1

Här är säkringen till torkar-/spolarmotor, varv-, oljetemp-, voltmätare och styrning relä bakruta.
Säkringen är hel (allt funkar), men plasten har smällt bort totalt.
Hur kan det hända?
(Bubbla 1300 1974)

http://s27.postimg.org/sv0lqglur/Sa_kring_2016.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2 Senaste redigerad av Mr 56 (2016-02-17 15:49:51)

Glapp i kontakten, som gör att det blir varmt.
Slå på torkaren ett tag och känn över säkringen.
Det skall inte vara varmt.

"ljushuvud"

3

Det har jag gjort i flera minuter. Det blev inte alls varmt. Väldigt märkligt....

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

4

Ok byt säkring och håll lite koll, så går det nog bra.

"ljushuvud"

5

Dålig kontakt ger ju förluster med värmeutveckling, och då detta i kombination med billig säkring i tvivelaktig kvalitet kanske?
Jag har haft likartat problem i båten, den gången i säkringen till solcellspanelens regulator, säkringens plast blev väldigt mjuk. En 5A säkring och det flöt omkring 3A (det var en solig dag) genom denna regulator.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."