1

Hej

Jag har en 66a som ska renoveras snart och jag upptäckte att ja har två slags tändningslås med nycklar ser det ut som

Det som sitter vid ratten går bara till ratten, Den vid askkoppen passar i dörrarna , Är det här någon Extrautrustning ?

http://i65.tinypic.com/2isrvt.jpg

2 Senaste redigerad av David, Luleå (2016-02-07 14:03:14)

Jag har så på min -61a också.
Tror rattlåset var extrautrustning. Frågan är bara varför de inte tog bort låset vid askkoppen. Mitt är i alla fall urkopplat.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

På min 60a så sitter bägge kvar också, ratlåset fungerar bara som rattlås (ej ikopplat som tändningslås) och tändningslåset är som vanligt. Skulle tro att ville kunden inte ha något annat tillbehör (ciggtändare eller dyl.) i tändningslåshålet så blev det ju bara ett tomt hål om man kopplade ur det, så då var det enklare att det sitter kvar, dubbla nycklar var man ju ändå tvungen att ha.

När jag tänker efter så undrar jag om mitt rattlås verkligen har hela funktionen av tändningslås, tror bara det är en extra brytning av strömmen till tändningen, dvs ett extra stöldskydd så också.

4

Man bör ha en strömbrytning till tändningen på alla extramonterade rattlås annars kan man få en obehaglig överraskning i första kurvan   ICQ/ad

http://acidcow.com/pics/20090728/pics/5/volkswagen_crash_01.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

5

Tack för era svar ICQ/ab Känns ju mer lyxigt att ha två nycklar och som du sa Fredrik så är det ju ett extra stöldskydd ICQ/ab

6

Precis det som vwato beskriver hände mig på premiärturen när jag köpt bilen. Hann komma igenom rätt många små kurvor (skulle köra hem den Luleå-Uppsala) och rätt långt innan det hände. Men så efter första tankningen någon stans i Umeåtrakten på uppfarten till E4 igen så låste sig rattlåset, så när vi väl var uppe på E4 så fortsatte jag och bubblan i en vacker halvcirkel ner i diket. Som tur var så var det ett brett och grunt dike så det var bara att köra upp igen på E4 och fortsätta färden söderut, nu med upplåst rattlås ICQ/ae Så att koppla in elen till det om det inte är gjort är ett bra tips ICQ/ad