1

Hepp,

Skulle montera mina nya styrleder (60-68 med styrdämpare) på mina nya droppade spindlar (-65) häromdagen, spindeln har ju ett rakt hål för styrlederna och tänkte att det skulle brotschas men den nya styrleden passar ju i hålet...så skulle man kona så blir hålet för stort???

Hur har ni gjort?

/Göran

2 Senaste redigerad av HenrikL (2016-02-11 08:50:45)

Fel i tillverkningen av spindlarna? Mina droppade ledbultsspindlar (från CB Performance) hade koniska hål för styrlederna.

3

Hör med leverantören...låter som en miss.. Eller låt franke göra en konad hylsa som du sätter i hålet så den sen nyper/expanderar vid åtdragning.. Eller limmas fast med epoxi.. Allt går att lösa ICQ/ad du får inte ge upp nu   ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Har dom billigare spindlarna och har läst nånstans att man får kona för styrleden själv på dom så det var jag beredd på, men inte att hela går i...

5

Går det inte att använda en styrled från en kulbultsframvagn, den är väl större ?

6

Finns ju 2 olika storlekar av styrled till kulbult, 66-68 och 68-. Byter man till sänkspindlar på en tidig kulbult så måste man använda styrleder från 68-, jag bytte så att jag har tidiga på styrväxeln och sena i spindeln då stämmer det. Sen är väl inte kvaliten på dom här billiga sänkspindlarna dom bästa...

/foppa

7

Ok, så yttre styrleder för 68-?
Och då konade du i spindlarna Foppa?

8

Hm kona spindlarna hade jag inte tänkt behöva göra, ska montera klart allting i helgen återkommer med resultat...

/foppa

9

Inte? Det var ju anledningen för mig att köra större så man kunde göra det...för nu passar styrlederna i de raka hålen men det ska väl helst vara konat? Spännande att se hur det går för dig då  ICQ/af

Snacka med Leif igår och han hade för sig att han också hade för olika årgångar yttre och inre på sin råtta, men det borde vart fler som gjort denna operation kan man tycka  Default/hmm

10

Tittade på Paruzzi och där står det:  1. make use of bearings (# 1362) and tie rod ends (# 1320 and 1321 #) of a beetle or Karmann Ghia from 1968 (chassis No. 118 857 240) and later.

ICQ/ad

11

GB skrev:

Tittade på Paruzzi och där står det:  1. make use of bearings (# 1362) and tie rod ends (# 1320 and 1321 #) of a beetle or Karmann Ghia from 1968 (chassis No. 118 857 240) and later.

ICQ/ad

Så brukar det vara för droppade kulbultsspindlar, men gäller det även för droppade ledbultsspindlar?

På CBs droppade spindlar är det "små konor" (-1968) på ledbultsspindlarna och "stora konor" (1968-) på kulbultsspindlarna.

12

Jag har bara hållt på med kulbult och mycket riktigt så måste man byta hjullager och yttre styrled till nyare. Jag har provmonterat mina i spindeln nu och det är inte mycket till koning i dom, att hona går ju inte heller eftersom leden går rakt igenom utan problem. Hoppas det går att montera endå, kan ju bli problem att få på kronmuttern om man inte får rätt mothåll.

Antar att det är kvalitén på spindlarna som är för dålig,dom dyrare verkar ju ha koningen som original har.

/foppa

13

Leif har också kultbult...

Ja det hade säkert vart bättre att köpa "dyrare" men det är väl dessa både Classic och Paruzzi säljer så fler borde väl gjort detta?

14

Läste också vad som stod på paruzzi om länkpinne spindlarna, borde inte dina styrleder vara glappa i hålet om det stämmer. Mina är ju ganska tighta i hålet men det är ju inte lika bra passform som original direkt. Tror dom flesta bara monterar och är glada, men det ska ju absolut inte glappa då blir det inge bra. Har du några sena styrleder du kan prova med?

/foppa

15

Tror inte dom glappade direkt...får kika igen när jag kommer ut ikväll men det ska ju vara konat så det nyper... har inga senare att prova med så jag får fixa det framöver  ICQ/ab

16

Tyckte det var så jädra skumt att det inte skrivits mer om detta nånstans så igår fick jag lov att ta skjutmåttet och mäta hålet i spindeln...och visst var hålet konat...  ICQ/ad om än rätt lite så ska det nog funka ändå  ICQ/ae

17

Hej på er
Om det är glapp mellan kulbult och pittmanarmen (styrarm) så vill framhjulet vinka under belastning typ inbromsning
en tia glapp där vinkar hjulet en halv cm Om man flippar så förändras även ackerman vinklen  ICQ/ac
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Ett STORT Obs 
Konan i styrarmen är 2grader och 25min
Fick tillverka nya kulbults förlängare till räsen  så jag mätte upp vinklen
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/Mobile%20Uploads/WP_20160216_002.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

För alla som undrar vem den där Ackerman och andra vinklade herrar är, finns en hyfsad förklaring på Comfort Racings hemsida  ICQ/ab
http://www.comfortracing.se/vaghallning.php

"Ackermannvinkel
När en bil svänger i en kurva färdas det yttre framhjulet en längre väg än det inre, se figur 13, d.v.s. radien Ry är större än radien Ri. Detta innebär att det yttre hjulet bör ges ett mindre styrutslag än det inre. Genom att placera styrarmens kulbult på en tänkt linje, dragen från spindelkulleden till bakaxelns mittpunkt, åstadkommer man denna skillnad i styrutslag, se figur 14. Vinkeln B kallas Ackermannvinkeln.

http://www.comfortracing.se/css/largecomfortracing326.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

20

Konan är väl 1:10 dvs 5,725 grader mätt på diametern.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

21 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-02-17 16:00:19)

Jag vet inte om det är 1:10
Men om man skall tillverka konan så får man räkna ut det på detta sättet D-d (13,46-11,98) = 1,48
Sen tar man länden gånger 2  ( 17,85 gånger 2 )=35,7
sen lägger man in L:2 delar med totalen av D-d  så får man 0,041456
Nästa steg är kolla vilken vinkel det blir i tabellen
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/Mobile%20Uploads/WP_20160216_001.jpg
Så finner man vilken vinkel man skall ha på toppsliden på svarven (2,25g )
resultatet blir så här
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/Mobile%20Uploads/WP_20160216_003.jpg
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

22

Det förklaras även här:

Post's attachments

0233.5.png, 190.23 kb, 1320 x 980
0233.5.png 190.23 kb, 176 downloads since 2016-02-17 

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

23

Fortsätter väl den här tråden då...  ICQ/ad

När jag fick ner bilen på hjul så var det positiv camber på vänster hjul...
Efter ett tag så kollade jag shimsningen på vänstern och var lite fel på shimsningen så då borde det bli rätt.. nix, ingen skillnad...
Så idag plockade jag av båda sidorna och mätte förskjutningen på bärarmarna igen och shimsade om igen utefter detta, nu ska det väl bli rätt... nääääääää det blev det inte...aaaaaarrrgghh....

Så nu tog jag och försökte hitta vad som kunde vara fel och mätte enligt nedan och där ska man väl inte kunna gjort nått fel mellan de punkterna? så i så fall är det spindeln som diffar 1mm...vad jag förstår ska man icke ändra shimsningen när förskjutningen är 7mm som det var på vänster sida...går det att göra nått eller är det skrot och bara att böja sig fram, ta emot och se glad ut och köpa nya och måste man köpa de "dyra"...

Höger:
http://www.forumbilder.se/F9GUR/hoger.jpg

Vänster:
http://www.forumbilder.se/F9H18/vanster.jpg

24

Inget svar på din fråga men jag har ett par nya CB-spindlar liggandes du kan få låna och testa med annars ICQ/ab

25

Franke skrev:

Inget svar på din fråga men jag har ett par nya CB-spindlar liggandes du kan få låna och testa med annars ICQ/ab

Jasså, du har kostat på dig du  ICQ/ab
Stor skillnad i pris på dessa, är dom verkligen värda det...eller ja om det är fel på skiten så är det såklart det  ICQ/ad
Nån annan input?