el2.jpg, 82.46 kb, 720 x 960
el2.jpg 82.46 kb, 155 downloads since 2016-02-21 

2

Med diagnosdosan är det som du själv tror, den har ingen aktiv funktion i bilen. Man kan ju undra om VW-verkstäderna har kvar sina diagnosinstrument.
Men börja inte att klippa att i trådarna, om du skall ta bort den blir det lätt ett omfattande arbete. Flera av dessa kablar är spänningsförande och är ihopkopplade till givare etc, så det är lätt att orsaka "konstiga fel" och man klantar till det.

Jag vet inte var den svarta kablen är till, men man skall vara försiktig med just svarta kablar i VW/Bosch elsystem då detta faktiskt kan vara en pluskabel. Mät mellan den och jord i karossen så får du se om det är så. På typ 1 går det en svart kabel från tändningslåset till plus på tändspolen, exempelvis, dessutom förgrenar den sig via en hängsäkring till back-kontakten och backljusen, det kan ju eventuellt kanske möjligtvis finnas en liknande lösning på typ 2.

Kanske någon kan länka till ett kopplingsschema till till denna buss, så skall jag hjälpa dig att kolla där om jag kan komma på vad det är för kabel.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Kolla om den går ner kolla om den går ner till växellådan. Skulle kunna vara backljusen som björn säger.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

4

leguanen skrev:

Kolla om den går ner kolla om den går ner till växellådan. Skulle kunna vara backljusen som björn säger.

Ja det är ett bra tips, back-kontakten sitter i växellådans framkant.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Okej, då gömmer jag undan några sladdar ifrån dosan som är lösa då och så får det sitta kvar.  ICQ/ab

Kollade på backljuskontakten och där var det fullt på stiften. Så än är den svarta kabeln ett mysterium ett tag till.   Default/hmm

6

Näe men asså andra änden på den svarta kabeln som är lös går den till växellådan?

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

7 Senaste redigerad av RatBug (2016-02-22 21:11:06)

Ah, glömde tänka på det spåret så det kollade jag ju inte.. ICQ/ad  Men det är möjligt att det kan vara så.
Det skulle kunna vara så då att min svarta kabel ska gå över tändspolen, när jag nu kollar på elschemat. Kan det stämma?
Hade i batteriet idag och mätte spänningen på kabeln men den var inte strömförande.
(Backljuskontakten ligger på F4)

Post's attachments

Attachment icon baybus_1973-74 from Aug Wiering.jpg 880.24 kb, 105 downloads since 2016-02-22 

Attachment icon bus_1972_wiring.jpg 763.19 kb, 71 downloads since 2016-02-22 

8 Senaste redigerad av Björn J. (2016-02-22 22:01:00)

Det finns nu en svart kabel till automatchokarna och pilotventilerna också, erkänner att jag inte direkt mekat med dessa motorer, men enligt schemat är det svarta kablar från tändspolen dit.

Men det kan ju fortfarande vara den kabeln som går från tändspolen till back-kontakten, och isåfall är det nu inte så märkvärdigt om den är spänningslös, eftersom den inte är ansluten... eller hur?
Du kan ju även prova att sätta på tändningen, lägga i backen, och se om backlamporna lyser...om de nu är hela och så...

Javisst, kan det vara så, titta på tändspolens plussida, om det finns en ledig flatstiftshane där, och se om din svarta kabel räcker dit... i så fall så...
Det skall finnas en hängsäkringshållare, med en hel säkring i efter tändspolen, men innan back-kontakten också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."