1

Pumpen får inte fram bränslet från tanken. Är det nåt att renovera eller köper man en ny?
Bubblan har stått i 4 år så den har väl kärvat ihop.
Det är en 1300 från -67.

Martin A

Post's attachments

image.jpeg, 108.68 kb, 640 x 480
image.jpeg 108.68 kb, 224 downloads since 2016-02-18 

2

Det finns ren,sats till den pumpen, den är till typ3 men satserna är ett riktigt kina crap och passar bäst i papperskorgen.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Hur vet jag vilken pump jag ska köpa? Generatorn är utbytt till en växelströmsgenerator.

Martin A

4

Jätte dum motfråga kanske, men det är inte stopp på vägen ifrån tanken till pumpen då? Rost och skit i nått filter eller så, öppna pumpen och kolla hur den se ut. Jag körde soppa torsk på ett fordon en dag så filtret och pumpen drog i sig den sista supen från tanken, det var mycket skit i den supen... ICQ/ab

5

Kolla så att inte stötstången till soppapumpen har kärvat fast i bakeliten.

Bubbla -62

6

Ok jag ska kolla mer i helgen. Visste inte att tryckstången kunde kärva fast. Tack för tipsen!

Martin A

7

Om du har växelströmsgenerator så ringer du till Per på custom och beställer soppapump för växelströmsgenerator. Enkelt va. Du måste då även byta tryckstång till samma pump då din nuvarande är för likströmsgenerator. En pump som står still mer än ett år brukar inte suga särskilt bra plus att backventilen kärvar och soppan åker fram och tillbaka som spårvagnen till skansen.

8

H.Sundqvist skrev:

Jätte dum motfråga kanske, men det är inte stopp på vägen ifrån tanken till pumpen då? Rost och skit i nått filter eller så, öppna pumpen och kolla hur den se ut. Jag körde soppa torsk på ett fordon en dag så filtret och pumpen drog i sig den sista supen från tanken, det var mycket skit i den supen... ICQ/ab

Jag tycker att du skall följa detta rådet från H.Sundqvist.

Kolla först att du får fram bensin i slangen innan bränslepumpen!
Ställ bilen i uppförsbacke, kläm åt bränsleslangen med nån bra klämma, skruva sedan loss den från pumpen och stoppa ned den i nån burk eller helst en flaska, släpp klämman, om det är bra flöde är det ju bara att köpa en ny bränslepump. Om inte, har du alla gånger stopp i den lilla silen av finmaskigt nät som sitter i avrinningen inne i tanken. Litet svår att komma åt, då du måste lyfta ur hela tanken. Du kan ju förstås blåsa bränsleledningen baklänges med tryckluft och på så sätt rensa silen i tanken. MEN det är bara en tillfällig lösning skräpet virvlar runt i tanken och hamnar förr eller senare i silen igen.

Förvisso är även bränslepumpar förbrukningsvara, kan vara lika bra att byta, och passa på att byt slangar samtidigt, det är väldigt vanligt att "någon" monterat ett extra engångsfilter på slangen INNAN pumpen, byt i så fall det också, eller sätt dit ett!
Även VW Classic Up-North har de pump och bränslefilter, snabba leveranser har de också.

På gamla bilar som inte används vintertid kan det bli kondens i tanken, kondens är vatten, och det förorsakar rost, som blir till flagor och stoppar upp och täpper till, i filter och /eller i pumpar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9 Senaste redigerad av Martin A (2016-02-19 17:23:02)

Bränsle från tanken kom direkt jag sög lite i slangen.
Ser man på pumpens axel att den rör sig när man drar runt motorn? Min står stilla.
Kanske är stötstången som fastnat. Får man bort pumpen utan att flytta generatorn?

Martin A

10

Nån som vet om axeln ska röra sig?

Martin A

11

Den ska röra sig upp o ner 4mm från sin lägsta punkt till högsta, om det rör sig mer eller mindre får du ta bort eller lägga till packningar men ta inte upp bakeliten som pinnen löper i den brukar sitta hårt och gå av nere i blocket.
Ev kan den redan ha gjort det eftersom pinnen inte verkar röra sig för dig.
Dra runt motorn knacka ner pinnen försiktigt o se om du kan få rörelse på den.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

12

Ja det är rätt vanligt att dom små stötstängerna fastnar, och dom kan sitta så in i helskotta.
Men jag har gjort så när jag haft samma problem att jag satte upp denna stötstång eller axel i en pelarborrmaskin och putsade av den med fin smärjelduk.
Kolla också när du manövrerar pumpen att du har litet tryck på ena sidan och sug på den andra.
Jag har nog aldrig plockat bort generatorn då jag bytt bränslepump, men då har jag växelströmsgenerator, men klart, det är litet trångt.

13

Tack för alla tips! Det var pumpen som var kass men nu sitter en renoverad köpt av Ceasar här på forumet på plats.

Martin A

14

Martin A skrev:

Tack för alla tips! Det var pumpen som var kass men nu sitter en renoverad köpt av Ceasar här på forumet på plats.

Martin A

Och motorn går jättebra?!

15

Hyfsat men får nog ta bort förgasaren för en rengöring.

Martin A

16

Martin A skrev:

Hyfsat men får nog ta bort förgasaren för en rengöring.

Martin A

Skruvmejsel och tryckluft är bra!
Vad jag menar är att det aldrig är fel att sätta upp förgasaren i skruvstycket och lyfta på locket och ta ur diverse munstycken och justerskruvar och sedan gå på med tryckluften i munstycken och kanalerna i godset.
Särskilt som man vet med sig om att man haft skräp i bränslet.