1

Hej..  Som rubrik var varvar en 1500cc motor orginal om de nu finns varvstopp..?

Undrar även hur tändkurvan ser ut orginal på ett ungefär om någon skulle veta.

Mvh Fredrik

2

Varvstopp är det inget riktigt. Finns rotor till fördelare med Varvstopp man kan köpa. Men standard va det framförallt Insugsrör och avgas som höll nere varvtalet till ca 4-5000rpm

3

Vad är det som du söker är det max vad motorn kan varva eller vad max effekten ligger på en 1500 motor
Tändkurvan  breror på vilken fördelare som du har på motorn
Det finns en repbok här på forumet som det står massa info typ fördelare Max effekt  http://boxerville.se/forum/viewforum.php?id=27
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Har byggt eget insug/avgassystem och monterat eftermarkadssprut med fördelarlös tändning så kan/får ställa allt själv därför lite nyfiken på vad den varvar orginal på ett ungefär och hur tändkurvan såg ut orginal.. Har inte renoverat botten än endast gott igenom topparna och cylindrarna lite så de såg "bra" ut och monterat krommoly stötstänger + 26mm oljepump... satt varstoppet på 4500 idag för att vara "safe"?.. Känns inge spec glapp i veven och oljetrycket verkar bra även på 800rpm tomgång har dock ingen mätare till de bara orginal trycksenor men den håller sig släckt iallafall..

5

gniraz skrev:

Har byggt eget insug/avgassystem och monterat eftermarkadssprut med fördelarlös tändning så kan/får ställa allt själv därför lite nyfiken på vad den varvar orginal på ett ungefär och hur tändkurvan såg ut orginal.. Har inte renoverat botten än endast gott igenom topparna och cylindrarna lite så de såg "bra" ut och monterat krommoly stötstänger + 26mm oljepump... satt varstoppet på 4500 idag för att vara "safe"?.. Känns inge spec glapp i veven och oljetrycket verkar bra även på 800rpm tomgång har dock ingen mätare till de bara orginal trycksenor men den håller sig släckt iallafall..

5000 kan du gott ställa den på!Om du sen kommer dit är en annan sak! ICQ/ad

6

Du kan lägga stoppet på minst 6000  det är ventilfjärden som sätter stoppet
Med std fjäder någonstans mellan 6-6500  Ps med tyngre stötstänger sänker du varvtalet (man räknar total massan från lyftare till ventil )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7 Senaste redigerad av gniraz (2016-02-14 17:30:30)

Ok så pass ja över 6000 är knappast nödvändigt känns de som så länge motor är orginal invändigt men bra att veta när man ska ut och börja mappa  ifall den skulle orka upp dit.. ICQ/ab  Kasta i 1,5mm chims också för att öka på trycket lite som kompensation för stötstängerna och kändes bra att fjäderna låg på dom och fördela ut trycket lite mot toppen då ja porta lite mycket där bla och fick fylla i med svets igen.. ICQ/ad

Helt ny på bubbla/lyftkylt aldrig sysslat med de förut så har ingen vidare koll på alla grunder man brukar snappa åt sig när man sysslat med någon ett tag.. ICQ/ab

8

Med "eget insug" (insprut?) och avgassystem säger jag 5000Rpm är väl lagom.

Jag har provat helt oöppnad 1600:a med webrar och ormbo, den drog fint till 5000rpm (istället för 4000 som med original enkelförgasaren...).

-Håller själv på med en 1600:a med tanke på insprut (MS + turbo), mest original prylar, normalrenoverad med arborrning, alla lager nya, externt oljesystem. Bytt ventilstyrningar och nya ventiler - har bara schimsat fjädrarna (som jag testat i fjädervåg) med ca 1,5mm. Kammen är en omslipad som Oscar "Slangen" grejjat, nya lyftare mm Cyl 86mm med lite ursvarvning för kompressionssänkning...

9

Trevligt... ICQ/ab   Yes egenbyggda insug från topparna till spjällhuset, flänsen mot toppen har jag använt från orginal, insprutningen (emu master) som styr soppa/tändning mm.. Tanken är även här att renovera en maskin på sidan om när tid och pengar finns och hinka över allt på den och överladda lite lagom så inte bitarna sprutar åt alla håll varje färd.. ICQ/ab

Börjar på 5000rpm låter lagom kanske den håller tills jag hinner besikta bilen.. ICQ/ad